یادداشت/ «جهانبخش طهماسبی»

نقش پلیس در تامین سلامت روان جامعه

امنیت وسلامت دو مقوله بسیار مهم در تمامی جوامع بشری بوده و از آغاز خلقت انسان به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم انسان‌ها به شمار می‌رفته است.
کد خبر: ۵۲۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۷ - 17May 2022

نقش پلیس در تامین سلامت روان جامعهگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ «جهانبخش طهماسبی» فرماندهی انتظامی استان بوشهر؛ امنیت و سلامت دو مقوله بسیار مهم در تمامی جوامع بشری بوده و از آغاز خلقت انسان به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم انسان‌ها به شمار می‌رفته است. اهمیت این دو مقوله به حدی است که در روایات از آن‌ها به عنوان «النعمتان مجهولتان» یاد شده است و اما گاهی انسان‌ها منزلت آن‌ها را درک نمی‌کنند و به مخاطره می‌افتند.

هر کدام از این نعمت‌های بزرگ دارای دو بعد هستند: در مقوله سلامت دو بعد سلامت جسم و سلامت روان مطرح بوده و در مقوله امنیت دو بعد امنیت و احساس امنیت وجود دارد که در هم تاثیرگذاری فراوانی دارند. هرچند که از دیر باز به دو مقوله سلامت جسمی و امنیت ظاهری یا حقیقی توجهات فراوانی شده و پیشرفت‌های شگرفی حاصل شده است، اما متاسفانه در حوزه سلامت روان و تولید احساس امنیت به خصوص در کشور ما توجه چندانی نشده است.

هرچه جامعه به جلو می‌رود به دلایل متعدد سلامت روان انسان‌ها در معرض آسیب قرار گرفته و دچار آسیب‌ها و اختلالات روانی متعدد می‌شوند. گسترش روز افزون اختلالات و ناخوشی‌های روانی علاوه بر تاثیر مستقیم بر سلامت جسم و تولید بیماری‌های روان تنی موجب بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و جرایم نیز می‌شود. چه بسیار جرایم خشنی که ریشه در بیماری‌های روانی دارد. قتل، خودزنی، خودکشی، اعتیاد، برخی اختلافات خانوادگی و طلاق ها، ایجاد مزاحمت‌ها و؛ که اکثرآ ریشه در عدم سلامت روانی مرتکبان آن‌ها دارد نه تنها باعث ایجاد ناامنی بلکه باعث ایجاد احساس ناامنی می‌شوند.

پلیس با اشراف علمی به این موضوع و صحه بر تاثیرگذاری ناخوشی‌های روانی بر تولید ناامنی و ایجاد احساس ناامنی بیش از دو دهه است که با جذب و تربیت روانشناسان، مشاوران، مددکاران اجتماعی در کنار تامین امنیت و حفظ جان، مال و ناموس مردم با ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها و مراکز مشاوره‌ای سعی در ارتقاء سطح بهداشت روان عموم مردم نموده و علاوه بر درمان در حوزه پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و اختلالات روانی نیز با حضورکارشناسان خود در مدارس، مساجد، اماکن عمومی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزش مهارت‌های زندگی و همچنین تهیه و تولید محتوا‌های آموزشی قدم بزرگی را در راه پیشگیری از دامنه شیوع ناخوشی‌های روانی برداشته است.

در واقع هر چقدر در حوزه سلامت جسم و روان در جامعه قدم‌های مثبتی برداشته شود موجب ارتقاء سطح مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی و ارتقاء سطح بهداشت روان جامعه شده و علاوه بر پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی موجب ایجاد احساس امنیت نیز خواهد شد.

وقوع حوادثی که توسط افراد فاقد سلامت روان به وقوع می‌پیوندد و بمباران اطلاعاتی این اخبار و حوادث در فضای مجازی ضمن ایجاد احساس ناامنی در جامعه باعث ایجاد رعب و وحشت و احساس ناامنی در مردم می‌شود. مردم تصور می‌کنند هر لحظه ممکن است این حوادث برای آن‌ها نیز رخ دهد و با انسان‌های خطرناکی روبرو شوند که به جان، مال و ناموس آن‌ها تعرض نماید.

از آنجا که معمولا این گونه حوادث توسط انسان‌هایی که دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند رخ می‌دهد نقش پرداختن به مقوله سلامت روان را به منظور کاهش رفتار‌های مخاطره آمیز و حوادث ناگوار بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد و تعامل و همکاری حوزه‌های امنیت، سلامت، آموزش، رسانه، فرهنگ و ... را می‌طلبد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار