فتح خرمشهر، فتح خون/ مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان:

سوم خرداد یوم‌الله بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است

«سلامی» گفت: سوم خرداد یوم‌الله بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است وما باید آن واقعه عظیم را به عنوان یکی از بزرگترین ارزش‌های انقلابی و درس‌آموز برای نسل‌های بعد زنده نگه داریم.
کد خبر: ۵۱۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲ - 27April 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سرهنگ پاسدار «محمد حسن سلامی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در جلسه شورای هماهنگی و هئیت امنا مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس که به ریاست «سید محمدرضا هاشمی» استاندار سمنان و اعضا هیئت امنا مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در استانداری سمنان برگزاری شد، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از هفت هزار فعالیت و برنامه را در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت باهمکاری و همت همه ستاد‌ها و کارگروه‌های دفاع مقدس استان انجام شد که ان‌شاءالله آثار و برکات آن ماندگار خواهد بود.

سلامی ادامه داد: با شکل‌گیری ستاد‌ها و کارگروه‌ها در حوزه دفاع مقدس و مقاومت طی سه سال گذشته همواره از لحاظ کمی و کیفی شاهد گسترش و عمق‌بخشی بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌ها بودیم.

وی با بیان این که ماه خرداد، ماه مناسبت‌های بزرگ اسلامی و انقلابی است، افزود: عملیات بیت‌المقدس از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود و فتح خرمشهر نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس ما است و دشمن بعثی تا آن روز خود را در موقعیت تهاجمی نسبت به نظام و انقلاب می‌دید، ولی بعد از حماسه بزرگ فتح خرمشهر دشمن در حالت تدافعی قرار گرفت و بعد از عملیات بیت‌المقدس پیروزی‌های ما در جبهه‌های جنگ یکی پس‌از دیگری به دست آمد.

سلامی گفت: سوم خرداد یوم‌الله بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است که امام راحل عظیم‌الشأن از آن به‌عنوان فتح ارزش‌های اسلامی یاد کرد وما باید آن واقعه عظیم را به عنوان یکی از بزرگترین ارزش‌های انقلابی و درس‌آموز برای نسل‌ها بعد زنده نگه داریم.

وی ادامه داد: فتح خرمشهر خاصل مجاهدت در راه خدا، پیروی محض و عاشقانه از امام و ولایت، کار جهادی، شجاعت، فداکاری و ایثارگری رزمندگان بود و همه دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های مسلح، دانشگاه‌ها مدارس نهاد‌های فرهنگی باید تلاش کنند تا این حماسه بزرگ برای همیشه زنده بماند.

سلامی با بیان این که چهارم اردیبهشت روز دزفول روز مقاومت و پایداری ملت ایران است، ادامه داد: چهارم خرداد در تقویم کشورمان به نام روز دزفول به ثبت رسیده است، در این روز ۱۷۶ موشک، دو هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به دزفول اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری در این شهر تخریب شد و دلیل این نامگذاری، پایداری مردمی‌است که برای دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی ایران بزرگ، مقاومت کردند.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در ۴۳ مناسبت انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت که مبنای تلاش و برنامه‌ریزی در نشر و ترویج ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس است، دستورالعمل گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت در سال ۱۴۰۱ از سوی استاندار سمنان با هدف تبیین، ترویج و حفظ فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس، ولایت‌مداری، مقاومت، ایثار و جهاد به کلیه‌های دستگا‌ها و نیرو‌های مسلح در سطح استان ابلاغ شده است و انتظار داریم تمامی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

سلامی ادامه داد: استان میزبان ۱۵۷ شهید گمنام دفاع مقدس است که در ۵۷ یادمان خاکسپاری شده‌اند، ساخت و تکمیل یادمان‌ها تا پایان سال جاری و انجام فعالیت‌های فرهنگی با محوریت یادمان شهدای گمنام دو اولویت مهم می‌باشد.

وی افزود: تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس کار بزرگ علمی تحقیق و پژوهشی در حوزه دفاع مقدس در حال انجام می‌باشد که تا کنون ۵۹۰ مدخل شناسایی،۲۲۰ مقاله تدوین و ۲۵۰ پرونده‌ای علمی تشکیل شده است که انشالله اولین جلد از دانشنامه تاپایان سال جاری منتشر خواهد شد.

سلامی ادامه داد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان یادگار سفر مقام‌معظم رهبری به استان سمنان و عصاره مجاهدت‌های مردم پر افتخار ما در دوران دفاع مقدس است که باید تلاش کنیم برای جوانان و نسل جوان آن را حفظ کنیم.

وی با بیان این که مرکز فرهنگی دفاع مقدس دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، بیان کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس سمنان نیازمند مساعدت مسئولان برای اتمام عملیاتی عمرانی است و انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی استان سمنان با جدیت تعهدات خود را برای تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اجرا کنند.

وی گفت: ضمن تشکر از اقدامات شهرداری سمنان در موضوع نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اقدامات عمرانی درمرکز فرهنگی دفاع مقدس، انتظار داریم پیرامون اجرای توافقات مربوط به سه پروژه در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان تلاش بیشتری داشته باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارز ش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان این که احداث سنگر جهاد به همت جهاد کشاورزی استان در مرکز فرهنگی دفاع مقدس اقدامی ارزشمند است و از همه دست اندرکاران در این زمینه قدردانی می‌شود، ادامه داد: کار عمرانی سنگر جهاد رو به اتمام است و وارد فاز موزه آرایی شده که در آینده نزدیک مورد بهره برداری خواهد رسید.

سلامی افزود: انتظار داریم پروژه اورژانس جبهه  نقش جامعه پزشکی در دفاع مقدس با مشارکت دستگاه‌های نظام سلامت به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود در سال جاری اتمام و مورد بازدید علاقه‌مند قرار گیرد.

در پایان این جلسه مقرر شد تامین آب و برق مجموعه، ایجاد مرکز خدمات رفاهی زائرین امام رضا (ع) توسط آستان قدس رضوی، احداث سنگر فرماندهی به همت نیر‌های مسلح مستقر در استان و ... با حمایت دستگاه‌های مسئول نسبت به انجام توافقات و تعهدات خود پیرامون مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان اقدام شود.

در پایان این مراسم احکام اعضای جدید هیئت امنا مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس توسط استاندار به اعضا اهدا شد.

سوم خرداد یوم‌الله بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است

سوم خرداد یوم‌الله بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است

سوم خرداد یوم‌الله بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است

سوم خرداد یوم‌الله بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار