مقام یمنی:

ائتلاف متجاوز سعودی با موضوع بشردوستانه یمن کاسبی می‌کند

رییس کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن سه‌شنبه از ائتلاف متجاوز خواست که با موضوع بشردوستانه یمن کاسبی نکرده و از آن بهره‌برداری اقتصادی نکنند.
کد خبر: ۵۲۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ - 04May 2022

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی این کشور اعلام کرد: عربستان سعودی مدعی آن است که ابتکار عملی را ارائه کرده است تا برخی از اسیران انصارالله آزاد شوند.

وی افزود: فهرستی اعلام شده که عربستان گفته است آنها اسیر ما نیستند و اصلا ما شناختی از آنها نداریم و آنها را نمی‌شناسیم که این موضوع را به سازمان صلیب سرخ اطلاع دادیم.

المرتضی همچنین بار دیگر از ائتلاف متجاوز خواست که دست از تجارت با موضوع بشردوستانه یمن بردارند و آن را به مزایده نگذارند.

وی هفته گذشته نیز از پیشنهاد جدید دولت نجات ملی یمن از طریق سازمان ملل متحد برای تبادل اسیر خبر داده بود.

وی گفته بود: به سازمان ملل پیشنهاد دادیم که ۲۰۰ اسیر از هر دو طرف عید سعید فطر آزاد شوند.

وی این پیشنهاد را مقدمه‌ای برای اجرای کامل توافق تبادل اسرا دانست و گفت: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم که امیدواریم مثبت باشد.

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصار الله توافق کردند که در مرحله نخست، هزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده، مبادله کنند.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت‌وگوهای یمنی – یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی‌ها، به‌ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش‌بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها