معرفی ۳ کتاب از مرحومه «مریم کاظم‌زاده» عکاس دوران جنگ تحمیلی

خبرنگار جنگی: خاطرات مریم کاظم زاده، عکاسان جنگ (عراق- ایران ۱۳۵۷-۱۳۶۵) و تا شهادت سه کتاب به جا مانده از مرحوم کاظم زاده از عکاسان دوران جنگ تحمیلی و زمان انقلاب است.
کد خبر: ۵۲۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ - 26May 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، زنده یاد «مریم کاظم زاده» از عکاسان شناخته شده جنگ بود که دیروز در سن ۶۵ سالگی درگذشت از زندگی و تلاش این بانوی هنرمند و ثبت کننده لحظات جنگی سه کتاب در سایت خانه کتاب موجود است که با این کتابها آشنا می شویم.

«خبرنگار جنگی: خاطرات مریم کاظم زاده»

کتاب «خبرنگار جنگی: خاطرات مریم کاظم زاده» اثری به قلم رضا رئیسی از خاطرات مرحوم کاظم زاده است.

این کتاب را انتشارات یاد بود در سال ۱۳۸۲ منتشر کرد . در این کتاب خاطرات آن دوران از زبان مریم کاظم زاده در ۲۴۰ صفحه روایت شده است.

«مریم کاظم زاده؛ عکاسان جنگ (عراق- ایران ۱۳۵۷-۱۳۶۵)»

کتاب «مریم کاظم زاده؛ عکاسان جنگ (عراق- ایران ۱۳۵۷-۱۳۶۵)» یک اثر مملو از عکس و تصویر است که به آثار مریم کاظم زاده اختصاص دارد. این کتاب به انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس اختصاص دارد. سید حامد میر هاشمی، مینو بدیعی دزفولی کار گردآوری عکس‌ها و محتوا را برعهده داشته‌اند.

مجموعه عکاسان جنگ کتابی مصور حاوی آثار عکاسانی است که به موضوع جنگ عراق علیه ایران و جنگ‌های معاصر پرداخته‌اند. این مجموعه عکس‌ها مشتمل بر نوع نگاه، سبک شخصی، اطلاعات صحیح عکس‌ها و شناخت عکاسان جنگ است. این دوره کتاب‌ها، بیانگر گوشه‌ای از سخت‌ترین روز‌های تاریخ معاصر و به‌یادماندنی‌ترین حماسه‌های مقاومت مردمی که با جنگ روبرو شده‌اند، است.

«تا شهادت»

کتاب «تا شهادت» یکی دیگر از آثار مرتبط با مریم کاظم زاده است، ناشر این کتاب سازمان تبلیغات اسلامی است و کتاب در سال ۱۳۷۳ در ۱۴۶ صفحه منتشر شده است و در آن خاطراتی از مرحوم کاظم زاده و خاطرات جنگ ایران و عراق تدوین شده است.

زنده یاد مریم کاظم زاده، همسر شهید اصغر وصالی بود که به فرمانده «دستمال سرخ ها» شهرت داشت.

کاظم زاده از مهر سال ۱۳۵۹ خود را به مناطق جنگی رساند و در مناطق غربی کشور به کار حرفه‌ای رسانه‌ای مشغول بود. او یکی از همراهان شهید چمران هم بود. عکس‌های زیادی از آن دوران به یادگار گذاشته است که بخشی از آن‌ها در کتاب «عکاسان جنگ» به چاپ رسیده است.

کاظم زاده متولد سال ۱۳۳۵ بود و در آغاز جنگ کمتر از ۲۵ سال داشت. وی سابقه همکاری با روزنامه‌های انقلاب اسلامی، کیهان و مجله زن روز را در کارنامه کاری و حرفه‌ای خود داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها