معرفی کتاب؛

«از دارلک تا تکریت»

کتاب «از دارلک تا تکریت» روایت‌گر تاریخ شفاهی «مهدی توتونچیان» آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۱۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۱ - 13June 2022

روزه داری همراه با سختی های دوران اسارت

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، کتاب «از دارلک تا تکریت» روایت‌گر تاریخ شفاهی «مهدی توتونچیان» آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس است که در آن به خاطراتی از وضعیت اسرای ایرانی در ماه مبارک رمضان اشاره شده است.

این کتاب به همت «جلال کاویانی» تدوین و توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی منتشر شده است.

در قسمتی از متن کتاب «از دارلک تا تکریت» آمده است:

«درسته ماه رمضان در اسارت با سختی‌های زیادی همراه بود و بچه‌ها از نظر تغذیه خیلی تحت فشار بودند؛ ولی طوری بود که اکثر دوستان ما با تحمل همه این مشکلات روزه می‌گرفتند؛ البته بچه‌ها به غیر از ماه رمضان، در ماه‌های دیگر نیز حداقل هفته‌ای دو سه روز را روزه می‌گرفتند.

برای سحری یک دانه و نیم نان عراقی به همراه چای می‌خوردیم؛ یعنی ما با تغذیه صفر در سحری روز‌ها را سپری می‌کردیم. در وقت سحری و افطار نیز یک ملافه‌ای روی زمین پهن می‌کردیم و یک سفره که اسمش را سفره وحدت گذاشته بودیم، روی آن باز می‌کردیم. هرکس هرچیزی را که داشت روی سفره می‌گذاشت و همه با هم می‌خوردیم. عین زمان جنگ که داخل سنگرهایمان غذا می‌خوردیم؛ و این می‌شد سحری. سهمیه ما روزانه یک و نیم لیوان آب برای سحری و یک و نیم لیوان آب هم برای افطار بود.

البته عراقی‌ها به آسایشگاه ما یک قرآن نیز داده بودند. دقیقا خاطرم نیست؛ ولی فکر کنم به خاطر آمدن «صلیب سرخ» داده بودند و یا شاید به‌خاطر چیز دیگر. بچه‌ها از روی آن جز خوانی می‌کردند و هر روز دور هم می‌نشستند و آرام قرآن می‌خواندند تا ختم شود.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار