«شن‌های طبس»؛ گلوله‌هایی برای شکست مفتضحانه نظامیان آمریکایی

پنجم اردیبهشت، سالروز واقعه صحرای طبس یکی از مهمترین امداد‌های غیبی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که تبیین صحیح شکست مفتضحانه آمریکا در آن، نقش بازدارندگی ایمنی و دفاعی دارد.
کد خبر: ۵۱۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳ - 25April 2022

شن‌های طبس گلوله‌هایی برای شکست مفتضحانه نظامیان آمریکایی

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود که مقامات آمریکایی با اقدامات تجزیه‌طلبانه و برای به شکست کشاندن انقلاب اسلامی ایران در صدد برآمدند تا در اردیبهشت ۱۳۵۹ مستقیماً با حضور نظامی خود اقدام به براندازی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کنند.

هدف و برنامه‌های مقامات آمریکایی این بود که تعداد ۶ فروند هواپیمای نظامی C-۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد نظامی آمریکا در قالب عملیاتی به نام «پنجه عقاب» از نقاط کور راداری وارد ایران شوند و در محل تعیین شده در صحرای طبس فرود بیایند.

رژیم وقت آمریکا برای اینکه از شیطنت برخی گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین کوردل در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی استفاده کنند به دنبال آزادسازی گروگان‌های لانه جاسوسی خود بودند که این تجاوز آمریکایی‌ها به خاک ایران در تاریخ پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ با طوفان شن در صحرای طبس مواجه شد و به شکست انجامید. این شکست، حقارت آمریکایی‌ها را در فضای ببین‌الملل دو چندان کرد.

این شکست پایان کار نبود؛ ماجرای گروگان گیری و شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا شد و در این میان شورای ملی آمریکا که سرپرستی آن را برژینسکی بر عهده داشت. او طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی بود.

از این رو «جیمی کارتر» رئیس جمهوری وقت آمریکا همه توان و تلاش خود را برای آزادسازی جاسوسان سفارت خود به کار بست و سرانجام گروهی ۱۲۳ نفرِ از نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا را با عنوان «دلتا فورس» برای آزادی گروگان‌ها برای حمله به ایران تشکیل داد تا بتواند عملیات آزادسازی را انجام بدهد.

بر اساس اسناد موجود اولین هواپیمای کماندو‌های آمریکایی‌ها ساعت ۱۰ شب در صحرای طبس به زمین می‌نشیند و در ادامه بقیه هواپیما‌ها نیز به مقصد می‌رسد.

همه‌چیز برای انجام عملیات آزادسازی آماده بود که یک اتوبوس مسافربری و چند خودروی دیگر در جاده طبس اولین اتفاق پیش‌بینی نشده آمریکایی‌ها بود.

هشت فروند بالگرد که عرشه ناو هواپیما را به‌قصد کویر مرکزی ایران را ترک کرده بودند در ارتفاع پایین (حدوداً ۱۲۰ متری) وارد حریم هوایی ایران شدند. ایجاد مشکل فنی برای یکی از بالگرد‌ها در آسمان شمالی استان کرمان باعث می‌شود تا خدمه یکی از بالگرد‌ها با بالگرد دیگری به ناو هواپیما بر برگردد تا عملیاتی که قرار بود با هشت فروند بالگرد انجام شود با شش فروند به کار خود ادامه دهد.

بالگرد‌ها به ترتیب در صحرای طبس فرود آمدند تا برای ادامه عملیات به هواپیما‌های «هرکولس» نزدیک شده و سوخت‌گیری کنند.

باد‌های ماسه‌ای در کویر طبس، نقص فنی سومین بالگرد آمریکایی در هنگام سوخت‌گیری را به همراه دارد، تمام معادلات بر هم می‌ریزد فرماندهی دستور لغو عملیات را صادر می‌کند.

در ادامه طوفان شن در صحرای طبس فاجعه بعدی رقم می‌خورد یکی از بالگرد‌ها با هواپیمای سوخت‌رسان برخورد می‌کند و انفجار بزرگی اتفاق می‌افتد تا همه نقشه‌های شوم آن‌ها نقش بر آب شود.

این اتفاقات به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد. رئیس جمهور وقت آمریکا دستور عقب‌نشینی و توقف عملیات را صادر کرد، اما نظامیان آمریکایی در توفان شن گرفتار شده بودند.

بالگرد‌ها و هواپیما‌ها در هنگام برخاستن از زمین دچار مشکل شدند و در همین حال بود که یک فروند بالگرد با یک فروند هواپیما برخورد می‌کند و انفجار رخ می‌دهد.

نیروی مهاجم که در خیالش خود را عقابی فرز می‌کرد که هیچ شکارچی توانایی شکارش را ندارد شن‌های طبس با اراده الهی گلوله‌هایی شدند که یکی از شکست‌های مفتضحانه را برای نظامیان آمریکایی رقم زدند.

نیرو‌های ویژه «دلتا فورس» با از دست دادن یک فروند سوخت‌رسان سی -۱۳۰ و کشته شدن هشت خلبان و خدمه پرواز بدون درگیری با نیرو‌های نظامی ایران، آسمان و زمین جمهوری اسلامی ایران را ترک کرده و راهی جزیره مصیره در دریای عمان شوند و در ادامه این شکست فرمانده عملیات پنجه عقاب بعد از این ماجرا از ارتش آمریکا استعفا داد.

واقعه بزرگ پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ که از آن به‌عنوان امداد الهی یاد می‌شود، به باور صاحب‌نظران و شخصیت‌های مختلف دارای ابعاد گوناگون است که به‌عنوان یک واقعه تاریخی ماندگار نزد جهانیان باید از ابعاد مختلف به‌ویژه جنبه معنوی آن بررسی شود.

گزارش از علیرضا صحرایی

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار