به گزارش دفاعپرس از یزد، «عبدالحمید قدیریان» چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰، امروز، ۳۰ فروردین ماه در جمع هنرمندان یزدی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت جهاد تبیین اظهار داشت: تبیین دقیق منطبق بر حقیقت در عرصه هنر باید پایدار و پررنگ شود.
وی با بیان ویژگیهای هنر الهی، توجه ویژه به جایگاه مفاهیم در همه عرصهها از جمله در عرصه تبیین را ضروری دانست و افزود: دانستن جایگاه و فهم مفاهیم در تولید آثار هنری بسیار راهگشا است.
قدیریان ادامه داد: هر معنا و مفهومی جایگاه خاص خود را دارند و اگر سرجای خود قرار نگیرند به هم میریزند و برداشتهای افراد از این مفاهیم متفاوت میشود.
این هنرمند نقاش و طراح صحنه و لباس با بیان اینکه مفاهیم سه بعدی هستند و به لحاظ طول، عرض، ارتفاع و زوایای مختلف، شکلهای متفاوتی پیدا میکنند، گفت: در هنر انقلاب اسلامی که سرشت و ساختار آن بر محور دین پایهگذاری شده ارتفاع بسیار مهم است یعنی هنرمند کجای این عالم ایستاده و چه میبیند.
وی در ادامه با اشاره به آیه ۱۴ سوره مؤمنون که میفرماید: «فتبارک الله احسن الخالقین» به تعریف هنر از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: هنرمند یک ماده یا مواد اولیه همچون گِل، اصوات، کلمات یا هر شی که بشود به آن فرم داد را میگیرد و به آن حُسن و زیبایی میدهد، این یعنی هنر و هر چه حُسن آن زیادتر باشد و فرم بهتری به آن داده شده باشد، هنریتر و زیباتر است اما این به این معنا نیست که هر چه حُسن دارد خوب و هنری است.
قدیریان با بیان اینکه اثری که در فضای ابلیسی و شیطانی تولید میشود نیز کار هنری محسوب میشود، بیان کرد: در این فضا هنرمند با یک بار تکنیکی، مفهومی را به فرم تبدیل کرده و به آن شکل داده است اما بار معنایی اثر به خود هنرمند بر میگردد؛ اینکه هنرمند در کجای این عالم ایستاده است. وقتی اثری را خلق میکند در اصطلاح دارد یک هنر مثبت یا منفی را تولید میکند، بنابراین اگر میخواهیم کار هنری انجام دهیم باید این دو را از هم تفکیک کنیم.
خالق تابلو نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا(ع)» افزود: جوانی که میخواهد در عرصه هنر فعالیت کند باید دو کار مهم که لازم و ملزوم یکدیگرند را انجام دهد؛ ابتدا با تمرین و بهرهگیری از تجارب اساتید و پیشکسوتان، قدرت خودش را در نگاه زیباییشناسانه و زیبا کردن فرمها ارتقا دهد و در فضایی قرار گیرد که بتواند از نظر فکری اثری زیبا و جذاب با پشتوانه فکری خوب و ارزشمند تولید کند و نکته دوم اینکه هنرمند روی خودش کار کند، یعنی فرض کنیم اعتقاد دارد باید آثار الهی خلق کند صرف اینکه دوست دارد آثار الهی خلق کند، کارش الهی نمیشود.
قدیریان در تشریح تفاوت هنر ابلیسی با الهی اظهار کرد: به طور مثال ما یک خط صفر با عنوان «صفر دنیا» در نظر میگیریم، هر چه از این خط به سمت پایین نزول کنیم ابلیسیتر میشود و هر چه به سمت بالا حرکت کنیم الهیتر میشود و این دو جهت، بیانتها است. بنابراین هنرمندی که اراده میکند در فضای مورد علاقهاش به خلق اثر بپردازد، علاوه بر تمرینهای زیباییشناسانه، نگاههای تکنیکی و قدرت قلم، باید خودش هم ارتفاع و اوج گیرد.
این هنرمند نقاش پیشکسوت ادامه داد: هنرمند اگر ارتفاع گرفت و دنیوی فکر نکرد میتواند مفاهیمی که میبیند را به اثری زیبا، جذاب، ماندگار و الهی تبدیل کند.
وی افزود: این تعریفی که از هنر ارائه شد بر اساس تجارت بیش از چهار دهه فعالیت در رشتههای مختلف هنری است و الان به این نتیجه رسیدهام که باید درب برای بحثهای هنری بر اساس معیارهای دینی باز شود.
قدیریان گفت: امروز در مجامع هنری، مقیاس و معیارها همان معیارهایی است که از غرب آمده و ما سعی میکنیم معیارهای دینی خودمان را به شکل و قالب معیارهای غربی ارائه کنیم به این دلیل همریشه و همجنس در نمیآید و اثر خوبی تولید نمیشود از این رو برای درک این مطلب کارهای شهید سیدمرتضی آوینی بسیار مؤثر است.
وی در پایان بیان کرد: شهید آوینی بسیاری از قواعد و ساختارها را به هم زد و واقعیت این است که غیر از این نمیتوانست کار کند.
انتهای پیام/