شهید شاخص استان همدان در سال ۱۴۰۱ را بشناسید

تخریب‌چی شهید «محمدرضا مازویی» از میان شهدای پیشنهادی نیروهای مسلح، به‌عنوان شهید شاخص استان همدان در سال ۱۴۰۱ برگزیده شده است.
کد خبر: ۵۱۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۹ - 12April 2022

شهید «مازویی»، شهید شاخص سال استان همدان را بیشتر بشناسیدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، تخریب‌چی شهید «محمدرضا مازویی» از میان شهدای پیشنهادی نیروهای مسلح به‌عنوان شهید شاخص استان همدان در سال ۱۴۰۱ برگزیده شده است؛ بنابراین جهت آشنایی بیشتر با این شهید والامقام، زندگی‌نامه وی را به‌صورت مختصر مرور می‌کنیم.

«محمدرضا مازویی» سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای مذهبی در شهر همدان دیده به جهان گشود. وی از بدو تولد، تلخی استضعاف و محرومیت را چشیده و به‌خوبی ظلم و جور رﮊیم منحوس پهلوی را درک می‌کرد؛ به همین خاطر آگاهانه علیه طاغوت به مبارزه پرداخت.

او جوانی مبارز و شجاع بود و در راهپیمایی‌های علیه رژیم شاهنشاهی مجدانه شرکت می‌کرد و به پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) می‌پرداخت، وی در قیام خونین دانش‌آموزان همدانی در ۳۰ مهر سال ۱۳۵۷ نقش حساسی ایفا کرد و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز به پیروی از فرمان حضرت روح‌الله (ره) مبنی بر جهاد سوادآموزی، در مسجد محل مشغول فعالیت شد تا در برکندن ریشه بی‌سوادی از ایران اسلامی نقشی ایفا کند.

تشکیل اولین هسته‌های بسیج توسط شهید «مازویی»

«محمدرضا مازویی» برای استقرار نظام الهی در کشور، در نهاد‌ها و ارگان‌های انقلابی زیادی از جان و دل مایه گذاشت و جزو اولین کسانی بود که در پادگان ابوذر و پادگان قدس به آموزش‌های نظامی روی آورده و پس از سال ۱۳۵۸ نیز اولین هسته‌های بسیج را در همدان راه‌اندازی و از اولین فعالان این عرصه و اولین فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج شهری در همدان بود که در مسجد امام حسین (ع) خیابان بوعلی همدان فعالیتش را آغاز کرد.

وی پس از مدتی به‌عنوان فرمانده آموزش نظامی بسیج همدان انتخاب شد و در همین زمان، در جریان کودتای آمریکایی «نقاب» در پایگاه «شهید نوژه»، یکی از عناصر اصلی سرکوب کودتا بود. او در سال ۱۳۵۹ با شروع جنگ تحمیلی جزو اولین رزمنده‌هایی بود که به منطقه «مهران» رفت و در کنار سردار شهید «اکبر فرجیان‌زاده» حضور یافت؛ اما طولی نکشید که به خاطر مجروحیت به عقب منتقل شد.

«محمدرضا مازویی» بعد از بهبودی وارد سپاه پاسداران شد و بعد از آموزش در پادگان شهدای کرمانشاه، به مسئولیت بسیج اسدآباد منصوب شد. سپس مدتی مسئولیت بسیج منطقه ۸ همدان را پذیرفت و تا این‌که به‌دلیل لیاقت و کاردانی، فرماندهی گردان تخریب به وی محول شد.

شهید «مازویی»؛ علمدار مبارزه با گروهک منافقین در همدان

سال ۱۳۶۰ که دیگر جبهه نفاق خودش را بروز داده بود و در شهر همدان علی‌الخصوص در خیابان بوعلی طرفداران بنی‌صدر و منافقین فتنه‌های فراوانی به راه انداخته بودند، «محمدرضا مازویی» علمدار این مبارزات بود و در زمان فعالیت گروهک‌های معاند، با همه توان خود دست به افشاگری ماهیت پلید این گروهک‌ها زد و با قلمی توانمند با به تصویر کشیدن تصاویر زیبایی از امام خمینی (ره)، شهیدان رجایی، باهنر و مطهری پرداخت.

وی ضمن اینکه یک فرمانده بود، به امور تبلیغات نیز می‌پرداخت و پس از شروع محاصره اقتصادی، به همراه دوستانش در تشکیل اولین تعاونی محل، نقش به‌سزایی داشت و به‌همراه اعضای شورای مسجد، در توزیع کوپن ارزاق عمومی و سایر مایحتاج مردم شرکت و با پیگیری امور محرومین و ارتباط آنان با کمیته امام خمینی (ره)، در رفع محرومیت از جامعه تلاش بسیاری کرد.

در خصوص شخصیت «محمدرضا مازویی» بهترین معرف، آیه شریفه‌ای است که می‌فرماید: «در میان مؤمنین مردانی هستند که محکم و استوار باقی می‌مانند و بر این صداقت خودشان باقی هستند تا جان خودشان را فدا کنند»؛ چون او همچون کوه محکم، تمام شب و روز فعال بود و اصلاً ذره‌ای غرور در وجودش نبود و با سمت پاسداری در اوایل انقلاب اسلامی هر کاری که از دستش برمی‌آمد، برای مردم انجام می‌داد.

 «محمدرضا مازویی» سرانجام ششم فروردین‌ سال ۱۳۶۲ درحالی‌که فرماندهی گردان تخریب را به عهده داشت، در منطقه «مهران»، در سن ۲۵ سالگی مشغول خنثی کردن تعدادی مین بود که بر اثر انفجار یکی از مین‌ها مجروح شد و در حین انتقال به عقب، به فوز عظیم شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار