به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، هر قطعه از آینه کاری حرم می تواند نماد یک زائر باشد، نماد یک مجاور که عاشقانه رحل اقامت به آستان حضرت خورشید کشیده است تا در شعاع انوار او باشد، «او» نه، «او» ضمیر غایب است حال آن که امام، حاضرتر از حاضران است، پس آنانی که به جان اهل حرم می شوند، می روند تا خود را در شعاع انوار حضرت قرار دهند تا هم به نور نیوشیدن جان «جوان» کنند و هم واسطه فیض روشنی شوند تا هر جا که می روند در گستره ای که نگاه شان افق را در می نوردد، نیز از حضرت عشق بگویند هر قطعه از آینه کاری حرم می تواند نماد یک زائر باشد که خود را از روشنی سرشار می کند و هم انعکاس دهنده نور می شود و از هم افزایی این انوار، جهان روشن می شود. اهل نظری با اشاره به این آینه کاری ها می گفت، آینه ها یکدیگر را مزاحم نمی شمارند. بلکه، به هم افزایی می رسند و اهل معنا نیز در زیارت حرم هرگز به دنبال خلوتی حرم نیستند بلکه از قضا شلوغی را می پسندند، چه می دانند حضرت خداوند دوستان خود را در میان خلق مخفی کرده است چنان که معادن طلا را در میان خاک.
روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) و زیارت از دور و نزدیک
آخرین روزهای ماه ذی القعده با توجه به منابعی که از بزرگان شیعه در اختیار ما قرار گرفته است عناوین مبارک و مقدسی دارد ، در روز 23 ذی القعده که روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) است همگان می توانند با گفتن صل ا... علیک یا اباالحسن، زائر امام رضا (ع) باشند.از جمله موارد مبارک و مقدس در روزهای آخر ماه ذی القعده، روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع)درروز ۲۳ و روز 25 این ماه با عنوان «دحوالارض» یا روزی که زمین گسترده می شود ، است که در این باره بزرگان دین برای این که ما را متوجه فضیلت این روزها کنند، مطالبی را بیان کرده اند.از جمله این شخصیت ها سید ابن طاووس است که در کتاب «اقبال الاعمال» خود، آدابی را برشمرده و در بخش ماه ذی القعده می گوید من در کتاب های بزرگان دیده ام که برای روز 23 این ماه زیارت مخصوص امام رضا(ع) را مطرح کرده اند. معمولا زیارت در حرم ائمه معصومین انجام می شود اما در این روز با آوردن دو کلمه «قرب» و «بعد» (نزدیک و دور) می خواهد همه افراد را متوجه آن مکان کند که اگر در نزدیک حرم هستید به حرم مشرف شوید و اگر از آن دور هستید و در هر جای دنیا زندگی می کنید به آن روز به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) توجه داشته باشید.بر این اساس کیفیت زیارت بستگی به شرایط، امکانات و اختیارات زائر دارد که اگر امکان داشته باشد زیارت های معروفی همچون زیارت جامعه، زیارت امین ا... و ... که این شأن را برای او فراهم می کند به جای آورد.
توصیه آیت الله بهجت برای زیارت امام رضا (ع)
زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید، اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا(ع) اذن دخول میطلبید و میگویید: « أأدخل یا حجة الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟ » به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت(ع) به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهدا (ع) گریه است، اگر اشک آمد امام حسین(ع) اذن دخول دادهاند و وارد شوید.
اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.
زیارت امام رضا (ع) از زیارت امام حسین(ع) بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین(ع) میروند. ولی فقط شیعیان اثنیعشری به زیارت حضرت امام رضا (ع) میآیند.
علامه مجلسی در کتاب «بحارالانوار» در باب شهادت امام رضا (ع) نقل کرده است که برخی از افراد معتقدند آن حضرت در روز 23 ذیالقعده به شهادت رسیده است اما در جامعه ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت ایشان مطرح است. باید گفت این روز، روز زیارتی مخصوص ایشان نامیده شده است تا مردم با توجه به ذات آن حضرت، به نقشی که ایشان در ایجاد مدینه رضوی داشتند پی ببرند.امام رضا(ع) با آمدن به سمت مرو، یک مدینه دوم برای نشر معارف اسلامی ایجاد کردند که به اصطلاح مدینه رضویه گفته می شود، برای این که مردم این معنا را در نظر بگیرند و نسبت به زحمات ایشان حالت شکر داشته باشند و شاید این عنوان را مطرح کرده اند تا در این روز مخصوص به وجود مبارک امام رضا (ع) بیش از پیش توجه کنیم.مجلسی هم چنین با اشاره به تقارن روز دیگر زیارتی امام رضا (ع) 25 ذی القعده با روز دحوالارض می گوید: بزرگان دین بهترین اعمال را در این روز، زیارت امام رضا (ع) می دانند.
منبع: فرهنگ نیوز