کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌‎پرس مطرح کرد؛

تقویت محور مقاومت از «تهران» تا «صنعاء»/ ایستادگی مقاومت اسلامی در مقابل «نفوذ» صهیونیست‌ها

هانی‌زاده گفت: سفر «بشار اسد» به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور، موجب تقویت «محور مقاومت» از تهران تا بغداد، دمشق، بیروت و صنعاء می‌شود.
کد خبر: ۵۲۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۳ - 11May 2022

سفر «بشار اسد» به تهران موجب تقویت محور مقاومت از «تهران» تا «صنعاء» می‌شود«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌‎پرس درخصوص سفر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تهران اظهار داشت: سفر «بشار اسد» به تهران دومین سفر وی در طول سال‌های اخیر و از سال ۱۳۹۷ تا به امروز بود. رئیس جمهور سوریه در آن سال در یک سفر تاریخی و ناگهانی به تهران به همراه شهید حاج قاسم سلیمانی دیدار تاریخی و بسیار مهمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار مسائل منطقه و آینده منطقه و راهکار‌های عملی مبارزه با رژیم صهیونیستی را برای آقای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه تشریح کردند که همین مسئله موجب شد که یک نقشه راه جدیدی برای دولت سوریه در راستای گذر از بحران نفس‌گیر آن ترسیم شود.

هانی‌زاده ادامه داد: در این سفر اخیر هم که «بشار اسد» به ایران داشت و دیدار و گفت‌وگویی که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت، مسائل منطقه از جمله اینکه سوریه بعد از ۱۱ سال از بحران داخلی نفس‌گیر در حال عبور از فاز امنیتی و نظامی به فاز بازسازی شهر‌ها است مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ضمن اینکه در این دیدار به این موضوه نیز اشاره شد که بحران نفس گیر ۱۱ ساله سوریه که تاکنون ۷۰۰ میلیارد دلار برای دولت بشار اسد هزینه داشته در حال پایان یافتن است.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: از آنجایی که ایران تجربه گران‌سنگی در بازسازی شهر‌ها دارد، «بشار اسد» تمایل خود را برای استفاده از تجربه ایران در بازسازی شهر‌های سوریه مطرح کرد. همچنین ازجمله مسائل دیگری در این دیدار بحث و بررسی شد «انتفاضه» ملت فلسطین بود که از هفته‌های اخیر آغاز شده و یک فضای التهاب آمیزی در اراضی اشغالی ایجاد کرده است.

وی در تکمیل صحبت‌های خود اضافه کرد: رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته با استفاده از فضای منطقه‌ای تهاجمات خود علیه ملت فلسطین گسترش داده و خوشبختانه می‌بینیم که مردم فلسطین و ساکنان غزه و ساکنان کرانه غربی به صورت یکدست جبهه واحدی علیه رژیم صهیونیستی تشکیل دادند و تاکنون چندین عملیات شهادت‌طلبانه در حساس‌ترین مناطق امنیتی رژیم صهیونیستی شکل گرفته است.

هانی‌زاده یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد که یک انتفاضه جدیدی با ساز کار‌های جدیدی در اراضی اشغالی گرفته که طبیعتاً تاثیر خودش را بر محور مقاومت خواهد گذاشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: از آنجایی که سوریه یکی از کشور‌های مهم محور مقاومت است طبیعتا نمی‌تواند نسبت به شرایط اراضی اشغالی بی‌تفاوت باشد. یکی از این مسائل که مورد بحث بشار اسد و مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت مسئله اراضی اشغالی و شروع انتفاضه جدید است و موضوع دیگر مسئله عادی سازی روابط برخی از رژیم‌های عرب با رژیم صهیونیستی است که موجب نگرانی مقامات سوریه و جمهوری اسلامی است. بر این اساس هم دولت سوریه تلاش می‌کند که روابط بین کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی کم رنگ شود.

وی تصریح کرد: مسائل منطقه و جهان، شرایط غرب آسیا و بحران سوریه و اینکه بخشی از «ادلب» همچنان در اشغال ارتش ترکیه است این‌ها در مدار توجه «بشار اسد» در مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی قرار داشت که دو طرف پیرامون آن با یکدیگر گفت‌وگو کردند..

هانی‌زاده در بخش دیگر سخنان خود افزود: روابط سوریه و جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس گروه‌های مقاومت آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. بر این اساس هم «تهران» عمق استراتژیک سوریه است و هم «دمشق» عمق استراتژیک ایران است. در واقع دو کشور در همه زمینه‌ها برای همکاری مشترک در حوزه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی این آمادگی لازم برای گسترش و تعمیق روابط را دارند.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: امروز می‌بینیم که فشار‌هایی از خارج به دولت بشار اسد برای کاهش مناسبات سوریه با تهران صورت می‌گیرد، اما اعتقاد اسد بر این است که ایران محوری‌ترین کشور منطقه و عمق استراتژیک این کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال مناسبات دو کشور می‌تواند به تقویت جبهه پایداری در مقابل رژیم صهیونیستی منجر شود. ضمن اینکه این سفر می‌تواند به تقویت محور مقاومت از تهران تا بغداد، دمشق، بیروت و صنعاء منجرب شود. البته این وضعیت در شرایطی است که ایران سردار «قاسم سلیمانی» یکی از بزرگترین سرداران خود را از دست داده است.

هانی‌زاده در پایان تصریح کرد: امروز باید گفت که محور مقاومت در شرایط بسیار درست و مناسبی قرار دارد به صورتی که این محور مقاومت می‌تواند در مقابل نفوذ «رژیم صهیونیستی» در منطقه تاثیرگذار بوده و ایستادگی و مقاومت کند. در حقیقت جبهه مقاومت امروز قوی‌تر از گذشته است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار