در دیدار مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و حفظ آثار دفاع مقدس قم مطرح شد

ضرورت توجه به آثار مکتوب در حفظ میراث دوران دفاع مقدس/ حماسه جنگ "گویا" می‌شود

ضرورت توجه به ماندگاری میراث ارزشمند دوران دفاع مقدس با ابزار کتاب و آثار مکتوب، در دیدار مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم مورد تاکید قرار گرفت.
کد خبر: ۵۱۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ - 27August 2015

ضرورت توجه به آثار مکتوب در حفظ میراث دوران دفاع مقدس/ حماسه جنگ

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از قم، حجت الاسلام امیر عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانههای عمومی استان قم طی سخنانی که در دیدار احمد حسینی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان در محل نهاد کتابخانههای عمومی قم ایراد کرد، گفت: مقام معظم رهبری بر ماندگاری آثار پر ارزش دفاع مقدس بخصوص عجین شدن آن با زبان هنر تاکید دارند.

وی با بیان اینکه در فیلمهای هالیودی توجه به جنگ جهانی دیده میشود و میخواهند آن دوران را به عنوان حماسه حفظ کنند، افزود: دفاع مقدس، ریشه و سبقه اعتقادی محکمی داشت و جوانان ما علاوه بر حفظ سرزمین، از اعتقادات و ارزشهای اسلامی جوانمردانه دفاع کرده و در این راه، جان خود را تقدیم درگاه احدیت نمودند.

مدیرکل کتابخانههای عمومی استان قم با اشاره به ضرورت ثبت و ماندگاری حماسههای دوران دفاع مقدس تاکید کرد: خیلی از جانفشانیهای رزمندگان و ایثارگران در آن دوران ثبت نشده و این موضوع مسئولیت همه را سنگین میکند.

وی با اشاره به این موضوع که در دوران دفاع مقدس از هر قشر و قوم و مذهبی در جبهه و یا پشتیبانی جبهه حضور داشتند، ابراز کرد: دفاع مقدس مربوط به آحاد ملت است و همه باید در حفظ دستاوردها و آثار آن ورود پیدا کنند.

جباری در بخش دیگری از سخنان خود خلاصهای از روند تاسیس نهاد عمومی و غیردولتی کتابخانههای عمومی بیان کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب عنایت ویژهای به موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه دارند و امروز حتی در دل روستاهای کشور هم کتابخانههایی داریم که بعضا تنها مرکز فرهنگی فعال در آن منطقه محسوب میشوند.

وی با اشاره به آمار بالای اعضاء کتابخانههای عمومی در کشور و استان قم بخصوص عضویت افراد از سن کودکی تا بزرگسالی، بیان کرد: سعی کردیم از این ظرفیت در ارتقاء فرهنگی جامعه بخصوص در نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان، در مناسبتهای مختلف به خوبی استفاده کنیم.

مدیرکل کتابخانههای عمومی استان قم با تاکید بر اینکه توجه به آثار مکتوب، گام مهمی در حفظ آثار دفاع مقدس است، افزود: معرفی کتابهایی مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت و سالهای حماسه، نباید مقطعی و منحصر به یک زمان خاص باشد.

وی در تشریح برخی فعالیتهای صورت گرفته مرتبط با دفاع مقدس در نهاد کتابخانههای عمومی خاطرنشان ساخت: تهیه و توزیع کتاب "من زندهام"، اجرای مسابقات کتابخوانی، فضاسازی و برپایی نمایشگاه عکس، اجرای برنامههایی ویژه کودکان، معرفی کتابهای دفاع مقدس بخصوص آثار شاخص و پیگیری تقریظ مقام معظم رهبری و سایر برنامهها از جمله اقدامات و حمایتهای نهاد عمومی کتابخانههای استان قم در زمینه حفظ ارزشهای دوران حماسه و ایثار میباشد.

جباری برگزاری نشست "کتابخوان" و معرفی کتب حوزه دفاع مقدس در این نشست را اقدام دیگر نهاد نام برد و با اشاره به فعالیت بخش نابینایان ادامه داد: تاکنون عناوین فراوانی از کتب منتشر شده در کشور به خط بریل برگردانده شده است و ضروری است برای کتب دفاع مقدس نیز این موضوع پیگیری شود.

وی افزود: با تمهید مقدمات لازم و همت بلند تعدادی از اعضای نابینای نهاد که از نخبگان علمی نیز هستند، دو کتاب "من زندهام"  و "عباس دست طلا" از کتابهای ماندگار دفاع مقدس گویا شده و این روند، همچنان ادامه دارد.

احمد حسینی نیز در این دیدار، به موضوع فعالیت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کشور در زمینه ثبت و نشر آثار محققان، ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاهها و همچنین فعالیت معاونتهای تحقیقات و پژوهش و ادبیات و انتشارات و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در اداره کل حفظ آثارقم با محوریت جمع آوری آثار و چاپ و نشر موضوعات مرتبط با دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هر چند برگزاری همایشها و اجرای برنامههایی در قالب نمایش و فیلم، در ثبت و انتقال حماسه شهدای والامقام و رزمندگان اسلام موثر است اما مسلما تاثیر کتاب و آثار مکتوب، تاثیرگذاری بلند مدتتر و موثرتری در حفظ گنجینه ذی قیمت دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و فراموشی آثار آن دوران دارد.

وی ممیزی آثار مکتوب دوران دفاع مقدس در استان و همچنین پیگیری روند عملیات اجرایی مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس را از اقدامات جاری اداره کل حفظ آثار قم برشمرد و ادامه داد: ان شاءالله با همراهی و همدلی نهاد کتابخانههای عمومی استان قم بتوانیم در افزایش سرانه مطالعه کتابهای دفاع مقدس و همچنین تدوین نقش جامع استان در آن مقطع طلایی گامهای موثری برداریم.

در پایان، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم از مخزن کتابخانه، بخش کتابهای دفاع مقدس، بخش نابینایان و همچنین مراحل انتقال به خط بریل و تدوین کتاب گویای دفاع مقدس بازدید کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار