وزارت خارجه سوریه:

اسرائیل باید به کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی بپیوندد

وزارت خارجه سوریه مخالفت خود را با بیانیه اتحادیه اروپا درباره تسلیحات شیمیایی اعلام کرد و آن را پر از نفاق و گمراهی و مغالطه دانست.
کد خبر: ۵۱۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ - 30April 2022

اسرائیل باید به کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی بپیونددبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، یک منبع در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: بیانیه صادره به مناسبت بیست و پنجمین سالروز اجرایی شدن توافق تسلیحات شیمیایی پر از نفاق و مغالطه و گمراهی است. سوریه به خاطر توجهی که به سازمان منع تسلیحات شیمیایی و آینده آن دارد بر لزوم توقف سیاسی کردن فعالیت این سازمان از سوی برخی کشور‌های غربی و منحرف کردن آن از اهدافش تأکید می‌کند.

این منبع اعلام کرد: ما با این بیانیه مخالفیم و معتقدیم که ادامه مواضع گمراه کننده اتحادیه اروپا و تلاش‌های مستمرش برای وارد کردن این سازمان به پرونده‌های امنیتی و سیاسی و چسباندن اتهامات باطل به سوریه و روسیه در راستای اجرا کردن دستورکار‌های سیاسی اتحادیه اروپا است.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: اجرای توافق منع تسلیحات شیمیایی گام بسیار مهمی در تضمین ایجاد نظام جهانی فعال علیه سلاح شیمیایی است. این مسئله محقق نخواهد شد مگر اینکه اسرائیل به پیوستن به این توافق ملزم شود و سلاح هسته‌ای، شیمیایی و بیوژلوژیکی خود را تحت نظارت بین المللی قرار دهد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: دروغ‌گویی و نمایش استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین ادامه همان نمایش‌هایی است که برخی کشور‌های اتحادیه اروپا در سوریه در طول هشت سال گذشته اجرا کردند. کسی که باید به خاطر استفاده از سلاح کشتار جمعی مجازات شود کشور‌های غربی و در رأس آن آمریکا هستند که باید به خاطر جنایت‌های ضد بشری و نقض آشکار قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل مجازات شوند.

از سوی دیگر، ایزومی ناکامیتسو، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح در گزارش ماهانه در جلسه شورای امنیت از نظام سوریه خواست به همکاری کامل با سازمان منع تسلیحات شیمیایی بپردازد.

وی گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شدت با هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در هر مکانی و تحت هر شرایطی و از سوی هر طرفی که باشد مخالف است و نمی‌توان آن را قبول کرد.

وی خواهان همکاری کامل دولت سوریه با سازمان منع تسلیحات شیمیایی شد و بر اهمیت مشخص کردن هویت تمام کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده کردند، تأکید کرد.

ناکامیتسو گفت: اعلام نظام سوریه درباره پایان برنامه شیمیایی این کشور همچنان غیردقیق است و کامل نیست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار