زمان‌بندی رایزنی‌ها برای آتش‌بس در یمن اعلام شد

فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن گفت: رایزنی‌ها به منظور تکمیل گفت‌وگو و حصول حل و فصلی سیاسی که به درگیری پایان دهد تا ماه می‌ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۵۱۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ - 06April 2022

زمان‌بندی رایزنی‌ها برای آتش‌بس در یمن اعلام شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن دیروز (سه شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: تحقق صلح در یمن یک اراده سیاسی واقعی را می‌طلبد.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، وی در خصوص آتش‎‌بس دو ماهه در یمن که از ابتدای هفته جاری وارد فاز اجرایی شده است، تصریح کرد، مسؤولیت تعهد به آتش‌‎بس مذکور بر عهده طرف‌های آن است.

گروندبرگ آتش‌بس فعلی را گامی مهم از «شکننده» خواند و در ادامه افزود: رایزنی‌ها تا ماه می (ماه آینده میلادی) برای تکمیل گفت‌وگو و حصول حل و فصلی سیاسی که به درگیری پایان دهد، ادامه خواهد یافت.

وی تأکید کرد: آتش‌‎بس فرصتی مهم و نادر است که اکنون برای یمنی‌ها و کسانی که خواهان صلح هستند، فراهم شده و این آتش‌بس می‌تواند تجدید شود.

گروندبرگ گفت: این اولین آتش‌بس در یمن طی شش سال اخیر است و آتش‌بس اگر با پیشرفت در مسیر سیاسی همراه نشود، به ندرت برقرار می‌ماند.

وی از قصد خود برای سفر به صنعاء در اولین زمان ممکن خبر داد و در ادامه گفت: اسرا، در رأس اولویت‌های ما هستند و با تمامی طرف‌ها بر روی این پرونده کار می‌کنیم.

فرستاده سازمان ملل ادامه داد: نظارتی بر آتش‎بس وجود ندارد، زیرا مسؤولیت آن بر عهده طرف‌های متعهد است، گزارش‌هایی درباره برخی موارد از نقض آتش‌بس دریافت کرده‌ایم.

گروندبرگ تأکید کرد: سازمان ملل قادر به ارائه تضمین برای آتش‌بس نیست، اما ما در راستای کاهش تنش و آرام شدن وضعیت کار می‌کنیم.

منابع محلی و نظامی در استان‌های مختلف یمن از ۱۳۷ مورد نقض آتش‌بس از جمله حملات هوایی، توپخانه‌ای و تیراندازی با سلاح سبک از سوی ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان دولت منصور هادی با گذشت چهار روز از اعلام آتش‌بس دو ماهه خبر دادند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار