یادداشت/ سردار گودرزی

شب‌های قدر در مرز‌های ایران اسلامی

ادامه‌دهندگان راه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، در شب‌های قدر همچون کوه ایستاده‌اند تا از مرز‌های شرف و عزت ایران اسلامی حراست و پاسداری کنند.
کد خبر: ۵۱۷۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۲ - 22April 2022

شب‌های قدر در مرز‌های ایران اسلامیگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سردار «احمدعلی گودرزی» فرمانده مرزبانی؛ شب قدر به این جهت قدر نامیده شده است، که تمامی مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می‌شود، شاهد این گفتار درآیات ۳ و ۴ سوره دخان است که خداوند می‌فرماید: إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیلَة مُبارَکَة إِنّا کُنّا مُنْذِرینَ فی‌ها یفْرَقُ کُلُّ أَمْر حَکیم: «ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت نازل کردیم و ما همواره انذار کننده بوده‌ایم در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می‌گردد».

این بیان، هماهنگ با روایات متعددی است که می‌گوید: در آن شب، مقدرات یک سال انسان‌ها تعیین می‌گردد و رزق‌ها و سرآمد عمر‌ها و امور دیگر، در آن شب تفریق و تبیین می‌شود.

البته در برخی روایات نیز آن شب را از این جهت شب قدر نامیده‌اند که دارای قدر و شرافت عظیمی است و این شرافت به خاطر آن است که، قرآن با تمام قدر و منزلتش بر رسول اکرم (ص) و به وسیله فرشته صاحب قدر نازل گردید.

ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است برای تزکیه اخلاق، پاک سازی درون خود، تصفیه نفس و مجالی برای وسعت دادن ارتباط با خداوند است، ماه مبارک رمضان، به انسان عزت، کرامت و درس مقاومت را به انسان می‌آموزد، لذا شایسته است ازفیوضات این ماه مخصوصا درشب‌های قدر بهره کافی راببریم و این شب‌ها را قدربدانیم.

در روایتی می‌خوانیم که امام صادق (ع) فرمود:

از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سر آمد ماه ها، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان، لیلة القدر است.

نزول قرآن، باز بودن درب‌های رحمت الهی، نزول خیرات و برکات پروردگار و افضل بودن عبادات از فضیلت‌های شب‌های قدر است که شامل حال بندگان مخلص می‌شود. یکی از جلوه‌های معنوی شب‌های قدر بیدار ماندن انسان و اندیشیدن به اعمال خوب و بد گذشته و ندامت قلبی، توبه و استغفار از خداوند متعال می‌باشد ان شاء الله از فیوضات این شب‌ها بیشتر بهره ببریم.

ماه رمضان در جبهه‌های حق علیه باطل

می‌گویند ارزش مکان به صاحب آن است، حال آنکه بهترین مکان‌ها متعلق به بهترین آدم‌های زمان است، آن‌ها که وجودشان مظهر خیر و برکت است و هر جا حضور پیدا کنند؛ آنجا را محل نزول برکات می‌کند و با هرکه همنشین شوند او را همرنگ خود می‌کنند. چه مکانی بهتر از جبهه‌های نبرد حق علیه باطل که خون بهترین جوانان بر روی زمین آن ریخته شده است یعنی همان کربلای ایران.

حتما حال و هوای شب‌های قدر جبهه‌ها حال و هوای وصف ناشدنی بوده، در سرزمینی که لحظه به لحظه قصه مقاومت و دفاع از ارزش در آن جریان داشته، شب‌های قدرش نیز سرشار از قصه‌های عاشقانه بوده است.

هشت سال دفاع مقدس، هم امتداد عاشورا بود و هم مظهر بندگی خدا؛ همانگونه که حضرت آیت الله امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) فرموده‌اند: رزمندگان ما هم تدبیر داشتند، هم دلیری داشتند و هم فداکاری و عبادت.

بی‌شک سنگر‌ها و خاکریز‌های به‌جای مانده از دوران حماسه و ایثار، شهادت می‌دهد که شب‌های عملیات‌ها، رزمندگان صحنه‌های شب‌های قدر را در جبهه‌ها نمایان می‌ساختند؛ شب‌هایی که سید شهیدان اهل قلم «سید مرتضی آوینی» درباره آن گفته است: اگر شب قدر شبی باشد که تقدیر عالم در آن تعیین می‌گردد، همه شب‌های جبهه شب قدر است و از همین‌جاست که تاریخ آینده زمین تقدیر می‌شود؛ شب‌هایی که ملائکه خدا نازل می‌گردند و ارواح مجاهدان راه خدا را از معراجی که با نور فرش شده است، به معراج می‌برند؛ و امروز در مرز‌ها.

ادامه دهندگان راه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس همچون کوه ایستاده اند تا از مرز‌های شرف و عزت ایران اسلامی را حراست و پاسداری کنند، با ورود به یگان‌های مرزی اولین واژه‌ای که به گوش می‌رسد امنیت است و این امنیت حاصل تلاش و مجاهدت‌های مرزبانان غیوری است که همچون کوه ایستاده اند و این ایستادگی مقاومت را در ذهن متبادر می‌سازد.

جمهوری اسلامی ایران با هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز‌های آبی و خاکی و همسایگی با ۱۵ کشور، با سربازانی جان بر کف از کویر و بیابان‌های جنوب شرق تا کوه‌های سر به فلک کشیده شمالغرب کشور در حال حراست از خاک وطن هستند.

مرزبانی یکی از ارکان اصلی برقراری نظم و امنیت کشور می‌باشد و حفظ و حراست و پاسداری از مرز‌های کشور بر عهده مرزبانی است و این افتخار بزرگی برای ما مرزبانان محسوب می‌شود.

این مرزداران که مرز را ناموس خود می‌دانند و به عشق وطن در سخت‌ترین شرایط و با وجود کمبود امکانات از این مرز‌ها صیانت کرده و در روز‌های طولانی تابستان زیر آفتاب و سرمای سخت زمستان با هوشیاری و بصیرت کامل از مرز‌های کشورمان دفاع می‌کنند.

پیامبر خدا (ص) در این خصوص می‌فرمایند: یک روز مرزبانی در راه خدا بهتر است از دنیا و هر چه در آن است؛ و در جایی دیگر می‌فرمایند: «هر عملی پس از مرگ صاحبش از او جدا می‌شود مگر عمل کسی که در راه خدا مرزبانی کند؛ عمل چنین کسی رشد می‌کند و تا روز قیامت روزیش داده می‌شود».

آری امروز در مرز‌های ایران اسلامی همانند دوران دفاع مقدس، نشاط، خلوص، شب زنده داری، ایثارگری و شهادت به خوبی در آن نمایان است و شب‌های قدر در یگان‌های مرزی حال و هوای وصف ناشدنی دارد، شب‌های قدرش یک نوع خودسازی است.

شب‌های «قدر» شب‌هایی هستند که باید آن‌ها را قدر دانست و در واقع شب‌های قدر به انسان‌ها بندگی می‌آموزد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار