نماینده مردم در مجلس:

قطب‌بندی جهان به بهانه ناتو باعث ناامنی می‌شود

رحیمی جهان‌آبادی گفت: دوران قطب‌بندی‌های بزرگ در جهان به پایان رسیده این قطب‌بندی‌ها زمینه ناامنی را ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۵۲۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷ - 17May 2022

قطب بندی جهان به بهانه ناتو باعث ناامنی می‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به حمایت انگلیس ازتشکیل ناتوی جهانی، اظهار داشت: ناتو یکی از میراث‌های جهان دو قطبی است، بعد از تحولات جنگ جهانی دوم غربی‌ها برای اینکه بتوانند در مقابل بلوک شرق، چتر امنیتی متعهدی را برای خود ایجاد کنند برپایه ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد که اصل دفاع مشروع است، دفاع دسته جمعی را در دستور کار خود قرار داده اند، اما بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تغییر نظام سیاسی بین الملل عملا ناتو کاربرد لازم را در شرایط جدید نداشت.

نماینده مجلس بیان کرد: جنگ بوسنی اولین آزمایش ناتو بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که عملا ناتو نتوانست کاری انجام دهد و فقط شاهد کشتار مردم کرواسی و بوسنی بود. در تحولات اخیر که جنگی بین روسیه و اوکراین رخ داده شاهد هستیم کشور‌های غربی اوکراین را تشویق به عضویت در ناتو می‌کردند حتی بحث حمایت از اوکراین را مطرح کردند، اما در جنگی که رخ داده هیچ کاری از دست ناتو و غربی‌ها بر نیامده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد گسترش چالش روسیه به کشور‌های منطقه اسکاندیناوی یا چالش شان با چین یا شرق دور تبدیل به زمینه برخورد نظامی و جنگ‌های منطقه‌ای شود که کار اشتباهی است، چرا که دوران قطب بندی‌های بزرگ در جهان به پایان رسیده این قطب بندی‌ها زمینه ناامنی را ایجاد می‌کند.

 نماینده مجلس تاکید کرد: کشور‌های به جای اینکه به دنبال ایجاد قطب بندی‌های کاذب باشند باید به سمت پیوند‌های اقتصادی، فرهنگی در کنار تقویت قدرت نظامی ملی را بروند. معمولا وقتی قطب بندی سیاسی و نظامی قدرتمند در منطقه‌ای شکل می‌گیرد سایر کشور‌های رقیب احساس خطر می‌کنند و به سمت افزایش خرید تسلیحات می‌روند که دیدیم در جنگ جهانی دوم تا لبه جنگ‌های اتمی پیش رفتند.

رحیمی جهان آبادی گفت: به نظربنده در حال حاضر گسترش ناتو به شرق و منطقه خاورمیانه، خلیج فارس و منطقه شمال اروپا فقط دو قطبی بودن جهان را تشدید می‌کند و نا امنی و رقابت بین قدرت‌های بزرگ را افزایش می‌دهد که این رقابت در کشور‌های کوچک زمینه جنگ و درگیری می‌شود. این کار انگلیسی‌ها عاقلانه نیست و آسیب اساسی به امنیت جهانی وارد می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: واقعیت امر این است که انگلیسی‌ها به نحوی خود را از زیر سایه اتحادیه اروپا خارج کرده اند، به نوعی ادعای برگشتن به عرصه تعاملات جهانی و حوزه‌های نفوذ در جهان را دارد با توجه به اینکه آمریکا نقش اساسی در ناتو دارد و قدرت اصلی نظامی ناتو با آمریکا است و انگلیس با آمریکایی‌ها روابط خوبی دارد، نقش مباشر و مشاور آمریکا را ایفا می‌کند از سوی دیگر به دنبال گسترش و توسعه سلطه نظامی آمریکا در جهان است، اما می‌خواهد اعضای ناتو هزینه‌های نظامی آمریکا و انگلیس را پرداخت کنند تا از وجهه دفاع دسته جمعی ناتو استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مشابه همین وضعیت را فرانسه با استقلال خواهی بیشتری نسبت به آمریکا دنبال می‌کند. فرانسوی‌ها روابط متفاوتی با واشنگتن دارند و می‌خواهد در ابعاد نظامی و سیاسی در خاورمیانه، شرق دور و شمال آفریقا مستقل‌تر عمل کند. پاریس هم به نوعی دیگر به دنبال افزایش دایره نفوذ در منطقه است به هر حال این سیاست‌های غربی‌ها در دهه‌های اخیر ایجاد سلطه و نفوذ، غارت منابع کشور‌های در حال توسعه بوده است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار