یادداشت/ رسول حسنی

شهید آوینی، هنرمندی پیشرو در جبهه تبیین

شهید آوینی را باید هنرمندی پیشرو در عرصه جهاد تبیین دانست آثار این شهید هنرمند بخصوص «روایت فتح» نمونه‌ای از مجاهدت او در جبهه تبیین است که می‌تواند و باید مانند الگویی پویا در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۵۱۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰ - 09April 2022

شهید آوینی، هنرمندی پیشرو در جبهه تبیینگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ کلیدواژه «جهاد تبیین» که چندی پیش در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفت از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که باید آن را رمز عملیات در جنگ روایت‌ها و رسانه‌ها دانست. رمزی که همه اصحاب فرهنگ و هنر بر اساس آن در مسیر تولید محتوا گام بردارند.

هرچند حضرت امام خامنه‌ای طی ماه‌های اخیر واژه «جهاد تبیین» را به کار بردند، اما باید این نکته را در نظر داشت «جهاد تبیین» در فرهنگ انقلابی امام خمینی (ره) و حتی در تاریخ و سیره ائمه اطهار (ع) موضوع تازه‌ای نیست. از بحث تاریخی این واژه در عصر امامان شیعه که بگذریم نهضت جهانی امام راحل بر شالوده تبیین اسلام محمدی بنا شده است. در واقع امام خمینی (ره) نهضت خود را بر مفاهیم بلند عاشورایی بنا کردند و آن را به پیروزی رساندند. به همین دلیل ایشان در همه سال‌های مبارزه با طاغوت هیچ‌گاه با قیام مسلحانه موافق نبودند و همه زندگی خود را صرف تبیین ارزش‎های اسلامی کردند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در کنار صف روشنفکران انقلابی، عالمان دینی، نویسندگان، شاعران متعهد و هنرمندان مبارزی بودند که همه توش و توان خود را صرف تبیین دست‌آوردهای انقلاب اسلامی و آرمان‌های جهان ساز امام خمینی (ره) کردند. در میان سید مرتضی آوینی فیلمساز و متفکری بود که در آثار خود به‌ویژه روایت فتح توانست به‌درستی و روشنی در جبهه تبیین گام بردارد و «جهاد تبیین» را تحقق ببخشد.

شهید آوینی نه‌تنها مسئله دفاع مقدس و مفاهیم وابسته به آن‌که اصل مبارزه خیر و شر و در رأس آن فلسفه قیام عاشورا را تبیین و تفسیر کرد. متأسفانه تاکنون کاری جامع و گسترده در خصوص آرا و اندیشه‌های شهید آوینی صورت نگرفته تا بدانیم وی تا چه میزان به‌عنوان رزمنده‌‌ای فاتح در جبهه تبیین حماسه‌آفرینی کرده است. شهید آوینی در مجموعه مستند روایت فتح چه در بحث فرم شناسی و چه در بحث محتوا و معناشناسی همواره در حال تبیین ارزش‌‌های دفاع مقدس بود.

کسانی که قصد دارند تا حقیقت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را دریابند باید مجموعه آثار آوینی را در کنار دیگر آثاری که در این حوزه تولید شده مطالعه کنند. به همین دلیل شهید آوینی را باید هنرمندی پیشرو در عرصه جهاد تبیین دانست آثار این شهید هنرمند بخصوص مستند «روایت فتح» و کتاب «فتح خون» نمونه‌ای از مجاهدت او در جبهه تبیین است که می‌تواند و باید مانند الگویی پویا و مانا برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در نظر گرفته شود.

البته واضح است که نسل نو جوی امروز که سال‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را درک نکرده است به زبان و بیانی تازه نیازمند است و جستجو برای زبان تازه رسالتی بزرگ برای متولیان امر فرهنگ است تا به اتکای آن گامی نو در جبهه تبیین بردارند و به بهترین شکل مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی یعنی «جهاد تبیین» را تحقق ببخشند.رمانآ در میان شهید آوینی کسا

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار