آیت الله حائری شیرازی در مراسم نکوداشت شهدای 17 شهریور:

"قدرت همراه با معنویت" شعار انقلاب اسلامی برای نجات بشریت است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آن چیزی که می‌تواند بشریت را نجات بدهد، قدرت همراه با معنویت است و این شعار انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۵۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ - 08September 2015

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، آیت الله "محی الدین حائری شیرازی" عضو مجلس خبرگان در مراسم نکوداشت شهدای 17 شهریور که روز گذشته در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، اظهار داشت: برخی از جامعهشناسان معتقدند که اگر حکام کمتر از حد لازم فشار بیاورند، منجر به انفجار میشود و تردید در فشار آوردن موجب گسیختگی میشود. لذا برخی از مدیران میگویند خشونت عامل بقا میشود. حکومتها متزلزل با حرکت خشونت آمیزی به حیات خود ادامه میدهند.

وی افزود: برخی دیگر از جامعهشناسان عقیده عکس دارند و میگویند حکومتهایی که فشار آوردهاند، متلاشی شدهاند.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه برای هر دو گروه نمونههای بسیاری در طول تاریخ وجود دارد، تصریح کرد: قرآن کریم در این مقوله کلمة الفصلی دارد و دعوا را خاتمه میدهد. خداوند میفرماید، فشار هم موجب دوام حکومت میشود و هم موجب زوال؛ اگر مردم مومن باشند موجب زوال حکومت میشوند و اگر مردم مومن نباشند موجب دوام حکومت میشوند. لذا علت دوام و زوال حکومت، مردم هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با همین چند کلمه میتوان یک مناقشه بزرگ را تحلیل کرد. کاری که حکومت سابق در میدان ژاله انجام داد نمونهای از استخفاف بود.

وی در ادامه معنی استخفاف را سبک کردن و تحقیر کردن کسی برشمرد و اضافه کرد: زیاد بن علی در کوفه اعلام حکومت نظامی کرد و استخفاف شدیدی در جامعه به وجود آورد. در شب اول حکومت نظامی 700 نفر را کشت و در دو شب آینده نیز تعداد دیگری را کشت؛ در نهایت کوفه را در اختیارش گرفت.

آیت الله حائری شیرازی بیان داشت: حجاج بن یوسف نیز در عراق استخفاف کرد. او با لباس نظامی همیشه رفت و آمد میکرد. او اولین سخنرانی که برای مردم کوفه کرد این بود که هر کس سرش به تنش سنگینی میکند، من سبکش میکنم و این گونه هم عمل کرد و شورش ها خوابید و بر اوضاع مسلط شد.

وی در ادامه به دوران نهضت اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: از نیمه خرداد سال 42 تا بهمن 57، مردم روزهای سختی را تحمل کردند. رژیم عده زیادی را زندانی و شکنجه کرد اما کار تمام نشد. قرار بود امام را اعدام کنند اما مردم ایستادند و خون دادند و باعث شدند که امام زندانی شود و پس از آزادی نیز امام جریان را رهبری کردند. سپس ایشان را به ترکیه تبعید کردند و در آنجا امام به ادامه فعالیتهای خود پرداختند.

آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: در ادامه رژیم تصورش این بود که اگر امام از دنیا بروند، آقا مصطفی فرزند ایشان راه امام را ادامه میدهند لذا آقا مصطفی را حذف کردند و مجلس ختمها در ایران شروع شد. در آن دوره حاکم استخفاف کرد اما مردم کوتاه نیامدند و ایمان مردم نیز افزایش پیدا کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در روز 17 شهریور مردم به حد نصاب بالایی زلال شده بودند و وقتی آن 88 نفر را شهید کردند، دیگران نیز سربلند کردند و مردم مرتب به خیابانها آمدند؛ کشته میدادند اما نمیکشتند و این مدیریت امام خمینی(ره) بود.

وی با یادآوری این مطلب که اگر مردم مومن باشند، فشار موجب زوال حکومت میشود، گفت: رژیم صهیونیستی، غزه را در محاصره گرفت اما مردم غزه مقاومت کردند و تسلیم نشدند و سربلند شدند. امروز این داستان نیز در یمن تکرار میشود.

آیت الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: آنچه در آینده عالم اتفاق میافتد این است که بشریت در حال بازگشت به سمت تعهد و احساس مسئولیت است.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: علم اگر در سایه دین باشد، امنیت آور است و وقتی از دین جدا شود وحشت آور و ناامنی آور است. آن چیزی که میتواند بشریت را نجات دهد، قدرت همراه با معنویت است و این فریاد انقلاب اسلامی است.

نماینده سابق ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: طلوع خورشید 2 مرحلهای است و هیچ چیز در دنیا دفعی نیست و تدریجی صورت میگیرد. مساله ظهور امام زمان نیز اینگونه است، ابتدا باید نور ایشان در جامعه باشد و بعد خودشان تشریف بیاورند. لذا امام خمینی(ره) فرمودند انقلاب اسلامی انفجار نور بود و از تاریخ 12 تا 22 بهمن دهه فجر نامیده میشود و فجر یعنی انتظار برای طلوع خورشید؛ پیدایش جمهوری اسلامی ایران طلعت صغرای امام زمان(عج) است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار