گروه استانهای دفاعپرس _ «عارف علوی تبار» بخشدار مرکزی شهرستان بوشهر؛ ماجرای قدس صرفا ماجرای یک سرزمین نیست تا بشود راجع به آن معامله کرد، بلکه بحث قدس بحث عقیدتی و ایمانی است.
در دنیای امروز با تمام مسلکها وگرایشهای سیاسی متفاوتی که وجود دارد، دو جریان در مقابل یکدیگر صفآرایی کردهاند و مابقی جریانها ذیل این دو جریان تعریف میشوند تا از این منظر به مسائل نگاه نکنیم در تحلیلها دچار خطا میشویم، جریان اول، اسلام ناب است که در قرآن کریم با عنوان جریان حق یاد میشود و جریان دوم، جریان کفر که تحت عنوان جریان باطل یا حزبالشیطان شناخته میشود.
بر این مبنا اندیشه اسلامی مبتنی بر رهایی مردم مظلوم و مستضعف جهان از چنگال ستمگران عالم است. ترویج اندیشه استقلال خواهی در مقابل اشغال واستعمار بیگانه، ظلمستیزی، عدالتخواهی، عزتطلبی، دوری از فساد و ایجاد تمدنی مبتنی بر ارزشهای ایمانی و اخلاقی از مفاهیم محوری گفتمان اسلام در سطح اجتماعی است؛ اما جریان کفر و یا سکولاریسم دقیقاً در مقابل ارزشهای دینی قرار دارد؛ یعنی اگر مبنای اندیشه دینی توحید است، مبانی این جریان، کفر و الحاد و تقابل با جریان حق و جهان بینی اسلامی است.
از این سو برای تحلیل هر سرزمینی باید دید چه تفکر رایجی در آنجا وجود دارد. با این نوع نگرش، دیگر بکارگیری اصطلاح غرب و شرق از جلوه کمتری برخودار میشود بنابراین ماجرای قدس صرفا ماجرای یک سرزمین نیست تا بشود راجع به آن معامله کرد.
بحث قدس بحث زبان و نژاد عرب نیست تا اینکه بگویند ایرانیان حق دخالت ندارند و فلسطینیان میتوانند مشکل خود را حل کنند بلکه بحث قدس یک بحث عقیدتی و ایمانی است، بحث قدس مساله عدم سازش با استکبار و اسراییل است.
بحث قدس بحث حقوقی نیست که بشود راجع به آن سازش یا معامله کرد. بحث قدس بحث سیاسی نیست که بشود با میانجیگری سیاسی آن را حل کرد و با دخالت کشورهایی مثل آمریکا از آن عبور کرد، بحث قدس یک بحث هویتی است و هویت مسلمانان با این چیزها حل نمیشود.
به سمت قدس و بیت المقدس نماز خواندن همه حقیقت نیست بلکه حقیقت فراتر از این است بلکه ماجرای قدس به ایمان دینی و به اعتقادات و باورهای دینی و فراتر از زمان و مکان مربوط میشود در زمان ورود پیامبر به مدینه اقوام ۱۲گانه یهودی در برابر پیامبر ایستادگی کردند و سختترین چالشها و نقض عهدها را همین جریان فکری علیه پیامبر اکرم (ص) پیاده کردند.
اینها سالهای غمباری برای پیامبر اکرم (ص) در مدینه ایجاد کردند، بر این اساس قضیه فلسطین به یک ظلم تاریخی برمیگردد که فرا زمان و فرا مکان نیست و به هفتاد سال اخیر برنمیگردد.
فلسطین نماد ظلمستیزی است که در هفتادسال اخیر این ظلم مجدداً توسط انگلیس پایه گذاری و توسط اسرائیل و آمریکا پیگیری شده است،گویا اراده الهی بر این بوده است که ماجرای قدس و بیتالمقدس به عنوان سوژهای همیشه بماند که محور اتحاد همه مسلمانان جهان باشد.
فلسطین به نوعی پرچم و نماد ظلم ستیزی است. اگر جهان اسلام یکپارچه شود و از ملتها به دولتها انتقال یابد اسرائیل به زودی زود از صفحه روزگار محو خواهد شد.
انتهای پیام/