معاون هماهنگ‌کننده ارتش:

ارتش جمهوری اسلامی در رده قدرتمندترین ارتش‌های جهان است

دریادار سیاری با بیان اینکه امروز می‌توانیم ادعا کنیم جزو چند ارتش قدرتمند و برتر جهان هستیم، گفت: دلیلی که باعث شده امروز ارتش جمهوری اسلامی در جهان چنین جایگاهی داشته باشد، خودکفایی است.
کد خبر: ۵۱۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹ - 18April 2022

دریادار سیاریامیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به ۲۹ فروردین روز ارتش، اظهار داشت: هر انقلابی نیازمند یک سپر دفاعی است و اگر این امر مهم و حیاتی فراهم نباشد، ممکن است عناصر ضد انقلاب که منافع خود را در شکست انقلاب می‌بینند، به دنبال ضربه زدن و ممانعت از پیشرفت انقلاب باشند. تنها سپر دفاعی پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی به تلاش گروهک‌های منافقین و برخی جریان‌ها برای انحلال ارتش در ابتدای انقلاب اشاره و بیان کرد: آن‌ها شعار انحلال ارتش را در همه جا رونق داده بودند. عمق نگاه حضرت امام خمینی (ره) در این مرحله مشخص می‌شود؛ امام (ره) می‌دانستند که سپر دفاعی انقلاب، ارتش است و به همین جهت همیشه با انحلال ارتش مخالف بودند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: امام (ره) در راستای همین حمایت خود، اعلام کردند ۲۹ فروردین به نام ارتش جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری شود که این پیام، یک تیر به قلب همه دشمنانی بود که به دنبال انحلال ارتش و یا ایجاد ارتش بی‌ طبقه توحیدی بودند.

دریادار سیاری با اشاره به حضور ارتش در دفع حملات و فتنه‌انگیزی‌های گروهک‌های ضد انقلاب و جدایی‌طلب عنوان کرد: تنها نیروی مسلح و منظمی که در آن برهه وجود داشت، ارتش بود و این در حالی بود که آسیب‌های زیادی به ارتش وارد شده بود که خیلی از آن‌ها توسط همین گروهک‌های ضد انقلاب صورت گرفته بود. این مقاومت که با همکاری همه مردم صورت گرفت، سبب شد که انقلاب به مرور روی پای خود بایستد و توان دفاعی خود را افزایش دهد.

وی در ادامه به مقایسه پیشرفت‌های ارتش در قبل و بعد از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: ارتش قبل از انقلاب تجهیزات غربی مناسبی در همه ابعاد داشت، اما از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و حتی چند ماه قبل از آن، ارتش تحریم بود؛ زیرا تجهیزاتی به ارتش داده نشده است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: ارتش تجهیزات زیادی در اختیار داشت، اما صرفاً کاربری تجهیزات بر عهده کارکنان ارتش بوده است و از نظر برنامه‌ریزی، نرم‌افزاری، تعمیرات اساسی و تولید هیچ جایگاهی نداشتیم و تجهیزات ارتش کاملاً به دیگران وابسته بود. اگر قطعه‌ای از یک هواپیما، تانک یا سامانه پدافندی خراب می‌شد، نمی‌توانستیم بدون وابستگی به غرب، آن را تعمیر کنیم و حتی کارکنان ارتش کارکرد آن قطعه را هم نمی‌دانستند؛ زیرا این اطلاعات فقط در اختیار غرب بود.

امیر سیاری با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس به مرور زمان به علت اتمام قطعات، نیازمند تجهیزات شدیم، گفت: وقتی این وضعیت به امام (ره) گزارش می‌شود، ایشان دستور می‌دهند که خود ارتش باید بسازد و از وابستگی خارج شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۶۰ به نیابت از امام خمینی (ره) دستور تشکیل جهاد خودکفایی را می‌دهند که نخستینِ آن در نیروی هوایی ارتش شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در نخستین گام‌ها از ذهن و خلاقیت جوان ایرانی برای تعمیر قطعات جزء استفاده شد، عنوان کرد: جوان ایرانی پای کار آمد و به مرور زمان قطعات مورد نیاز تأمین شد؛ البته در این مسیر سختی‌های بسیار زیادی متحمل شدیم و در این مسیر، دانشگاه‌ها پای کار آمدند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش خاطرنشان کرد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم جزو چند ارتش قدرتمند و برتر جهان هستیم. دلیلی که باعث شده است امروز ارتش جمهوری اسلامی در جهان چنین جایگاهی داشته باشد، خودکفایی است. ممکن است ارتش یک کشور قوی باشد و تجهیزات مدرن داشته باشد، اما متکی به خود نباشد، بلکه به دیگران اتکا کرده باشد و طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت که این ارتش، قدرت زیادی در عمل داشته باشد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها