مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

خانواده به عنوان اولین نهاد موثر و اجتماعی رشد جامعه نقش‌آفرینی می‌کند

حجت‌الاسلام «زارع» گفت: تاخیر در امر مقدس ازدواج باعث فروپاشی خانواده‌ها و از دست دادن بستر رشد همه جانبه در جامعه خواهد شد، چون خانواده به عنوان اولین نهاد موثر و اجتماعی رشد جامعه نقش‌آفرینی می‌کند.
کد خبر: ۵۲۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸ - 05May 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، بالا رفتن سن ازدواج یکى از معضلات مهم جوامع بشرى است چراکه با افزایش سن ازدواج، جوانان از آثار و فواید آن محروم مى شوند.

در جوامع گذشته پسران و دختران با رسیدن به سن بلوغ، یا کمى بعد از آن اقدام به ازدواج مى کردند و مجرّد ماندن یک نقص اجتماعى محسوب مى شد. اما با پیچیده تر شدن جوامع و ایجاد خواسته ها و انگیزه هاى کاذب، ذائقه اجتماعى تغییر پیدا کرد و به تبع این تغییر نیاز طبیعى به ازدواج سرکوب شد و تا جایى پیش رفت که امروزه در بعضى جوامع غربى، جوانان به کلى از ازدواج سرباز زده اند و آن را مانعى براى آزادى خود تلقّى مى کنند.

از این‌رو با حجت الاسلام «حسن زارع» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد، به معضلات عدم ازدواج در کشور پرداخت و عواملی که می‌تواند برای تسهیل در این امر مقدس موثر باشد را بیان کرد که در ادامه می‌خوانیم:

خانواده به عنوان اولین نهاد موثر و اجتماعی رشد جامعه نقش آفرینی می‌کند

دفاع‌پرس: از نظر شما برای برون رفت از معضل عدم ازدواج در جامعه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

نیاز به ازدواج یک نیاز طبیعی و غریزی است که خداوند هم در مردان و هم در زنان قرار داده است. این نیاز طبیعی و غریزی با توجه به شرایط جامعه بشری از جمله جامعه ما با توجه به وضعیت دسترسی به اطلاعات بیش از گذشته و زودتر از گذشته محسوس و ملموس است و نیاز جنسی بیش از گذشته قابل حس و درک است.

در گذشته این نیاز در وقت خودش از طریق ازدواج برطرف می‌شد و در بطن خودش به این نیاز طبیعی و غریزی پاسخ داده می‌شد، ولی با توجه به تغییرات فرهنگی که در همه دنیا از جمله کشور ما رخ داده توجه به این نیاز و رفع آن از طریق ازدواج بسیار کم رنگ شده که دلایل و شرایطی به این امر کمک کرده است.

در گذشته ازدواج یک امر مقدسی بود که با سهولت و با کمک خانواده‌ها در وقت خودش انجام می‌شد، ولی امروزه با توجه به تشریفات و تجملاتی که در امر ازدواج صورت گرفته و چشم و هم‌چشمی‌هایی که در انجام این امر مقدس در جامعه رواج پیدا کرده و از طرفی برطرف کردن نیاز به همسر از طریق ازدواج و قداست خدا را از دست داده و راه‌های غیر شرعی در جامعه رواج پیدا کرده و لذا تأخیر در سن ازدواج یک امر اجتناب ناپذیری شده است.

دفاع‌پرس: مهمترین عواملی که در افزایش سن ازدواج موثر است؟

مشکلات اقتصادی و مسئله اشتغال به طور خلاصه مسائل مربوط به معیشت است که طبیعتاً موثر است در تعجیل یا تأخیر ازدواج.

یکی دیگر از موانع ازدواج در زمان خودش، تغییر نگرش به مسئله ازدواج است که خیلی‌ها آن را مانع آزادی‌های فردی خود می‌دانند. طبیعتاً وقتی چنین تلقی در ازدواج وجود داشته باشد یکی از موثرترین عوامل تاخیر در ازدواج خواهد بود.

برای رفع موانع راهکار‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد توجه خانواده پدر و مادر به مسئله نیاز دختران و پسران به امر مقدس ازدواج است که متاسفانه معمولاً مورد غفلت قرار قرار می‌گیرد که فکر می‌کنند با تأخیر انداختن این مسئله به نوعی این مشکل حل خواهد شد. تاخیر‌هایی که در این امر مقدس پیش می‌آید برای جامعه بیش از پیش مضر خواهد بود که مهمترین آسیب و ضرر آن کاهش جمعیت در آینده است که مشکلات و معضلات عدیده‌ای را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

بسیاری از کشور‌های غربی و اروپایی با معضل کاهش جمعیت دست و پنجه نرم می‌کنند اگر فکر اساسی برای این موضوع نشود ما هم در آینده با چنین معضلاتی مواجه خواهیم شد.

مشکل دیگری که بر اساس تاخیر امر مقدس ازدواج رخ خواهد داد فروپاشی خانواده‌ها و از دست دادن بستر رشد همه جانبه در جامعه است، چون خانواده به عنوان اولین نهاد موثر و اجتماعی رشد جامعه نقش آفرینی می‌کند.

عامل موثری دیگر برای رفع این معضل نقش نظام اسلامی و دولتمردان است. طبیعتاً برای رفع بعضی از معضلات این وظیفه نظام اسلامی و دولتمردان است که برای تسهیل در امر ازدواج کمک کنند. الحمدلله در دولت جدید و مجلس جدید اقداماتی صورت گرفته و برای ازدواج و فرزندآوری تسهیلات خوبی را در نظر گرفتند که امیدواریم کمک خوبی برای تحقق این امر مقدس باشد.

بر اساس معنای آیات کریمه قرآن و روایاتی که از اهل بیت به ما رسیده است موثرترین نقش و اثرگذاری را دولتمردان و پدر و مادر‌ها دارند. قرآن کریم در آیته 32 سوره «نور» در این زمینه می‌فرماید:«وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ». در ازدواج به بزرگتر‌ها و مسئولین امر می‌کند که به دختران و پسران در سن ازدواج کمک کنند تا این امر مقدس رخ دهد.

در ادامه همین آیه خداوند به اهل ایمان و اراده وعده داده است که اگر دختران و پسران اقدام به این امر مقدس کنند و از نظر اقتصادی به مشکل برخورند خداوند از فضل خودش در‌های رحمت را به روی آن‌ها می‌گشاید و مشکل آن‌ها را حل می‌کند و این یک امر طبیعی است که اگر به دستور خدا گردن میدهیم طبیعتاً خداوند هم اجابت می‌کند خواسته‌های ما را. «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ» اگر به یاد من باشید من هم به یاد شما خواهم بود.

گفت‌وگو از ندا دهقانی‌زاده

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها