مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان خبر داد؛

شناسایی اماکن تاریخی مرتبط با دوران دفاع مقدس برای تدوین نقشه راه گردشگری

«جهانی» گفت: استان گیلان ۱۶ اثر معنوی ناملموس را به ثبت رسانده و از پایه گذاران میراث ناملموس است که بخشی از آن به دفاع مقدس باز می‌گردد؛ لذا در تلاش برای شناسایی اماکن تاریخی مرتبط با دوران دفاع مقدس برای تدوین نقشه راه گردشگری هستیم.
کد خبر: ۵۲۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴ - 20May 2022

شناسایی اماکن تاریخی مرتبط با دوران دفاع مقدس برای تدوین نقشه راه گردشگری

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان روز گذشته (پنجشنبه) در نشست تخصصی «میراث فرهنگی و دفاع مقدس» با بیان اینکه استان گیلان بیش از هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد، اظهار داشت: ۲۷ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان برای نخستین بار تور گردشگری میرزا کوچک جنگلی را راه اندازی کرده است، تصریح کرد: این تور گردشگری مانند اردوی راهیان نور می‌تواند پذیرای گردشگران از جای جای کشور باشد.

وی از تدوین نقشه راه، خانه، مقبره میرزا و اماکن تاریخی نهضت جنگل خبر داد و افزود: این تور از خانه میرزا آغاز می‌شود و مسیر‌های مربوطه را طی می‌کند؛ لذا ۳۳ رویداد فرهنگی و تاریخی که میرزا در آن نقش داشته را شناسایی و وارد این نقشه کردیم.

جهانی همچنین از راه اندازی تور اماکن تاریخی و مذهبی دوران انقلاب و محل اعزام رزمندگان به جبهه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: استان گیلان ۱۶ اثر معنوی ناملموس را به ثبت رسانده و از پایه گذاران میراث ناملموس است که بخشی از آن به دفاع مقدس باز می‌گردد، لذا در تلاش برای شناسایی اماکن تاریخی مرتبط با دوران دفاع مقدس برای تدوین نقشه راه گردشگری هستیم.

وی گیلان را یکی از مقاصد گردشگری کشور با هفت میلیون گردشگر نوروزی دانست و تاکید کرد: در راستای پاسداشت میراث معنوی و ناملموس استان ۳۴ جشنواره را با هدف احیای سنت‌های گذشته گیلان طراحی و اجرا کردیم.

«محمود رنجبر» سرپرست پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نیز در پاسخ به چرایی مقدس بودن دفاع هشت ساله ملت ایران، اظهار داشت: دفاع مقدس طولانی‌ترین جنگ قرن به شمار می‌رود و ۳۶ کشور مستقیم و غیر مستقیم از صدام حمایت می‌کردند، زیرا می‌خواستند که انقلاب اسلامی را از بین ببرند.

سرپرست پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با اشاره به تاریخ ۲۰۰ ساله گذشته ایران و از دست رفتن بخشی از خاک کشور در جنگ ها، تصریح کرد: علیرغم همه دشمنی‌های نظام سلطه با جمهوری سلامی حتی یک وجب از خاک پاک کشور را به دشمن ندادیم.

وی دفاع مقدس را یک میراث معنوی دانست که باید به نسل‌های آینده منتقل شود، متذکر شد: در این راستا دانشنامه دفاع مقدس گیلان را تدوین کردیم تا دفاع مقدس ما زبان جهانی داشته باشد؛ کتاب‌هایی که تاکنون نوشته شده بیشتر خاطره و تاریخ شفاهی بوده و دانشنامه نیستند و اکنون زمینه فراهم شده تا با همکاری دستگاه ها، این میراث ناملموس را به خانه‌های مخاطبان خود ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها