یادداشت/ سرهنگ سید جعفر ساداتی

دو اصل مهم پلیس در تراز جامعه قرآنی

نظم و امانت داری را می‌توان به عنوان دو عامل ایمانی بودن در نیروی پلیس دانست.
کد خبر: ۵۱۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۱ - 21April 2022

دو اصل مهم پلیس در تراز جامعه قرآنیگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سرهنگ کارآگاه «سید جعفر ساداتی» فرماندهی انتظامی استان مازندران؛ همه انسان‌ها در زندگی فردی و شغلی خود نیازمند معنویت هستند، لیکن هر چه فرد در موقعیت اجتماعی و یا سازمانی بالاتری قرار داشته باشد، باید از سطح معنویت بیشتری برخوردار باشد.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار گروهی از فرماندهان در این خصوص می فرمایند: فرمانده بی ایمان به درد فرماندهی نمی خورد به قدر شغلی که به او محول می کنید، باید ظرفیت ایمانی داشته باشد. اگر نداشت فایده ای ندارد. بارها این را تکرار کرده ایم و ضربه اش را هم خورده ایم. هر چه سطح کار بالاتر می آید بایستی ایمان هم بیشتر باشد. نظم و امانت داری را می توان به عنوان دو عامل ایمانی بودن در نیروی پلیس دانست.

از آنجا که رسالت مهم پلیس، برقراری نظم و حفاظت از آن است در تربیت منش پلیس باید اصلی با عنوان اصل نظم لحاظ شود. عامل برقراری نظم باید خود مظهر نظم، دقت و برنامه ریزی باشد. نیروی پلیس به عنوان مجری نظم اجتماعی نباید از بی نظمی های سازمانی یا فردی رنج ببرد.

نظم از آراستگی ظاهر شروع شده و به آراستگی و انتظام فکری، روحی و روانی می انجامد، دور شدن از رفتارهای خشن و عصبیت های روانی، خود را در رفتارهای ظاهری پلیس نشان می دهد و نظم فکری در انجام وظایف محوله، خود را در رفتارهای ظاهری پلیس نشان می دهد و نظم فکری در انجام وظایف محوله، دستیابی به نتایج پیش بینی شده را امکان پذیر می سازد، ظاهری آراسته، تصویر بهتری از اقتدار پلیس به نمایش می گذارد، لذا اصل آراستگی نیز باید در زمره ی اصولی برای تربیت منش پلیس مورد توجه واقع شود.

اصل دیگری که در تربیت منش پلیس ضرورت دارد. رازداری و امانت داری در این نیرو است. پایبندی به این اصل باعث تلاش برای حفظ آبرو و حریم افراد می شود. این مهم از مبنای کرامت، اتخاذ می شود.

لازم است رابطه میان پلیس و مردم، صمیمانه و مبتنی به اصل عزت باشد تا اعتماد را تقویت کند و پلیس را به مطمئن ترین و امین ترین مرجع برای رازهای مردم تبدیل کند. هر چه قدر این دو عامل در پلیس بیشتر رعایت گردد سرمایه اجتماعی پلیس افزایش می یابد و در نتیجه اعتماد و همکاری مردم با پلیس بیشتر خواهد شد و ماموریت های پلیس که همان حفظ نظم و امنیت در جامعه است را افزونتر خواهد کرد.

مطابق بیان حضرت علی(ع) در خطبه 131 نهج البلاغه می توان گفت خیمه هر اجتماع بر سه ستون نظم و امنیت و عدالت استوار است. آن حضرت تاکید می کنند که قدرت و حکومت برای بازگرداندن نشانه های حق و دین به جای خویش(برقراری عدالت) اصلاح در میان مردم، برقراری امنیت و اجرای قانون است بنابراین پلیس به عنوان مجری قانون و حافظ نظم و امنیت لازم است که حقوق پنج گانه انسانی که همانا حق حیات، کرامت آزادی مسئولانه، نظم و تربیت و مساوات در برابر قوانین و مقررات است، آگاه بوده و در جهت حفظ آن بکوشد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار