برشی از کتاب؛

‌«شهید محراب‌»

در کتاب « محراب خونین» آمده است: چشم بیگانگان بار دیگر متوجه استان سیستان و بلوچستان شد و در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و در کنار منبر و محراب مسجد امام حسن مجتبی (ع) رگبار گلوله خود را به قلب این روحانی جوان و قرآن به دست شلیک کردند‌.
کد خبر: ۵۱۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۴ - 26April 2022

زندگی نامه شهید «مهدی توکلی»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس در زاهدان، «محراب خونین» عنوان کتابی است در مورد زندگی‌نامه، خاطرات و پژوهش‌های علمی روحانی شهید «مهدی توکلی» که به قلم «اسما دهقان» به نگارش درآمده و توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است.

در ادامه برشی از این کتاب را از نظر می‌گذرانیم:

باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان تازه تمام شده بود و سوز سرمای خشک وی، کمتر کسی را به پای زمین کشاورزی می‌کشاند، اما مشهده غلامرضا توکلی، کشاورز زحمت کشی بود که برای کسب روزی حلال‌، لحظه‌ای استراحت را بر خود روا نمی‌داشت؛ به خصوص در شرایطی که همسرش حوا در حال گذراندن روزهای پایانی بارداری بود.

حوا، زنی خانه‌دار و زحمتکش و همواره به فکر تربیت فرزندان و آشنایی آنها با امورات دینی و مذهبی بود. او اکنون فرزند پنجم خود راباردار بود؛ و روزهای سخت بارداری را با ذکر خداوند و یاد ائمه سپری می کرد.

چیزی نگذشت که فرزند پنجم خانواده توکلی به دنیا آمد ومشهدی غلامرضا او را«مهدی» نامید. فرزند ارام و صبوری بود. گویا با دیگر هم سن و سالانش تفاوت داشت.او دوران دبستان را در روستای «اسماعیل قنبره» پشت سرگذاشت. در حالی که بسیار کوچک بود، صبح‌ها به دبستان می رفت و عصرها در امورات کشاورزی با پدرش همکاری می‌کرد.

او همواره به نماز و امورات دینی توجه خاصی داشت. به همین دلیل بعد از اتمام دوره راهنمایی وارد حوزه علمیه شد و چهار سال را در حوزه ‌علمیه زابل سپری کرد.سپس به حوزه‌ی علمیه امام جعفر صادق شهر زاهدان هجرت کرد و در همان ایام با دختر عمویش پیوندی آسمانی کرد تا دینش را کامل کند.بعد از آن برای فراگیری بیشتر دروس حوزوی رهسپاردار طلاب شد؛ و در سال ۱۳۸۳ به همراه خانواده به قم عزیمت کرد.

این روحانی عزیز روز به روز به فراگیری علوم حوزوی علاقه‌مندتر می‌شد‌ و علم و دانش خود را از طریق تبلیغ به دیگران نیز انتقال می‌داد.

بعد از گذشت سه سال زندگی در جوار کریمه ‌اهل بیت و فاطمه معصومه‌، این روحانی بزرگوار برای تبلیغ به استان سیستان و بلوچستان هجرت کرد. بنا به انتخاب خود روستای محروم «افتخارآباد» از توابع شهرستان خاش را جهت تبلیغ معارف دینی انتخاب کرد.

حجت‌الاسلام توکلی در میان مردم شیعه و سنی روستای افتخار آباد همچون ستاره‌ای می‌درخشید‌ و همگان را مجذوب خود میکرد؛ اما در این میان چشم بیگانگان بار دیگر متوجه استان سیستان و بلوچستان شد و آنها که نتوانسته بودند وحدت میان مردمان پاک سرشت افتخار آباد و زندگی شیعه وسنی را در کنار روحانی شیعه، جوان و مبلغی توانمند و کوشا را ببینند در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و در کنار منبر و محراب مسجد امام حسن مجتبی (ع) رگبار گلوله خود را به قلب این روحانی جوان و قرآن به دست شلیک کردند و مردمان روستای افتخارآباد را از داشتن چنین افتخاری محروم و همگان را داغدار این روحانی جوان سیستانی کردند.

این اولین حمله‌ی مزدوران به محراب و مسجد و بی‌حرمتی به این مکان مقدس بود که منجر به شهادت این روحانی عزیز شد. به همین سیب، روحانی شهید مهدی توکلی به عنوان اولین شهید محراب استان سیستان و بلوچستان جاودانه شد‌ و به آرزوی دیرینه خود رسید و همسر و دختران خردسال پنج ساله و شش ماهه‌اش را چشم انتظار دیدار خود گذاشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار