شیرینی زیست رمضانی با مناجات‌های شبانه/ برنامه‌‎ این ایام روزه داران از گلزار شهدا تا قلب شهر

ایام ماه مبارک رمضان مساجد و امامزاده‌ها حتی گلزار‌های شهید و محل‌هایی از این قبیل برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کنند که به بخشی جدا نشدنی زندگی روزه دار‌ها تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۵۱۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵ - 19April 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ساعت نزدیک به ۲ نیمه شب است، جز صدای ماشین‌ها که آن هم هر چند دقیقه به گوش می‌رسد و خش خش کشیده شدن جاروی پاکبان‌ها روی زمین همه جار ا سکوت فرا گرفته، برخلاف همیشه که دیگر در این ساعات چراغ همه خانه‌ها خاموش است این شب‌ها نوری برخی خانه‌ها روشن است و این یعنی صاحب خانه تا سحر بیدار مانده. به جز پاکبان‌هایی که این وقت شب مشغول تمیز کردن کوچه و خیابان‌ها هستند رهگذران دیگری هم گهگداری در خیابان دیده می‌شوند، رد قدم‌هایشان را که بگیریم می‌رسیم به مسجد محل، نوای گرم دعا و مناجات آرام گوش را نوازش می‌دهد و این یعنی در این نیمه شب بهاری، خانه خدا میزبان شب زنده داران برای مناجات خوانی‌های سحر است.

ماه خدا در خانه خدا

در بهترین ماهی که ماه ضیافت خدا می‌خوانیمش کجا بهتر از خانه خدا؟ جایی که هم سنگر اسلام است هم محل عبادت و مناجات، اگر قرار بر این است خواب و خوراک روزه دار عبادت باشد چه بهتر که این عبادت در یک مکان مقدس ضریب بگیرد، اصلا ماه رمضان فرصت است برای جمع کردن همه ثواب‌هایی که در روز‌های دیگر سال به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی جز هرازگاهی برنامه روتین زندگیمان نیست و اگر هم در این ماه فرصتی نداریم، اما بهانه‌ای هست برای نزدیکی بیشتر به خدا و انجام اعمال خاص این ماه.

بسیاری از مساجد در این شب‌ها همپای خانه‌های شب زنده داران رمضانی چراغشان روشن است و برنامه‌های متنوعی برای روزه داران دارند. علاوه بر برگزاری نماز‌های جماعت که آن هم با جمعیتی بیش از روز‌های عادی سال اقامه می‌شود جمع خوانی قرآن و مناجات خوانی هم بخشی از برنامه‌های رمضانی مساجد در این ماه عزیز است. کمتر کسی است که انسی با قرآن داشته باشد و سراغ تلاوت‌ها و جمع‌خوانی‌های مساجد در این ایام نرود، برخی از مساجد و امامزادگان بزرگ جزء خوانی قرآن با حضور قاریان برتر دارند، زن و مرد در صفوف جداگانه‌ای مقابل رحل‌های به ترتیب چیده شده قرآن می‌نشینند و همراه با قاریان اصلی به تلاوت قرآن مشغول می‌شوند. برخی از مساجد نیز برنامه جزء خوانی جداگانه‌ای برگزار می‌کنند و خانم‌ها و آقایان در ساعتی از روز کنار هم مشغول خواندن قرآن می‌شود، لطف این اتفاق تلاوت قرآن توسط افراد است که جنبه آموزشی هم دارد.

شیرینی زیست رمضانی با مناجات‌های شبانه/ برنامه‌‎ این ایام روزه داران از گلزار شهدا تا قلب شهر

از مناجات خوانی تا برپایی نماز قضا

برنامه مساجد فعال و پرجمعیت البته به برپایی نماز و جزءخوانی ختم نمی‌شود و مناجات‌های این ماه زینت بخش مراسمات عبادی است. از دعای افتتاح تا ابوحمزه و مجیر تا دعا‌های روزانه ماه مبارک و برپایی نماز‌های قضا جرئی از برنامه‌های این مساجد است. فرصتی که باعث می‌شود تا روزه داران به بهترین نحو از برکات این ماه در ارتباط با خدا استفاده کنند. نقل است از دهه‌ها قبل، شاید آن زمان که هنوز باب مناجات‌خوانی در تمامی کشور باز نشده بود یکی از مساجدی که هر شب دعای ابوحمزه در آن خوانده می‌شد مسجد جامع اصفهان بود. مساجد اصفهان در این مورد ید طولایی دارند و از سردرمداران مناجات خوانی در ایام مختلف سال هستن که با اقبال عمومی خوبی مواجه می‌شود. خواندن نماز قضا از ان کار‌هایی است که همت و فرصت خاص خودش را می‌طلبد، ماه رمضان انگیزه خوبی برای آن‌هاییست که در روز‌های دیگر سال مشغله‌های کاری و زندگی وقت منظمی را برای خواندن نماز‌های قضا نمی‌گذراد. در این میان برخی مساجد با برگزاری نماز‌های قضا خواندن یک روز نماز قضا را در برنامه‌های خود دنبال می‌کنندف اتقاقا این یکی از برنامه‌هاییست که به خصوص خانم‌های خانه‌دار که حذف برخی کار‌های خانه در این ماه فراغ بال بیشتری نصیبشان کرده از آن استقبال می‌کنند.

شیرینی زیست رمضانی با مناجات‌های شبانه/ برنامه‌‎ این ایام روزه داران از گلزار شهدا تا قلب شهر

نوای دعا در قلب بازار

کافی است این شب‌ها گذرتان به مساجد بزرگ شهر تهران بیفتد. مسجد ارگ هر ساله در این ایام و در نیمه‌های شب شاهد حضور صد‌ها نفر از مردم است که به شوق دعا‌های حاج منصور ارضی از نقاط مختلف شهر به بازار تهران می‌رسانند. چهره‌ها رنج سنی خاصی ندارند، از کودک نوزاد که در آغوش مادرش آرام به خواب رفته تا پیرمرد و پیرزن‌هایی که به کمک عصا قدم برمیدارند در فضای باز اطراف مسجد ارگ نشسته‌اند، عده‌ای همراه با خانواده و عده دیگر دوستانه و یا تنها با پای دل در مراسم حاضر شده‌اند، نقطه مشترک در بین همه عشقی است که به مناجات‌های شب‌های ما مبارک رمضان مسجد ارگ دارند، بسیاری از آنان دهه‌هاست پای ثابت این مجلس هستند و به قول گفتنی در این مسجد بزرگ شدند و قد کشیدند و خاطره شب‌های ارگ جزو جدا نشدنی خاطرات خوب زندگیشان است.

برخی از هیئات و امامزاده‌ها نیز دنباله رو مساجد هستند و با حضور مداحان شاخص برنامه دعا و نوحه خوانی در این شب‌ها دارند. امامزاده قاضی الصابر ونک چند سالی است که میزبان هیئت آیین حسینی با حضور میثم مطیعی است. حاج سعید حدادیان نیز دهه‌هاست در هیئت رزمندگان اسلام برنامه مناجات خوانی دارد که بچه‌های قدیمی جبهه و جنگ پای ثابت برنامه‌های آن هستند. از طرفی در کل کشور و در نقاط دیگر همچون حرم‌های امام رضا و حضرت معصومه ویژه برنامه‌ها به قوت خودش و با کیفیت عالی برای مسافرین و مجاورین برگزار می‌شود.

شیرینی زیست رمضانی با مناجات‌های شبانه/ برنامه‌‎ این ایام روزه داران از گلزار شهدا تا قلب شهر

خانه تاریخی و گلزار شهدا محل عبادت روزه داران

کار قشنگی که امسال یکی از خانه‌های تاریخی تهران انجام داد که با استقبال خوب اهالی محله امام زاده یحیی رو به رو شد برنامه جزء خوانی قران در خانه موزه مدرس بود. خانه موزه مدرس بنایی تاریخ متعلق به آبت الله مدرس است که در منطقه امامزاده یحیی قرار گرفته و در اوقات دیگر سال با پرداخت هزینه امکان بازدید از آن فراهم است که امسال در ایام ماه مبارک رمضان در‌های خود را برای حضور مردم باز کرده تا در فضایی دلنشین بانوان تهرانی کنار یکدیگر قرآن بخوانند.

کجا بهتر از امامزادگان عشق و چه مزاری باشرف‌تر مززار سردار دل‌ها در قلب گلزار شهدای این شهر که این روز‌ها برنامه جزءخوانی قرآن در جوار این سردار بزرگ اسلام در حال برگزاریست. محیط سراسر معنوی گلزار شهدای کرمان با عطر تلاوت قرآن مجید به نیت شهدا در ایام حال و هوای دیگری دارد تا آنجا که سراسر صحن این گلزار مملو از روزه داران و دوستداران شهدا می‌شود.

گزارش از سیده فاطمه کیایی

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار