دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نام امام حسن (ع)، نام برگزیده خداوند است

خداوند نام امام حسن (ع) را هم نام فرزند هارون برگزید تا همگان بدانند مثل حضت علی (ع) به پیامبر (ص) مثل هارون به حضرت موسی (ع) است.
کد خبر: ۵۱۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶ - 17April 2022

خداوند نام امام حسن (ع) را برگزیدگروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت‌الاسلام «عیسی رضایی» مسئول مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان مازندران؛ در نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجرى اوّلین فرزند خانواده حضرت على (ع) و حضرت زهرا (س) متولد شد. از امام رضا (ع) در خصوص ولادت امام مجتبی (ع) روایت شده که اسماء مى‏‌گوید: آنگاه که امام حسن (ع) متولد شد، پیامبر اکرم (ص) آمد و فرمود: اسماء! پسرم را بیاور.

من او را در پارچه زردى پیچیدم و خدمت پیامبر اکرم (ص) بردم. حضرت آن پارچه را کنار انداخت و فرمود: مگر من سفارش نکرده بودم که نوزاد را با پارچه زرد نپیچید.

پس او را در پارچه سفیدى پیچیدم و به دست حضرت دادم. پیامبر اکرم (ص) در گوش راست او اذان، و در گوش چپش اقامه خواند، سپس به على (ع) رو کرد و فرمود: پسرم را چه نامیده‌اى؟

على (ع) عرض کرد: اى رسول خدا! در نامگذارى بر شما سبقت نمى‏‌گیرم.

رسول اکرم (ص) فرمود: من هم بر پروردگار در نامگذارى این طفل سبقت نمى‏‌گیرم.

پس آنگاه جبرئیل فرود آمد و عرضه داشت: اى محمد! خداوند سلام مى‏‌رساند و مى‌‏فرماید: على نسبت به تو مثل هارون نسبت به موسى است، جز آنکه بعد از تو پیغمبرى نخواهد آمد. این پسرت را به نام پسر هارون نام‌گذارى کن. پرسید، اسم پسر هارون چه بود؟ جبرئیل گفت: شُبّر. حضرت فرمود: زبان من عربى است. جبرئیل عرض کرد: اسم او را حسن بگذار.

اسماء مى‏‌گوید: پس پیامبر (ص) او را حسن نامید. چون روز هفتم فرا رسید، رسول خدا دو گوسفند قوچ براى او عقیقه کرد و یک ران با یک دینار طلا، به قابله (دایه) داد و سر او را تراشید و هم وزن موى او نقره صدقه داد و سر او را خوشبو کرد.

تاثیر رعایت احکام اسلام بر تربیت فرزند

در دین مبین اسلام تولد فرزند دارای احکامی است که بعضی واجب و برخی مستحب است. عمل به این احکام در زمینه سازی برای سلامت و تربیت معنوی فرزند نقش بسزایی دارد. بعضی از این احکام مستحب است.

در روایت آمده است که کودک را پس از تولد در صورتی که ضرری متوجه او نشود، بشویند و در پارچه سفید بپوشانند. در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند و  کام او را با آب فرات و تربت سیدالشهدا (ع) بردارند. برای نوزاد نام نیک انتخاب کنند. بعد از آن عقیقه کنند و ولیمه‌ای برای نوزاد بدهند. موی نوزاد را بتراشند و هم وزن آن صدقه بدهند.

منابع:

بحارالانوار، ج۴۳، ص ۲۳۸

مجله‌ مبلغان‌، آبان‌ و آذر ۱۳۸۵، شماره ۸۴ احکام‌ و آداب‌ عقیقه، سید جعفر موسوی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار