به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاعپرس، در بیست و نهمین قسمت از برنامه «سوره؛ فصل نهجالبلاغه» درباره موضوع «سبک زندگی در نهجالبلاغه» با حجتالاسلام «علی رهبر» نهجالبلاغه پژوه گفتوگو شد.
این نهجالبلاغه پژوه در ابتدا درمورد پرسشهایی که حضرت امیر (ع) در رأس خلافت در معرض آنها قرار گرفتند، اظهار داشت: وقتی امام علی (ع) در راس خلافت قرار گرفتند، پرسشها و رویدادهایی در مقابل حضرت (ع) قرار داشتند که یک نوع جامعیت در رفتار و برخوردهای ایشان بوجود آوردند.
وی افزود: پرسشها همیشه هم از طرف افراد نبودند و گاهی هم زمانه و روزگار پرسشهایی را مقابل امام (ع) قرار میداد. برای همین من به سید رضی علیرغم اینکه برخیها اخیرا به ایشان بیمهری میکنند، اعتقاد قاطع دارم چون علاوه بر دانش زیاد، با ذوق فراوان تقطیعها را انجام داد.
علامه جعفری: نهجالبلاغه برای یک جامعه بزرگ چیزی کم ندارد
حجتالاسلام رهبر درمورد ذوق سید رضی در برخورد با کتاب کامل نهجالبلاغه اظهار داشت: درست است که کتاب کامل هشت جلدی نهجالبلاغه هم منتشر شده است و من هم آن را خواندهام؛ اما سید رضی با ذوق فراوان با آن برخورد کرده است. به همین خاطر من در جایی گفتم که مجتهد علاوه بر کوششهای معمول باید مذاق شارع مقدس را به دست بیاورد. کسی که سه دیوان شعر و جلسات نقد شعر فراوان دارد، معلوم است که صاحب ذوق است و انتخابهای نیکو میکند. من فکر میکنم شاید لازم باشد که یک اثر سومی منتشر شود، اثری ما بین کتاب کامل نهجالبلاغه و کتاب تقطیع شده سید رضی.
این نهجالبلاغه پژوه افزود: علامه جعفری در جایی اظهار داشت: نهجالبلاغه برای یک جامعه بزرگ چیزی کم ندارد. تنوع در مطالب نهجالبلاغه خیلی زیاد است به طوری که حضرت (ع) درباره ویژگیهای حیوانات و تعامل با آنها هم سفارشهایی دارند. برای همین است که میگوییم ایشان از یک جامعیت برخوردار است. چهار سال و ۹ ماه زمان کمی نبود که امام (ع) خطبه بخواند. مسعودی میگوید: امیرالمومنین (ع) ۴۸۰ و اندی سخنرانی کامل داشتند که در نهجالبلاغه کمتر از نیمی از آن خطبهها آمده است. سید رضی دنبال این بوده که یک جلد کتاب منتشر کند مثل قرآن و دیوان حافظ که در یک جلد منتشر شده است.
وی بیان کرد: خیلیها اعتقاد دارند که فرد وقتی میخواهد نهج بگوید باید قرآن در کنارش باشد. قرآن کریم یک حیات طبیعی و یک حیات طیبه مطرح میکند. انسانها وقتی به دنیا میآیند حیات طبیعی دارند اما برای حیات طیبه باید فهم، عزم و اراده، اشتیاق و استقامت داشته باشد. به همین خاطر قرآن به زندهها میگوید که پیامبر شما (ص) فراخوان داده و از شما دعوت کرده که از سمت حیات طبیعی به سمت حیات طیبه حرکت کنید. پیامبر (ص) مامور به احیای زندگی دوم یعنی حیات طیبه است.
این نهجالبلاغه پژوه ادامه داد: من در توئیتر شعارهای دینی مینویسم. چه کسی گفته توئیتر فقط باید شعارهای سیاسی باشد. ما باید به تمام دنیا بگوییم که امیرالمومنین (ع) فرمودهاند: «شما گاهی راه میروید، اما مردهاید. گاهی هم مردهاید و زندهاید» این یعنی اینکه ایشان به حیات دوم اشاره میکنند. حیات دوم هویت ماست. سید قطب میگوید: اگر ما بخواهیم دو نفر پیروز در تاریخ معرفی کنیم باید از حضرت ابراهیم (ع) و حسین بن علی (ع) نام ببریم، چون این دو نفر به اهدافشان رسیدند.
انسان باید خودش را بشناسد تا سبک زندگی رقم بخورد
«دیانی» مجری برنامه سپس پرسید: پس امیرالمومنین (ع) به حیات طیبه اعتقاد دارند و زندگی را با مرگ معنادار میکند. برای هرکدام از این بخشها چه راهکاری پیش روی ما میگذارند تا به لذت دنیوی برسیم؟
حجتالاسلام رهبر پاسخ داد: تعبیر سبک زندگی مثل تعبیر اسلامی شدن دانشگاهها مظلوم واقع شده است. سبک زندگی یعنی دو حیات فعال باشند و اولین تعامل انسان در زندگی، تعامل با خودش است. هرکسی باید بداند چه تحفهای است و خودش را دست کم نگیرد. امام فرمودند: خداوند کسی که تفکر میکند را مورد لطف قرار میدهد چون با تفکر افقهای جدیدی گشوده خواهد شد. انسان باید خودش را بشناسد تا سبک زندگی رقم بخورد. توحید و انسان دو آینه مقابل یکدیگرند که شناخت خود منجر به شناخت خدا میشود. در غررالحکم امام فرمودند خودت را نشناسی دیگران را نمیشناسی. هرکس کرامت نفس خویش را درک کرد، لذاتی که او را آلوده میکند را دست کم میگیرد.
مرز میان فضیلت و رذیلت
وی افزود: بنده که اینجا نشستهام توسط پنج چیز احاطه شدهام؛ تغییر، وابستگی، محدودیت، نیاز و محکومیت به نسبیت. در اینجا از من پرسیده میشود که: در چنین شرایطی ما خودباوریمان را گم میکنیم و مرز بین فضیلت و رذیلت کجاست؟ یکی از اشتباهات ما این است که میخواهیم در عرض خدا عرضاندام کنیم؛ در حالی که باید در طول خدا عرضاندام کنیم. باید با خدا باشیم تا همه کاری بتوانیم بکنیم. انسان در برخورد با حس بزرگ بودن چهار حس دارد؛ اعلای عالم شدن، ادای اعلای عالم را درآوردن، آنقدر نفس له میشود که اعلا بودن فراموش میشود و اسلام راه چهارم را داده و آن هم راه دوستی با خداست.
آدم میتواند به اذن «الله» کارهایی بکند کارستان
حجتاسلام رهبر ادامه داد: فرد گاهی چنان به وادی لذت میرسد و غرق آن میشود که از محدودیتهایی که لازمه ممکنالوجود بودن است احساس بدی ندارد. اگر به من بگویند از بین تمام متون دینی یک متن انتخاب کن، این را انتخاب میکنم که «پرستش خدا یک گوهری است که اگر آن بشکافی پروردگاری کردن است منتها به اذن.»
این نهجالبلاغه پژوه درمورد نگاه حضرت زینب (س) در کربلا گفت: حضرت زینب (س) از کربلا آمده بود بیرون چندین نفر از خانواده ایشان از دنیا رفته بودند، اما گفت غیر از زیبایی چیزی ندیدم. این نگاه به قاهریت خداوند متصل است. من میگویم آدم میتواند به اذن «الله» کارهایی بکند کارستان. یک جوان نجفآبادی مثل شهید حججی میآید و در سوریه کار فرهنگی انجام میدهد و چه طوفانی به پا میکند.
انتهای پیام/ 118