دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نامگذاری روز خلیج فارس یادآور دفاع از تاریخ ملی و دینی

۱۰ اردیبهشت روزی است که در حدود ۴۰۰ سال پیش در دوران صفویه، شاه عباس تنگه هرمز و هرمزگان را از اشغال پرتغالی‌ها آزاد کرد و حاکمیت ایران بر کل خلیج فارس به رسمیت شناخته شد.
کد خبر: ۵۱۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ - 30April 2022

نامگذاری روز خلیج فارس یادآور دفاع از تاریخ ملی و دینیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، دلیل نامگذاری روز خلیج فارس، آزادسازی این منطقه در روز ۱۰ اردیبهشت از چپاول اشغالگران پرتغالی بود.

اما با وجود اثبات فارسی بودن این خلیج و حتی انتشار مطالبی مبنی بر دفاع از نام خلیج فارس از سوی نویسندگان کشور‌های عربی شمال آفریقا، اعراب حاشیه فارس، این منطقه را به تحریف عربی خواندند و حتی در سال ۱۳۸۳ در اطلس نشنال جغرافی، بعد از دو قرن نام جدیدی را به جای خلیج فارس به کار بردند که با حجم وسیعی از اعتراضات مواجه شد و مدیر این موسسه مشهور درصدد جبران این اشتباه برآمد.

نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت خلیج‌فارس یا دریای پارس بوده است. خلیج فارس پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن، سومین خلیج بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج‌فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی به‌شمار می‌آید.

خلیج‌فارس اصلی‌ترین نامی است که از کهن‌ترین منابع بر جای مانده است. جغرافی‌دانان و تاریخ‌نگاران اسلامی، همچون طبری، مسعودی و یعقوبی به اتفاق در کتب خطی به جای مانده از خود اذعان دارند که تمامی نواحی خلیج‌پارس در دوره‌های پیش از اسلام به ایران تعلق داشته است.

شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با توجه به هدف قراردادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران، روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز، دهم اردیبهشت را به‌عنوان روز ملی خلیج‌فارس نامگذاری کرد.

گفته می‌شود، اولین بار در زمان قیمومیت شیخ نشین‌های خلیج فارس و از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس اسم این منطقه دچار تحریف شد که در توصیف خلیج فارس نوشته بود: «من در تمام کتب و نقشه‌های جغرافیایی نامی غیر از خلیج فارس ندیده بودم، ولی در چند سال اقامت در سواحل خلیج فارس (بحرین) متوجه شدم که ساکنان ساحل عرب هستند بنابراین ادب حکم می‌کند که این خلیج را ع رب‌ی بنامیم».

بعد از قطع روابط ایران و انگلیس و ملی شدن نفت ایران، واژه خلیج عربی از سوی نماینده سیاسی انگلیسی مقیم بحرین، مطرح شد و تا جایی ادامه پیدا کرد که شورای عالی انقلاب برای مقابله با تبلیغات سیاسی و سودجویانه اعراب، تصمیم گرفت روزی را به عنوان روز ملی خلیج فارس در نظر بگیرد و جلوی اقدامات سیاسی را بگیرد. از اینرو روز ۱۰ اردیبهشت که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از منطقه هرمز بود را به عنوان روز ملی خلیج فارس معرفی کردند.

در سال‌های اخیر روز ملی خلیج فارس برای کشور ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بعد از به قدرت رسیدن جمال عبدالناصر در مصر، به منظور اتحاد عرب ها، برخی کشور‌های عربی سعی داشتند تا خلیج فارس را به عربستان نسبت دهند و واژه خلیج عربی را جایگزین خلیج فارس کنند.

خیلی‌ها نیز دلیل این پافشاری را همسایگی خلیج فارس با کشور‌های عربی می‌دانند و بدون توجه به پیشینه تاریخی این منطقه معتقدند که به دلیل عرب زبان بودن ساکنان سواحل خلیج فارس و عدم تبعیت ان‌ها از ایران، این خلیج نباید فارسی خوانده شود و به منظور مقابله با ایران و با دلایل سیاسی اصرار دارند که خلیج عرب را جایگزین خلیج همیشگی فارس کنند.

نوادگان ما باید بدانند نامگذاری روز خلیج فارس یادآور دفاع از تاریخ آبا اجدادی ماست. این خلیج با کنه وجودی ما گره خورد، اما متاسفانه ما از این میراث گرانبها نگهداری نمی‌کنیم و بخاطر آلودگی‌های نفتی، فاضلاب کشتی ها، فعالیت‌های صنعتی، شهری و بندری، غرق شدن کشتی حامل مواد نفتی و شیمیایی و جنگ تحمیلی ایران و عراق حیاتش را به خطر انداختیم.

مسوولان و مدیران شهرهای ساحلی باید ضمن اختصاص بودجه کافی، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب انسانی به محیط زیست آسیب‌پذیر خلیج‌فارس به عمل آورند تا این خلیج که سالیان سال به عنوان محل ارتزاق مردم کشورهای حاشیه آن بوده بیش از این آلوده نشود و بتواند سفره پرمهر و محبت خود را برای مردم بگستراند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار