فتح خرمشهر؛ فتح خون/ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان:

فتح خرمشهر بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات در دوران دفاع مقدس بود

«سلامی» گفت: عملیات بیت‌المقدس و حماسه فتح خرمشهر از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که عطف تاریخ دفاع مقدس هشت‌ساله ملت ایران تلقی می‌شود.
کد خبر: ۵۲۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ - 19May 2022
به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سرهنگ پاسدار «محمد حسن سلامی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در نشست خبری به مناسبت حماسه سوم خرداد که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس سمنان برگزار شد اظهار داشت: عملیات بیت‌المقدس و حماسه فتح خرمشهر از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که عطف تاریخ دفاع مقدس هشت‌ساله ملت ایران تلقی می‌شود.

سلامی افزود: پیروزی‌های دفاع مقدس و حماسه فتح خرمشهر، ثمره ایثار و از خودگذشتگی، جهاد در راه خدا، قدرت و توکل به خدا ایمان، معنویت و بصیرت رزمندگان و اتحاد و همبستگی ملت بزرگ ایران و پیروی آنان از ولایت و همچنین روحیه جهادی و حماسی ملت بود.
 
وی گفت: خرمشهر را می‌توان مجاهدت بزرگ درراه خدا، کار جهادی و شبانه روزی، روحیه غیرت، شجاعت، فداکاری و ایثارگری جوان ایرانی برای انقلاب و کشور معنا کرد.
 
این مسئول عملیات بیت‌المقدس را یکی از کم نظیرترین عملیات‌های دوران دفاع‌مقدس دانست و افزود: این عملیات ضربه اساسی بر پیکر دشمن وارد کرد و سبب شد دشمن تا پایان جنگ از حالت تهاجمی خارج و حالت تدافعی پیدا کند.
 
فتح خرمشهر بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات ما در دوران دفاع مقدس بود
مدیر‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در خصوص نحوه اشغال و آزادسازی خرمشهر اضافه کرد: دشمن بعثی در آبان ۵۹ و در حالی که خرمشهر تنها ده‌ها رزمنده مدافع را در دل خود داشت، ۳۵ روز پشت دروازه‌های خرمشهر متوقف شد، در حالی که در مرحله نهایی عملیات بیت‌المقدس، رزمندگان اسلام در یک و نیم روز توانستند با انهدام چندین تیپ و لشکر دشمن، خرمشهر قهرمان را آزاد کنند.
 
سلامی تعداد رزمندگان استان در عملیات بیت المقدس را  در قالب ۵ گروهان، تیپ تکاور ذوالفقار ارتش و یک گردان از جهاد سازندگی سازماندهی شده بودند اعلام کرد و گفت: ۸۵ نفر رزمندگان استان از سپاه، بسیج، ارتش و جهاد در عملیات بیت المقدس به فیض شهادت نائل شدند و  استان سمنان ۱۷۰ مجروح و جانباز نقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرد.
 
وی گفت: امروز اگر پس‌از ۴۰ سال از آن واقعه عظیم تاریخی ستاد بزرگداشت تشکیل می‌شود و جوانان ما علاقمندان جهت بزرگداشت این ایام باشکوه در وسط میدان هستند به‌معنای زنده نگه‌داشتن ارزش‌های انقلاب و یاد شهیدان است و از مصادیق جهاد تبیین محسوب می‌شود.
 
سلامی افزود: امسال برای بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس و همچنین روز دزفول روز مقاومت و پایداری، یک ستاد استانی، ۸ ستاد شهرستانی و ۱۶ کارگروه تخصصی در سطح استان فعال شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل آوردند و مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، تشکل‌های مردم‌نهاد، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی کانون اصلی برنامه‌های بزرگداشت حماسه فتح خرمشهر در استان هستند.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: برنامه‌های بزرگداشت حماسه فتح خرمشهر «روز مقاومت ایثار و پیروزی» و روز دزفول «روز مقاومت و پایداری» از یکم خرداد در سراسر استان آغاز خواهد شد و تا سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) ادامه خواهد داشت و طی این مدت بیش از ۳ هزار فعالیت برنامه در استان سمنان انجام خواهد گرفت در یک تقسیم‌بندی کلی یک‌هزار فعالیت و برنامه در سطح مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج، یک‌هزار فعالیت و برنامه در سطح مدارس و دانشگاه، یک‌هزار فعالیت و برنامه توسط نیرو‌های مسلح دستگاه‌های اجرایی در سطح استان انجام خواهد شد.
 
فتح خرمشهر بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات ما در دوران دفاع مقدس بود
وی ادامه داد: محافل خاطره‌گویی رزمندگان در سطوح مختلف برنامه‌ریزی‌ شده  که در یک سطح آن برگزاری محافل با حضور ائمه جمعه می‌باشد و در مرکز استان این محفل روز یکشنبه یکم خرداد با حضور نماینده، ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان با حضور جمعی از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس و دانشجویان برگزار خواهد شد و همچنین تجمعات مردمی با حضور جوانان در سطح مدارس دانشگاه‌ها و بوستان‌ها استان برنامه‌ریزی‌شده که راویان دفاع مقدس روایت‌گری خواهند کرد.

این مسئول گفت: هم‌زمان با ایام بزرگداشت حماسه سوم خرداد در استان پیکر پاک و مطهر ۴ شهید گمنام دفاع مقدس میهمان مردم استان سمنان خواهند بود و این پیکر‌های مطهر در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) نیز میهمان محافل عزاداری مردم عزیزمان خواهند بود.

سلامی پیرامون برنامه محوری حماسه سوم خرداد در استان افزود: ویژه برنامه استانی بزرگداشت حماسه آزاد سازی خرمشهر به همراه صبحگاه مشترک نیرو‌های مسلح استان سمنان به میزبانی قرارگاه عملیاتی لشکر ۵۸ ذوالفقار با حضور سپاه قائم آل محمد (عج)، فرماندهی انتظامی استان و مرکز پدافند هوایی در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس با حضور جمعی از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس، خانواده معظم شهدا و ایثارگران، مدیران دستگاه اجرایی، جمعی از جوانان و بانوان و با سخنرانی امیر سرتیپ «احمد رضا پوردستان» رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان افزود: راه اندازی سامانه یادمان مدیا با بارگزاری بیش از ۲۰۰ آیتم تصویری جهت تامین محتوای سوم خرداد، دیدار رزمندگان با ائمه جمعه در سراسر استان و برگزاری محفل خاطره گویی، گلباران وعطر افشانی توسط عموم مردم، دانشجویان و دانش آموزان، تجلیل از رزمنده و ایثارگر دفاع مقدس، پخش بانگ پیروزی راس ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد از شبکه استانی، تجلیل از خانواده شهدای دفاع مقدس وشهدای مدافعان حرم، برگزاری محفل خاطره گویی و روایتگری با حضور رزمندگان و ایثارگران، برگزاری یادواره شهداء، برگزاری همایش بصیرتی کارکنان دستگاه‌های اجرایی، برگزاری نشست تخصصی بامحوریت آزادسازی خرمشهر و الی بیت المقدس ویژه دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی، برگزاری اجتماع هزار نفری دانش آموزان در جوار مزار شهدای گمنام پارک کوهستان و اجرای پویش سلام فرمانده و... از جمله برنامه‌ها دراین روز است.
 
فتح خرمشهر بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات ما در دوران دفاع مقدس بود
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار