فتح خرمشهر؛ فتح خون/ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس هرمزگان:

مستند تلویزیونی 7 شهید و ایثارگر هرمزگانی ساخته شده است

ناوسالار یکم پاسدار «رکن الدینی» گفت: در دو ماه گذشته مستند تلویزیونی از زندگی 7 تن از شهدا و ایثارگران استان هرمزگان ساخته شده است.
کد خبر: ۵۲۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸ - 25May 2022

ناوسالار یکم «رضا رکن‌الدینی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس اظهار داشت: به تصویر‌کشیدن صحیح دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان اسلام در این برهه و همچنین به نمایش گذاشتن تمامی خدماتی است که نیروهای مسلح به مردم، جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات ارائه می‌کنند، یکی از اصلی ترین اقداماتی است که باید این مجموعه انجام دهد.

وی افزود: امروز در استان هرمزگان یک کار بسیار مهمی که در حال دنبال‌کردن هستیم و امیدواریم به زودی به ثمر برسد بحث احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس و موزه دفاع مقدس در استان هرمزگان است چرا که این امر در بسیاری از استان‌های کشور محقق شده است و امروزه 28 استان از موزه دفاع مقدس برخوردار هستند اما متاسفانه در هرمزگان به دلیل موانع و مشکلاتی که وجود داشته همچون نامشخص بودن زمین و مشکلات حریم 60متری دریا هنوز محقق نشده است.

وی عنوان‌کرد: طرح ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس هرمزگان از سال‌های گذشته تدوین شده ‌و هم‌اکنون در حال بروزرسانی مجدد و رفع ایرادات آن هستیم و تلاش خواهیم کرد که گفتمان استکبارستیزی و مقاومت استان هرمزگان را در حمله پرتغالی‌ها به این منطقه از کشور، مقاومت در برابر انگلیسی‌ها، دفاع مقدس و پس از دفاع مقدس به تصویر بکشیم‌.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان اضافه کرد: اقدام شاخص دیگری که در استان در حال دنبال‌کردن آن هستیم مستندسازی زندگی شهدای استان است که بر همین اساس در دو ماه گذشته مستند تلویزیونی از زندگی 7 تن از شهدا و ایثارگران استان ساخته شده ‌که مستند دلاور هرمزگان روایتی از زندگی سردار شهید علی حاجبی، مستند دریادل بی‌سنگر؛ روایتی از زندگانی شهید محمد احترامی، مستند خاله جهاد؛ روایتی از زندگانی ایثارگر 8 سال دفاع مقدس کربلایی فاطمه شاه سلطانی، مستند انتظار روایت حیات شهید جاویدالاثر مراد سالاری، مستند ماه شیرین روایتی از زندگانی شهیده فاطمه نیک، مستند یوسف کُنگ روایت زندگانی آزاده و جانباز یوسف عزیز‌زاده و مستند ماهی‌گیر روایتی از زندگانی شهید کریم‌داد ماهیگیر از آن جمله است که در حال تدوین نهایی هستند و ان‌شاءلله تا یک ماه آینده از شبکه استانی خلیج‌فارس و شبکه‌های سراسری با رایزنی‌ها و تلاش‌هایی که انجام شده پخش خواهد شد.

رکن‌الدینی تصریح‌ کرد: یه مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر برابر دستورالعمل‌های ابلاغی جلسه شورای هماهنگی دفاع مقدس به ریاست استاندار هرمزگان برگزار شده است. همچنین بنا شده در نقاط مختلف شهر یادواره‌های شهدا برگزار شود که شاخص‌ترین آن‌ها یادواره شهدایی است که توسط سپاه استان در تاریخ دوم خرداد برگزار می‌شود و همچنین یادواره شهدای نیروی هوایی در سوم خرداد است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر ابراز داشت: در دوران دفاع مقدس بنا به دلایلی نیروهای ارتش و سپاه انسجام کافی برای مقابله با دشمن را نداشتند و از طرفی هم کمبود سلاح و امکانات در برابر دشمنی که تا بن دندان مسلح بود و شرق و غرب از آن حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌کردند کار را سخت کرده بود، از داخل کشور هم منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و تجزیه طلب‌ها با صدام همراه شده‌ بودند و همین امر موجب شد خرمشهر سقوط کند اما تدبیر امام ‌(ره) در دعوت آحاد مردم و جوانان جهت حضور در جبهه‌های حق علیه باطل موجب شد خیل کثیری از جوانان به جبهه‌ها بشتابند و خرمشهر به صورت معجزه‌وار آزاد شود که امام به خوبی در وصف آن فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد و ما توانستیم دشمنی را که آمده بود خرمشهر را گرفته بود و قصد داشت خوزستان را از ایران جدا کند و سپس راهی تهران شود را به عقب برانیم.

وی اضافه کرد: آن‌چیز که موجب شد ما بتوانیم بر توان تسلیحاتی و عدواتی دشمن پیروز شویم روحیه شهادت‌طلبی، ایثار و از خودگذشتگی جوانان غیور ایران اسلامی بود که موفق شدند با رهبری امام (ره)، انقلاب را به پیروزی برسانند و جلوی یاوه‌گویی هر ابرقدرتی بایستند.

رکن‌الدینی ادامه داد: در جریان آزادسازی خرمشهر همه نیروها اعم از نیروهای زمینی، هوایی، دریایی، توپخانه و... چه در ارتش و چه در سپاه پای‌کار آمدند و توانستند مقاومت دشمن را بشکنند و عقبه دشمن را نابود کنند به طوری که بعثی‌ها نتوانستند از نیروهای مستقرشان در خرمشهر پشتیبانی کنند و رژیم بعث عراق با تلفات سنگین و تقدیم اسرای فراوان در خرمشهر شکست خورد و عدوات، مهمات و تانک‌های زیادی هم به دست نیروهای اسلام افتاد‌.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان تاکید‌ کرد: آزادسازی خرمشهر شیرین‌ترین رویداد دوران خدمتم در دفاع مقدس بود چرا که طی آن توانستیم ثابت کنیم که اجازه نخواهیم داد ذره‌ای از خاک کشورمان به دست دشمن بیافتد اما از سوی دیگر تلخ‌ترین رویداد این دوران هم شلیک‌های ناجوانمردانه صدام با بمب‌های شیمیایی، خردل و عوامل تاول‌زا بود که در سردشت و برخی از خطوط مقدم جبهه با حمایت غربی‌ها انجام شد بود.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیروهای مسلح ما توان دفاع کامل از ذره ذره خاک کشورمان را دارند و رزمندگان اسلام در ایران اسلامی این آمادگی را دارند که دوشادوش مسلمانان در برابر کفر و استکبار بایستند.

انتهای پیام/ک

نظر شما
پربیننده ها