کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

اهمیت و ارزش دعا هنگام افطار

ستوده گفت: از آنجا که لحظه افطار کـه از معنوی‌ترین لحظه‌ها برای یک روزه‌دار است بنابراین اعمال و اذکار مخصوص به خود را دارد. یکی از ادعیه زمان افطار دعایی است که «امام صادق (ع)» بر آن سفارش کرده‌اند که به «تواشیح اسماء الحسنی» معروف است و بر اسماء الهی تأکید دارد.
کد خبر: ۵۱۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ - 06April 2022

اهمیت و ارزش دعا هنگام افطار

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «احمد ستوده» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون اعمال و ادعیه هنگام افطار در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: افطار از جمله لحضات ارزشمندی است که بنده را به خدای خود متصل می‌کند، زبان دعا دراین هنگام بسیار مهم است و ادعیه «ائمه معصومین (ع)» هر کدام نشان می‌دهد که لحظه افطار در ماه مبارک رمضان تا چه میزان ارزشمند و گران‌بها است.

وی در همین راستا ادامه داد: در روایات بسیاری آمده است کـه دعای ما در هنگام افطار توسط پروردگار یکتا اجابت می‌شود همچنین همانطور که همه می‌دانیم از تمام بزرگان دین مبین اسلام چندین دعا وجود دارد کـه با خواندن آن‌ها می‌توانیم با خدای خود صحبت کرده و خواسته‌های دلمان را با خداوند متعال مطرح کنیم.

ستوده در مورد ادعیه‌ای که در هنگام افطار برا آن سفارش شده بیان کرد: دعا‌های فراوانی برای لحظه افطار بیان شده، «امام کاظم (ع)» فرموده‌اند: هر کس این دعا را در هنگام افطار بخواند پاداش تمام کسانی که در آن روز، روزه بوده اند برای او نوشته می‌شود: «اَللّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَعَلى رِزْقِکَ اَفْطَرْتُ وَعَلَیْکَ تَوَکَّلْت خداوندا، تنها براى تـو روزه داشتم و با روزى تـو افطار کردم و بر تـو توکّل نمودم».

وی پیرامون دعای سفارش شده از سوی «امام علی (ع)» در هنگام افطار بیان کرد: «امام علی (ع)» فرموده‌اند هنگام افطار بخوانید: «بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ لَکَ صُمْنا وَعَلى رِزْقِکَ اَفْطَرْنا فَتَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ، خداوندا، تنها براى تـو روزه داشتیم و با روزى تـو افطار نمودیم، پس روزه‌ى مـا را بپذیر. بـه راستى کـه تـو شنوا و آگاهى».

ستوده به دعای «پیامبراکرم (ص)» هنگام افطار در ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: ماه رمضان و بـه خصوص لحظه‌های افطار از بهترین زمان‌ها برای بهره‌مندی از برکات سفره پر نور الهی اسـت. در کتاب علمای شیعه بـه نقل از «پیامبراکرم (ص)» آمده است کـه خواندن این دعا هنگام افطار موجب پاک شدن گناهان می‌شود: «یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ أَنْتَ إِلَهِی لَا إِلَهَ لِی غَیْرُکَ اغْفِرْ لِیَ الذَّنْبَ الْعَظِیمَ إِنَّهُ لَا یَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِیمَ إِلَّا الْعَظِیمُ، اى بزرگ اى بزرگ، تـو معبود منى و مـن بـه‌جز تـو معبودى ندارم، گناه بزرگ مرا بیامرز، بـه راستى کـه جز بزرگ نمى‌تواند گناه بزرگ را ببخشاید». همچنین دعایی دیگر از «امام رضا (ع)» به هنگام افطار سفارش شده است که در آن آمده است: «اللّهم لکَ صُمنا بتوفیقک وعلی رِزقکَ اَفطَرنا بِاَمرک، فَتقبّلهُ مِنّا واغفر لنا، اِنّک اَنت الغَفورُ الرّحیم، خداوندا، با توفیق تو برایت روزه گرفتیم و با دستور تو با روزی‌ات افطار کردیم، پس آنرا از ما بپذیر و مـا را بیامرز، بـه راستی کـه تـو خودت بسیار آمرزنده و بسیار مهربانی.

وی به دعای هنگام خوردن لقمه اول افطار اشاره و بیان کرد: در روایات آمده اسـت کـه هر روزه دار در زمان افطار یک دعای مستجاب دارد لذا در هنگام خوردن نخستین لقمه افطار بگوید: «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـنِ الرّحَیمِ یا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ اِغْفِرْ لى، بنام خدا کـه رحمتش بسیار و مهربانی‏اش همیشگی اسـت،‌ای گسترده آمرزش، مرا بیامرز».

ستوده پیرامون مشهور‌ترین دعا به هنگام افطار اظهار کرد: در حدیثی بیان شده «امام صادق (ع)» فرموده‌اند، «پیام اکرم (ص)» بعد از افطار این دعا را می‌خواندند: «اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا ذَهَبَ الظَّمَأُ وَ ابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَ بَقِیَ الْأَجْرُ، خدایا، فقط براى تـو روزه داشتیم و با روزى تـو افطار کردیم، پس روزه‌ى ما را بپذیر. گرسنگى سپرى شد و رگ‌ها‌تر و نم‌دار شدند و پاداش باقى ماند».

 کارشناس علوم قرآنی در همین راستا بیان کرد: دعایی دیگر نقل شده که «امام صادق (ع)» می‌فرمایند:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَعَانَنَا فَصُمْنَا وَ رَزَقَنَا فَأَفْطَرْنَا، ستایش خدا را که ما را یارى نمود و روزه گرفتیم و روزى داد و افطار کردیم».

«اللَّهُمَّ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ أَعِنَّا عَلَیْهِ وَ سَلِّمْنَا فِیهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ، خدایا، روزه‌ى مـا را بپذیر و مـا را بر محافظت از آن یارى کن ودر آن ماه رمضان سالم بدار و آن رابا آسانى فراوانى روزى و عافیت از مـا بگیر».

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی قَضَى عَنِّی یَوْمـاً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ‏، ستایش خدا راکه توفیق روزه داشتن یک روز از ماه رمضان رابه مـن عنایت کرد».

ستوده شب‌های ماه مبارک رمضان را سرشار از ارزش معنوی دانست و تصریح کرد: لحظه به لحظه شب و روز‌های ماه مبارک رمضان پر است از اعمال عبادی و ادعیه مستحبی کـه خواندن و به جا آوردن آن‌ها فضیلت بسیاری بـه همراه دارد. از آنجا که لحظه افطار کـه از معنوی‌ترین لحظه‌ها برای یک روزه دار است بنابراین اعمال و اذکار مخصوص به خود را دارد. یکی از ادعیه زمان افطار دعایی است که «امام صادق (ع)» بر آن سفارش کرده‌اند که به «تواشیح اسماء الحسنی» معروف است و بر اسماء الهی تاکید دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار