مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور:

نگهداری و پردازش اسناد دفاع مقدس ضامن امنیت نظام جمهوری اسلامی است

«گودرزی» گفت: نگهداری و پردازش اسناد دفاع مقدس ضامن امنیت و حفظ نظام جمهوری اسلامی است و با حفظ حماسه‌های رزمندگان اسلام و آثار گران‌بهای آنان در دوران دفاع مقدس می‌توان ضمن تبیین این میراث گران‌بها به نسل‌های جدید انقلاب از به فراموشی سپردن آن جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۵۲۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳ - 18May 2022

نگهداری و پردازش اسناد دفاع مقدس ضامن امنیت نظام جمهوری اسلامی استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، میثاق گودرزی» مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور امروز (چهارشنبه) در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، اظهار داشت: امروز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب جلوگیری از تحریف تاریخ دفاع مقدس است که رهبری این مسئولیت را بر دوش رزمندگان در قید حیات گذاشته‌اند تا خاطرات را به رشته تحریر دربیاورد و در این راه رسالت ما قدری سنگین‌تر می‌شود.

وی بیان داشت: بهترین راه حفظ و نشر ارزش‌های مستندسازی است که این کار باید منطقی و اصولی صورت گیرد تا این ارزش‌های گران‌بها تحریف نشود و به‌عنوان منبعی اصیل برای تحقیق و پژوهش در اختیار ملل مختلف قرار گیرد.

گودرزی افزود: بر همین مبنا بود که در سال ۱۳۹۵ کمیته اسناد آموزش و پژوهش با مدیریت وقت آن دوره تلاش‌های بالایی را در جهت نیل به اهداف والای انقلاب انجام دادند و در همین راستا مدیریت اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور تاکنون ۲۶ جلسه به‌طور گردشی در ۲۵ دستگاه عضو برگزار کرده است که برخی از آن‌ها با توجه به شرایط کرونا به صورت مجازی و در قالب وبینار برگزار شد.

گردآوری بیش از ۶۰ هزار برگ از اسناد دفاع مقدس در استان

وی بیان داشت: گردآوری بیش از ۶۰ هزار برگ از اسناد دفاع مقدس در استان، ارائه خدمات اسنادی به پژوهشگران، برگزاری جلسات و کارگروه‌های مختلف آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و اسناد و نیازسنجی دقیق در حوزه‌های پژوهشی از اقدامات این کمیته در سطح ملی بوده است که منجر به تدوین سند راهبردی شد. این سند که امروز رونمایی می‌شود، حاصل تلاش‌های مجدانه اعضای کمیته و پیگیری مستمر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور متذکر شد: این سند در سه بخش عمده اهداف و برنامه‌های راهبردی خود را در سطح کلان و در راستای توسعه پایدار ارائه می‌نماید و به سیاست‌گذاری تبیین ارزش‌ها و مفاهیم و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس می‌پردازد.

وی یادآور شد: در حوزه اسناد معتقدم نگهداری و پردازش اسناد دفاع مقدس ضامن امنیت و حفظ نظام جمهوری اسلامی است و با حفظ حماسه‌های رزمندگان اسلام و آثار گران‌بهای آنان در دوران دفاع مقدس می‌توان ضمن تبیین این میراث گران‌بها به نسل‌های جدید انقلاب از به فراموشی سپردن آن جلوگیری کنیم.

گودرزی تصریح کرد: این اسناد همچنان که الگویی مناسب برای نسل آتی است در حفظ تمامیت ارضی کشور و استقلال آن کمک می‌کند، به همین دلیل کمیته اسناد، آموزش و پژوهش دفاع مقدس جهت حفظ آثار، دلاوری‌ها و جان‌فشانی‌های ۸ سال دفاع مقدس که در حوزه‌های جمع‌آوری، ساماندهی و تبادل اسناد مکتوب و غیر مکتوب دستگاه‌ها، حفاظت مطابق با استاندارد‌های جهانی و ارائه و تجمیع اسناد برنامه راهبردی ارائه کرده است.

وی متذکر شد: در حوزه اسناد معتقدم ضامن امنیت و حفظ نظام است و می‌تواند ضمن جلوگیری از تحریف از به فراموشی سپرده آن جلوگیری کنیم به همین دلیل کمیته اسناد جمع‌آوری، ساماندهی و تبادل اسناد مکتوب و غیرمکتوب دستگاه‌ها، حفاظت و نگهداری مطابق با استاندارد‌های جهانی ارائه و تجمیع اسناد بین‌المللی مربوط به عوارض و فجایای بمباران‌های شیمیایی در جنگ تحمیلی و ارائه آن جهت بصیرت آیندگان، فهرست‌نویسی و سازمان‌دهی اسناد برای آرشیو و خدمات اسنادی و ایجاد بستری مناسب جهت دسترسی به اطلاعات برای آحاد جامعه به‌ویژه پژوهشگران به شکل بانک اطلاعاتی جامع قوی و کارآمد در حوزه آموزش برگزاری سلسله جلسات راهبردی و با مراکز دانشگاهی باهدف آموزش و تدریس واحد‌های درسی آشنایی با دفاع مقدس، برگزاری کارگاه‌های سند شناسی دفاع مقدس، برگزاری جلسات آموزش داستان‌نویسی در حوزه کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی با موضوع دفاع مقدس، برگزاری کارگاهی دانشنامه نویسی دفاع مقدس، آموزش فهرست‌نویسی اسناد به ادارات عضو در حوزه پژوهش از دیگر اقدامات این کمیته است.

وی خاطرنشان کرد: بازتاب خاطرات جنگ چند در جایگاه خود بسیار ضروری است، اما برای بهره‌مندی حداکثری از معارف جنگ ناگزیر به پژوهش و تحقیق در ابعاد گوناگون جنگ هستیم.

گودرزی یادآور شد: دفاع مقدس و مقاومت یک تجربه گران‌بها و واقعی در کشور است که دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی است که می‌تواند مایه برون‌رفت جامعه از مشکلات و معضلات فعلی امروز جامعه باشد و دفاع مقدس پیام روشنی برای مدیریت جهادی جامعه در عرصه‌های گوناگون دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها