دبیرکل حزب الله لبنان:

باید از اقدامات قهرمانانه ملت فلسطین در راه آزادی مقدسات تجلیل کنیم/ هدف مخالفان حزب‌الله جلب رضایت سعودی و آمریکاست

سید حسن نصرالله شامگاه امروز دوشنبه سخنرانی کرد و به بررسی آخرین تحولات لبنان و منطقه پرداخت و تأکید کرد که ملت فلسطین در مبارزات خود شکست نخواهد خورد.
کد خبر: ۵۱۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶ - 11April 2022

سخنرانی سید حسن نصرالله آغاز شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سید حسن نصرالله در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: سخنرانی امشب مربوط به تحولات سیاسی است و در روزهای آینده طی دیدار در برخی مناسبت ها درباره موضوعات مذهبی و رمضان سخن خواهیم گفت.

تمجید از اقدامات قهرمانانه ملت فلسطین در راه زندگی عزتمندانه و آزادی مقدسات

دبیرکل حزب الله ادامه داد: باید از اقدامات قهرمانانه زنان و مردان و کودکان و کهنسالان فلسطین و شجاعت و قاطعیت آنها در راه زندگی عزتمندانه و امید به آزادی مقدسات امت تجلیل کنیم. از خانواده های شهدا و مواضع قاطع و پایداری این ملت مجاهد و صبور علیرغم جنایات زیادی که در طول تاریخ با آن مواجه بودند، تمجید می کنیم. آنچه روی داد و این روزها روی می دهد از نشانه های زیادی درباره مواجهه با رژیم صهیونیستی و آینده این مواجهه حکایت دارد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: از مهمترین نتایج راهبردی که ما طی سال های گذشته درباره آن صحبت می کردیم این بود که تکیه شما بر ضعف ملت فلسطین توهم است. نسل های ملت فلسطین، مقاومت و اراده برای مبارزه را نسلی بعد از نسل دیگر به ارث می برند.
 
تاکید بر مشارکت گسترده در فعالیت های روز جهانی قدس
 
دبیرکل حزب الله ادامه داد: از مردم لبنان و جهان اسلام می خواهم در تمام فعالیت های مرتبط با روز جهانی قدس مشارکت گسترده داشته باشند. ما روز جمعه همزمان با روز جهانی قدس جشنواره مردمی بزرگی را در مجتمع سیدالشهداء در ضاحیه جنوب بیروت برگزار خواهیم کرد. امیدوارم همه از فرصت روز قدس برای اعلام حمایت و تایید ملت فلسطین استفاده نماییم.
 
سید حسن نصرالله گفت: مقاومت در جنگ ۱۹۹۶ توانست معادله عدم تعرض به غیرنظامیان را بر دشمن تحمیل کند چرا که در غیر این صورت بهای آن را خواهد پرداخت و این معادله همچنان تا امروز جریان دارد. باید تلاش متمایز حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه و رفیق الحریری نخست وزیر فقید لبنان را در این خصوص به خاطر داشته باشیم.
 
انتخابات پارلمانی لبنان
 
دبیرکل حزب الله درباره تحولات داخلی لبنان گفت: اینکه گفته می شود تیم سیاسی ما خواهان کسب دو سوم کرسی های پارلمان است یک صحبت تحریک انگیز است. برخی از جمله یکی از نخست وزیران سابق گفته است که خطری وجود دارد که این گروه سیاسی به دو سوم کرسی ها پارلمان دست پیدا کند. کسب دو سوم کرسی ها در پارلمان آینده هدف تیم سیاسی ما نیست و این هدف منطقی و واقع گرایانه هم نیست.
 
سید حسن نصرالله افزود: دیدگاه ما این است که هرگونه تغییر در نظام سیاسی باید از طریق گفتگو صورت گیرد. اموری همچون اعتصاب شمار زیادی از قضات و معلمان و کارکنان هیات های دیپلماتیک نیازمند تامل است و راه را برای اعتراض به نتایج انتخابات باز می کند. این افراد مطالبات برحقی دارند و از دولت می خواهم در حد توان به مطالبات آنها پاسخ دهد و به آنها می گویم که انتخابات پارلمانی آینده را گروگان مطالبات بر حق خود نکنید.
 
دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: ما معتقدیم که در تاریخ ۱۵ می یک انتخابات حقیقی و فعالیت دموکراتیک مردمی برگزار خواهد شد که تمام طرف ها در آن مشارکت دارند و نظرسنجی ها و گمانه زنی ها هرچه باشد نباید بر فعالیت و شور ما در تمام حوزه های انتخاباتی تاثیر بگذارد. از یک مقام سعودی شنیدم که در انتخابات سال ۲۰۰۹ صدها میلیون دلار هزینه شد و برای رای در برخی حوزه ها ۵۰۰ دلار داده می شد.
 
سید حسن نصرالله گفت: امکان دارد پول زیادی در این انتخابات وارد شود و بهانه آنها هم این است که مردم نیازمند هستند و ممکن است بسیاری به فروش رای خود روی بیاورند. به نظرسنجی ها استناد نکنید و باید تا زمان پایان رای گیری با تمام شور و تلاش وارد این انتخابات شوید. هدف ما در این انتخابات موفقیت نامزدهایمان و نیز موفقیت دوستان و متحدانمان است و نباید کسی فکر کند کار تمام شده است. گروه مقابل چند پارچه شده اند و به همین دلیل نتوانستند فهرست های متحدی ارائه کنند.
 
دبیرکل حزب الله تاکید کرد: برخلاف اظهارات برخی ها، ما نمی خواهیم کسی را حذف و از میدان به در کنیم بلکه می خواهیم هر کسی در حد و اندازه طبیعی خود نمایندگی داشته باشد. تمامیت خواه کسی است که در جنگ تموز روی نابودی مقاومت شرط بسته بود. تمامیت خواه کسی است که در نشست های خود با آمریکایی ها که ویکیلیکس اسناد آن را فاش کرد از مقامات آمریکایی می خواست به تلاش برای نابود کردن مقاومت ادامه دهند. تمامیت خواه کسی است که همواره خود را برای رفتن به خارج آماده می کند چرا که آماده است جنگ داخلی ایجاد کند. تمامیت خواه کسی است که برنامه انتخاباتی ندارد بلکه هم و تلاشش خلع سلاح مقاومت و از میدان به در کردن آن است اما ما به مشارکت و همکاری با همه اهتمام داریم.
 
سید حسن نصرالله افزود: ما در مقابل، در سال ۲۰۰۵ خواستار تشکیل دولت وحدت ملی بودیم و در سال ۲۰۱۸ هم بر دولت وحدت ملی پافشاری داشتیم و دولت به ریاست سعد الحریری تشکیل شد.
 
اظهارات تحریف آمیز علیه سلاح مقاومت
 
دبیرکل حزب الله تاکید کرد: برخی می خواهند حقایق را تحریف کنند و تلاش دارند به ملت لبنان بگویند علت مشکلات سلاح مقاومت است. آنها به منظور جلب رضایت بیگانگان و غرب و عربستان و برخی کشورهای عربی که با مقاومت و مشخصا حزب الله مشکل دارند بر عناوینی همچون هیمنه حزب الله و سلاح و اشغالگری ایران تمرکز دارند تا به اربابان خود بگویند با حزب الله مقابله می کنند و به این ترتیب از آنها حمایت مالی بگیرند.
 
سید حسن نصرالله اظهار داشت: جایگزین شما برای حفاظت از کشور چیست؟ واضح است که هدف از طرح چنین عناوینی راضی نگه داشتن بیگانگان برای جلب حمایت آنهاست. آیا قاچاق سپرده های بانکی و فساد ریشه دار با بحران کنونی ارتباطی ندارد؟
 
دبیرکل حزب الله تاکید کرد: مردم چهار سال پیش ما را بر اساس برنامه و وعده هایمان انتخاب کردند و ما باید دستاوردهای این سال ها را تبیین کنیم.
 
هدف مخالفان حزب الله، جلب رضایت سعودی و آمریکاست
 
وی در ادامه به ادعای مخالفان حزب الله مبنی بر «تسلط سلاح بر زندگی سیاسی» پرداخت و گفت: «چگونه تسلط سلاح بر زندگی سیاسی سخن می‌گویید، در حالی که چندین بار در انتخابات، اکثریت پارلمانی را به دست آوردید و دولت تشکیل دادید؟. کسی که قصد دارد مردم لبنان را فریب دهد که سلاح مقاومت، علت بحران است، چرا درباره فساد و سیاستهای اقتصادی 30 ساله سخن نمی‌گوید؟. البته برنامه برخی از لیستهای انتخاباتی، رفع هژمونی حزب الله از حکومت و مقابله با آن و خلع سلاح مقاومت است. البته این جریانها در سال ۲۰۰۵ با حزب الله، ائتلاف کرده بودند احزابی که ۳۰ سال در قدرت بودند، بگویند که چه کاری برای مردم انجام داده‌اند.».
 
نصرالله با اشاره به اینکه هدف از طرح چنین برنامه‌های انتخاباتی، جلب رضایت عربستان، جامعه غرب و آمریکا است تا بتوانند از حمایت مالی، سیاسی و معنوی آنان برخوردار شوند، خاطر نشان کرد: «امیدواریم که در هفته‌های آینده شاهد برنامه‌های انتخاباتی باشیم. ما در همه انتخاباتها، درباره ساخت کشور و نجات آن از این بحران سخن گفته‌ایم. ما طی چهار سال گذشته، دستاوردهایی داشته‌ایم و به مردم نیز نشان داده‌ایم، ولی گروههای سیاسی رقیب ما، چیزی منتشر نکرده‌اند؛ زیرا دستاوردی نداشته‌اند».
 
دبیر کل حزب الله ادامه داد: «هیچ گاه از حکومت نخواستیم که از مقاومت حمایت کند، بلکه مقاومت از کشور و حکومت حمایت کرد. اگر مقاومت نبود، حکومتی وجود نداشت. این بخشی از معادله طلایی است که از کشور حمایت می‌کند. ما خواستار مشارکت در حکومت هستیم تا مانع از تلاش گروههای سیاسی یا طرفهای خارجی شویم که قصد دارند از حکومت علیه مقاومت استفاده کنند. از حکومت می‌خواهیم که به مقاومت، خنجر نزند. مقاومت، با معادله موازنه بازدارندگی در برابر دشمن، از کشور حمایت کرد و خواستار حمایت حکومت نیست.».
 
حزب الله از آتش‌بس در یمن استقبال می‌کند
 
وی با انتقاد از تلاش عربستان سعودی برای تخریب روابط بین کشورهای عربی و نقش این کشور در نابودی یمن و ملت این کشور، گفت: « کسی است که جنگ را آغاز کرد، کسی است که روابط عربی-عربی را تخریب می‌کند،  یا کسی که در حمایت از مظلومان موضعگیری می‌کند و خواستار جنگ است؟. مردم یمن، خود را به جهان تحمیل کرده‌اند و این نتیجه سیاسی را رقم زده‌اند».
 
نصرالله با بیان اینکه حزب الله از آتش بس در یمن خرسند است، تأکید کرد: «گفتمان سیاسی ما، توقف تجاوز [سعودی] بود. امیدواریم که این آتش‌بس، در را به روی گفت‌وگوی سیاسی باز کند و مدخلی برای توقف جنگ، رفع محاصره و حرکت به سمت راهکار سیاسی باشد. به حاکمان سعودی نیز نصیحت می‌کنم و می‌گویم که انتظار نداشته باشید، دوستان ملت مظلوم یمن، به آن فشار بیاورند تا از حقوق خود کوتاه بیاید تنها راه حل بحران یمن، مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم با صنعاست».
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها