مشاور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش:

ایران در نظام بین‌الملل دارای موقعیت راهبردی است

امیر سرتیپ حاتمی گفت: ایران در نظام بین‌الملل دارای موقعیت راهبردی است و باید در شکل‌گیری نظم جدید جهانی نقش‌آفرینی کند.
کد خبر: ۵۲۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷ - 11May 2022

امیر سرتیپ حاتمیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» مشاور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) اظهار داشت: سرعت تحولات سیاسی، نظامی، فناورانه، دفاعی و امنیتی از موضوعات حائز اهمیتی است که در سال‌های اخیر به‌صورت مستمر و پرشتاب شاهد آن هستیم؛ لذا ضروری است که این تحولات با رویکرد حفظ و ارتقای منافع و امنیت ملی کشورمان مورد رصد، بررسی و تحلیل مراکز علمی و تحقیقاتی ارتش و نیرو‌های مسلح قرار گیرد.

وی با اشاره به تحولات و درگیری‌های سال‌های اخیر در کشور‌های منطقه و جهان به‌ویژه افغانستان، عراق، سوریه، آذربایجان، ارمنستان، یمن و اوکراین، خاطرنشان کرد: جنگ‌ها و درگیری‌های صورت گرفته در این کشورها، آموزه‌های بسیار زیادی را برای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه‌ها نظامی دارد که یکی از وجوه حائز اهمیت آن، سرعت بالای تحولات و تغییرات فناورانه و روش‌های عملیاتی است که تأثیرات فوق‌العاده‌ای را در عرصه این جنگ‌ها گذاشته است و مهم‌ترین پیام آن به ارتش جمهوری اسلامی ایران، الزام قطعی به ارتقاء قدرت نظامی و آمادگی رزمی برای ایفای مأموریت بسیار مهم ارتش در حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور است.

مشاور فرمانده کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش گفت: یکی از الزامات ارتقای قدرت نظامی علاوه بر ارتقاء آمادگی، توجه ویژه به موضوع نو شوندگی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف است که مورد تأکید فرمانده معظم کل قوا بوده و بحمدلله شاهدیم که در این سال‌ها اقدامات ارزشمندی صورت گرفته و با توجه به سرعت تحولات در حوزه‌های فناورانه و تهدیدات می‌بایست به‌صورت نوبه‌نو و مستمر مورد اهتمام قرار گیرد.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: ارتقای انگیزه، روحیه، منزلت، معیشت، آموزش و دانش نظامی کارکنان، توجه به ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه، بهره‌مندی از تسلیحات و تجهیزات نظامی پیشرفته و روزآمد، بازنگری و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های عملیاتی جدید و اولویت‌بندی درست فعالیت‌ها مهم‌ترین مؤلفه‌های نیل به اهداف قدرت‌آفرینی مطابق نیاز بازدارندگی و صحنه‌های امروزی نبرد است.

امیر حاتمی افزود: اگر تحولات رخ داده در کشور‌های منطقه نظیر سوریه، عراق و یمن به دقت رصد، حمایت و درس‌های لازم از آن‌ها کسب نمی‌شد و اگر سرعت رشد و ارتقای توان دفاعی نیرو‌های مسلح، هم‌گام با سرعت تحولات و تهدیدات ایجاد شده در منطقه نبود، بی‌شک امروز شاهد تسلط گروه‌های جنایتکار و افراطی تکفیری دست‌پرورده شیطان بزرگ آمریکا و نظام سلطه بر ملت‌های مظلوم منطقه و وجود یک تهدید نهادینه شده در مرز‌های کشورمان بودیم.

امیر حاتمی با اشاره به بیانات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در باب وقوع «نظم جدید جهانی» خاطرنشان کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا با نگاه راهبردی و نافذ خود اشاره فرمودند، با توجه به جنگ اوکراین، امروز جهان در آستانه یک نظم بین‌المللی جدید است که حکایت از شکست نظام تک‌قطبی مورد نظر آمریکایی‌ها به دنبال فروپاشی شوروی و نظم دوقطبی دوره جنگ سرد بوده و در این دوره، بازیگران جدیدی پا به عرصه معادلات جهانی نهاده‌اند که لاجرم دنیا، در آستانه‌ی یک نظم جدید و نوین قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه ایران در نظم نوین جهانی با توجه به موقعیت راهبردی و استقلال مثال‌زدنی‌اش بایستی نقش‌آفرین باشد، تصریح کرد: محافظت از استقلال و منافع و امنیت ملی کشور عزیزمان، آینده بهتری را برای ملت بزرگ ایران رقم خواهد زد.

امیر حاتمی لازمه این نقش‌آفرینی را حفظ و ارتقای قدرت ملی دانست و تأکید کرد: قدرت نظامی یکی از مؤلفه‌های اصلی و ضروری قدرت ملی است که نبایستی در تقویت روزافزون آن کمترین تردیدی وجود داشته باشد.

وی در پایان به سوالات مطرح شده توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در حوزه تحولات فناورانه و پیشرفت‌های صنعت دفاعی در حوزه‌های رزم زمینی، دریایی، موشکی، هوایی، پدافندی و... پاسخ گفت.

در ابتدای این نشست، امیر سرتیپ «حسین ولی‌وند زمانی» فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ضمن خیر مقدم به مشاور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش، حضور وی را در دافوس مایه خیر و برکت دانست و اظهار امیدواری کرد که با حضور مستمر امیر سرتیپ حاتمی در نشست‌های تخصصی، قدم‌های ارزنده‌ای در راستای کسب تجارب از او برداشته شود.

در پایان این مراسم، امیر حاتمی از مرکز بازی جنگ دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش بازدید کرد و در جریان اقدامات نوآورانه و کارآمد این مرکز مهم قرار گرفت.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها