مزار شهید «مرتضی آوینی» عطرافشانی شد

بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ مردی آسمانی شد که هنوز شیوایی قلمش در روایت دلاوری‌های رزمندگان در دفاع مقدس زبانزد خاص و عام است، به پاس این شیوایی و روایت گری، مزار شهید سید مرتضی آوینی سید شهیداناهل قلم غبارروبی و عطرافشانی شد.
کد خبر: ۵۱۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸ - 10April 2022

مزار شهید مرتضی آوینی سیداهل قلم عطر افشانی شدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شهید «سید مرتضی آوینی» مستندساز، عکاس، روزنامه‌نگار، نویسنده و نظریه‌پرداز «سینمای اسلامی» بود که در ۲۱ شهریور سال ۱۳۲۶ در شهر ری متولد شد و در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در ۴۵ سالگی در منطقه فکه خوزستان در اثر اصابت ترکش مین به شهادت رسید.

آوازه روایت‌های این شهید که رهبر معظم انقلاب اسلامی به او لقب سید شهدای اهل قلم داده اند، در مجموعه روایت فتح متجلی شد و به گفته «اگنس دیویکتور» پژوهشگر مشهور فرانسوی، آوینی روش‌های خاص فیلمبرداری را ابداع کرد و جنبه باطنی جنگ ایران و عراق را بر اساس اندیشه عرفانی شیعه به تصویر کشید.

این دانش آموخته رشته معماری دانشگاه تهران با قلمش تصویری واقعی از جنگ تحمیلی را به تصویر کشید تا بیستمین روز فروردین به افتخار او روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شود.

در این راستا همزمان با سالگرد شهادت مرتضی آوینی، مراسم عطرافشانی و غبارروبی مزار مطهر شهدای هنر انقلاب اسلامی با یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم و زنده یاد محمدسرور رجایی شاعر و پژوهشگر افغانستانی در قطعه ۲۹ بهشت زهرا (س) برگزار شد.

عبدالله مرتضوی مدیرکل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران در حاشیه این مراسم گفت: طبق آیه شریف قرآن شهدا زنده هستند و نزد خداوند روزی می‌خورند، اما بنابر کلام وحی، ظرفیت و اندازه معرفت و درک ما در فهم این مطلب اندک است.

وی ادامه داد: شهید آوینی و تمام شهدایی که در مسیر انقلاب قدم گذاشتند در واقع با روح ملکوتی خود و با اخلاص یقین و ایمانی که رسیده بودند، راه صدساله را یک شبه رفتند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: آرامش و امنیت ما مرهون خدمات این شهدای گرانقدر است.

وی با اشاره به سالگرد شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی نیز گفت: امروز شهادت در شهادت است و مناسبت‌های مختلف و متعددی داریم؛ چه تعبیری بهتر از آنکه رهبری در مورد امیر شیرازی گفتند که «مردن در بستر برای او حیف بود.»

مدیرکل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران گریزی هم به حوادث آبان ۹۶ زد و اظهار داشت: در آن مقطع زمانی که به بهانه گرانی بنزین دشمن برنامه ریزی کاملی برای ضربه زدن به انقلاب کرده بود؛ سپاهی، بسیجی، ارتشی و نیروی انتظامی دست در دست هم دادند تا موضوع تمام شود، اما اتفاقات سال ۹۶ واقعا عظیم بود و این حوادث به مدد خون شهدا که مظهر قدرت ایران هستند، جمع شد.

محسن قضاتلو شهردار باقرشهر از توابع شهرستان ری نیز در این مراسم گفت: شهید آوینی شخصیتی بزرگ داشت و رهبری به این شهید بزرگوار که اتفاقا متولد شهرری است، لقب سید شهیدان اهل قلم دادند.

وی افزود: شهید آوینی در ادبیات و هنر مقاومت و انقلاب اسلامی نقشی غیرقابل انکار داشت و رهبرمعظم انقلاب شخصا در مراسم تشییع این شهید بزرگوار شرکت کردند.

قضاتلو اظهار داشت: امروز مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار محمدسرور رجایی شاعر افغانستانی نیز انجام شد؛ او از کشورش به ایران آمد، خانه ادبیات افغانستان را فعال کرد و جزو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شد.

شهردار باقرشهر خاطرنشان کرد: او هم در اعتلای ادبیات و فرهنگ مقاومت نقشی موثر داشت و رهبری نیز از ایشان تقدیر کرده اند.

قضاتلو ادامه داد: این شاعر و ادیب افغانستانی سال پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد، اما خانواده وی هم اکنون ساکن باقرشهر هستند.

در این آئین غلامرضا نوفرستی دادستان شهرستان ری، احسان بهرامی نژاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ری، سرهنگ روح الله قنبری فرمانده سپاه ناحیه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و جمعی از بخشداران و مسئولان شهرستان حضور داشتند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار