یادداشت/ سردار جوانی

چگونه به دولت کمک کنیم؟

باید به جامعه اطمینان خاطر داد که حرکت اصلاح اقتصادی دولت، آثار و نتایج بسیار مثبتی را در آینده به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به رونق تولید و از بین بردن زمینه‌های فساد و رانت اشاره کرد.
کد خبر: ۵۲۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱ - 22May 2022

چگونه به دولت کمک کنیمگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران که در ۱۹ اردیبهشت امسال صورت گرفت به کار‌های دولت در حوزه اقتصادی اشاره داشتند و تاکید کردند که همه دستگاه‌ها و مردم به دولت کمک کنند تا فعالیت‌های اقتصادی دولت به نتیجه برسد حال وقتی ایشان چنین تاکیدی دارند در چنین حالتی همه وظیفه پیدا می‌کنیم که آنچه را امر کردند، انجام دهیم؛ در واقع پشتیبانی ولایت فقیه هم که مورد تاکید امام خمینی (ره) بوده نیز به همین موضوع بازمی‌گردد.

در اینجا به نظر می‌رسد دولت حجت‌الاسلام رئیسی دست به کار بزرگی در حوزه اقتصادی زده است که انجام آن شجاعت زیادی می‌خواست؛ شجاعتی که در دولت‌های قبل وجود نداشت؛ کاری که رئیس جمهور انجام می‌دهد، انجام موضوعاتی بود که در شعار‌های انتخابی خود به آن‌ها اشاره کرده بود؛ لذا می‌توان گفت این دولت، دولت «صادق‌الوعد» است.

علاوه بر این، از نظر کارشناسی هم انجام آن مورد تأیید نظر اغلب کارشناسان اقتصادی قرار دارد؛ در رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته همه کاندیدا‌ها تأکید داشتند که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاست نادرستی بوده که صورت گرفته است؛ این سیاست نه‌تنها مشکل مردم را حل نمی‌کند، بلکه موجب شده رانت و رانت‌خواری هم افزایش یابد و عمده پولی که دولت در قالب یارانه برای کمک به معیشت مردم پرداخت می‌کند، واسطه‌ها، دلال‌ها و رانت‌خواران به جیب می‌زنند؛ لذا این می‌بایست اصلاح می‌شد.

بنابراین دولت با این کار، در صدد است یارانه‌ها را هدفمند پرداخت کند، اما برخی در جنگ عملیات روانی این‌گونه القا می‌کنند که دولت با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی فشار‌های اقتصادی را بر مردم بیشتر می‌کند؛ در حالی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که به‌عنوان یارانه مطرح می‌شد، اکنون قرار است به‌صورت هدفمند پرداخت شود.

دولت در گذشته این یارانه را به تجار و وارکنندگان دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی می‌داد تا لبنیات، گوشت، مرغ، تخم مرغ و روغن با قیمت پایین به دست مردم برسد، ولی عملاً این اتفاق نمی‌افتاد و حدود ۷۵ درصد این رقم که ده‌ها میلیارد تومان می‌شد به دست واسطه‌ها، دلالان و باند‌های مافیایی می‌رسید. به همین دلیل دولت به جنگ این افراد با قطع ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی آمده است.

در این شرایط یکی از کار‌هایی که باید در کمک به دولت انجام داد، تبیین همین مسئله است؛ چون رانت‌خواران و جریان معاند نظام به شکل‌های مختلف در تلاش هستند با مجموعه‌ای از کار‌ها امنیت و آرامش جامعه را بر هم بزنند و نگذارند این طرح دولت به نتیجه برسد؛ پس در اینجا باید به جامعه اطمینان خاطر داد که این حرکت دولت آثار و نتایج بسیار مثبتی را در آینده به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به رونق تولید و از بین بردن زمینه‌های فساد و رانت اشاره کرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار