با حضور فرمانده دافوس آجا؛

کتاب «نقش ارتش در دوران دفاع مقدس» مورد ارزیابی قرار گرفت

نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «نقش ارتش در دفاع مقدس- سال دوم» با حضور امیر سرتیپ حسین ولیوند در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴ - 12May 2022

کتاب «نقش ارتش در دوران دفاع مقدس» مورد ارزیابی قرار گرفتبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «نقش ارتش در دفاع مقدس- سال دوم» با حضور امیر سرتیپ «حسین ولیوند» فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و پیشکسوتان و تدوینگران این مجموعه چند جلدی در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست تخصصی امیر سرتیپ دوم «مسعود بختیاری» از اساتید دافوس و طراحان عملیاتی دوران دفاع مقدس و همچنین از تدوین‌گران کتاب نقش ارتش در دفاع مقدس، در رابطه با تدوین این مجموعه اظهار داشت: مجموعه کتاب نقش ارتش در دفاع مقدس توسط ۷۷ نفر از فرماندهان ارتش در هشت سال دفاع مقدس در طول ۱۲ سال تدوین شده است که برخی از این عزیزان اکنون در میان ما نیستند درحالیکه یاد و نامشان در بین ما زنده است.

امیر بختیاری در ارتباط با انگیزه تالیف کتاب مذکور گفت: تاریخ نگاری جنگ توسط ارتش از ابتدای جنگ تحمیلی انجام شده است، اما شکل این تاریخ نگاری‌ها به صورت دست نوشته پراکنده و جزیره‌ای بوده است، اما در این کتاب اقدام به تدوین و پیوسته کردن این کتب و دست‌نوشته‌ها کرده‌ایم.

وی افزود: در این کتاب هیچ عملیاتی از قلم نیفتاده است و از سال نخست تا سال آخر دفاع مقدس همچون یک فرایند بهم پیوسته در این مجموعه ارائه شده است و به نقش ارتش در دفاع مقدس در این کتاب بدون هیچ گونه رویکرد سازمانی و تعصب پرداخته شده است.

این طراح عملیاتی دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه در این مجموعه تلاش شده تا حقایق جنگ به صورت مستند بیان شود، افزود: در این کتاب اقدامات ارتش و نیرو‌های چهارگانه آن را در قالب یگان‌های مانوری، رزمی و خدمات رزمی و پشتیبانی خدمات رزمی تشریح شده است.

امیر سرتیپ بختیاری در ادامه گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب نگارش آن با رویکرد کاملا بی‌طرفانه است و چون با دقت وقایع دفاع مقدس را مورد بررسی قرار داده برای پژوهشگران و تاریخ نگاران نظامی در ایران بسیار حائز اهمیت است.

امیر سرتیپ «حسین یاسینی» از پیشکسوتان دفاع مقدس و از نویسندگان این کتاب نیز ضمن بیان ساختار کتاب اظهار داشت: کتاب مذکور در پاسخ به برخی شبهات و ابهامات مطرح شده است در خصوص نقش ارتش در سال‌های ابتدایی جنگ تدوین یافته است.

وی ادامه داد: مخاطبین این کتاب همه ملت ایران و به ویژه محققان و پژوهشگران حوزه دفاعی و نظامی هستند.

سرتیپ یاسینی همچنین گفت در شیوه نگارش این کتاب تلاش شده تا حقایق و واقعیات دوران دفاع مقدس مطرح شود تا برای نسل‌های آینده به عنوان یک میراث ماندگار باقی بماند.

امیر سرتیپ دوم «مروت آزادبخت» نیز با بیان اقدامات ارتش در سال اول جنگ وضعیت و امکانات ارتش و در نهایت ایستادگی ارتشیان در برابر تهاجم عراق اشاره کرد و اظهار داشت: ستون مستحکم نیرو‌های مسلح در آن زمان ارتش بود که با رشادت‌ها و ایثار توانست پیشروی دشمن را متوقف کند.

وی ادامه داد: این مجموعه در واقع دربرگیرنده مستند گفتار فرماندهان دوران دفاع مقدس است؛ این فرماندهان بواقع کسانی بودند که در میدان جنگ و مناطق عملیاتی حضور داشتند و از تصمیم‌گیران بودند و در تجزیه و تحلیل شرایط و اوضاع جنگ آگاهی بسیار و تسلط داشته‌اند.

انتهای پیام/ ۲۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار