فتح خرمشهر؛ فتح خون/ یادداشت

نقش هوانیروز ارتش در حماسه آزادسازی خرمشهر

هوانیروز ارتش یکی از کارآمدترین و آماده ترین یگان‌های رزمی نیروی زمینی ارتش در آغاز جنگ بود و با شروع جنگ تحمیلی بالگردهای خود را در انواع مختلف به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام و از روز اول جنگ با دشمن بعثی وارد نبرد شد.
کد خبر: ۵۲۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ - 23May 2022

هوانیروز یکی از کارآمدترین و آماده ترین یگانهای رزمی نیروی ارتش در آغاز جنگ بود

گروه استان های دفاع‌پرس – مجید دائمی؛ هوانیروز ارتش یکی از کار آمد‌ترین و آماده‌ترین یگان‌های رزمی نیروی زمینی ارتش در آغاز جنگ بود و با شروع جنگ تحمیلی بالگرد‌های خود را در انواع مختلف کبرا، ۲۱۴، شنوک، ۲۰۵، ۲۰۶، به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام و بااستقرار در سرپل ذهاب و گیلانغرب، ایلام، اهواز، ماهشهر و دزفول از روز اول جنگ با دشمن بعثی وارد نبرد شد. بطوریکه در کند کردن پیشروی دشمن در کنار سایر نیرو‌های مسلح نقش بسزایی داشت و باعث توقف دشمن متجاوز شد.

یکی از عملیات‌هایی که هوانیروز در آن نقش عمده و به سزایی داشت، عملیات غرور آفرین بیت المقدس است که از تاریخ ۶۱/۰۲/۱۰ به مدت ۲۵ روز در جنوب غربی اهواز در طی ۳ مرحله انجام گرفت.

عملیات بیت المقدس از جمله عملیات‌های موفق نظامی بود که ضربه‌های قاطع به نیروی‌های متجاوز عراق وارد کرد که با عبور غافلگیرانه نیرو‌های ایرانی از رودخانه کارون و تصرف سرپلی وسیع به مساحت ۷۰۰ کیلومترمربع در زمانی کوتاه و آزاد سازی شهر خرمشهر به عنوان یکی از برجسته‌ترین عملیات‌های نظامی دنیا ثبت شد.

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از کسب تجربه از عملیات‌های طریق القدس و فتح المبین جهت پشتیبانی از یگان‌های ارتش و سپاه با سه پایگاه رزمی و پشتیبانی عمومی اصفهان و پایگاه هوا نیروز مسجد سلیمان و پایگاه هوانیروز کرمان با ۹۵ فروند بالگرد در انواع مختلف در این عملیات شرکت کرد.

در این عملیات، هوانیروز با تخلیه مجروحین عملیات از دارخوئین به اهواز و یا ماهشهر و اجرای آتش با بالگرد‌های کبرا و شلیک موشک ماوریک و موشک‌های تاو و راکت درخواست‌های فرماندهان واحد‌های آفندی خود را اجابت می‌کرد.

با پرواز هر بالگرد در منطقه، نیرو‌های خودی روحیه‌ی مضاعف می‌گرفتند و با ایثار و از خود گذشتگی به مواضع نیرو‌های عراقی حمله میکردند. با توجه به شکل منطقه که به صورت بیابانی، هموار و مسطح بود تانک ها، نفربر‌ها و دیگر ادوات خودرویی دشمن به وضوح قابل رویت و شکار شدن بودند که با شجاعت و دلاورمردی خلبانان بالگرد‌های کبرا تک تک آن‌ها شکار و با شلیک موشک‌های تاو و راکت تعداد بسیار زیادی از تانک‌ها و نفربر زرهی – خودرو- برج دیده بانی و سنگر‌های انفرادی و اجتماعی دشمن مورد اصابت قرار می‌گرفتند و منهدم می‌شدند.

در مجموع هوانیروز با ۵۱۸۰ دقیقه پرواز و با تخلیه ۷۸۲۰ مجروح و ترابری و هلی برن ۳۵۶۱ نفر رزمنده و حمل ۱۰۱ تن بار و مهمات در کنار سایر نیرو‌های مسلح و بسیج مردمی در پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس نقش تاثیرگذاری داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار