نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی:

اسلام زنان را به خانه‌نشینی فرا نمی‌خواند

حجت‌الاسلام «آل‌هاشم» گفت: اسلام زنان را به خانه‌نشینی فرا نمی‌خواند؛ بلکه حضور آن‌ها در اجتماع را مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند.
کد خبر: ۵۲۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴ - 29May 2022

به گزارش دفاع‌پرس از تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی، امروز (یکشنبه) در نشست شورای فرهنگ عمومی استان، اظهار داشت: اسلام زنان را به خانه‌نشینی فرا نمی‌خواند؛ بلکه حضور آن‌ها در اجتماع را مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند.

وی افزود: در رابطه با عفاف و حجاب، در میان دانشمندان مسلمان و بزرگان معاصر افرادی هستند که با نگاهی جامع به جامعه و مسائل مربوط به آن می‌نگرند و تلاش می‌کنند تا آموزه‌های دینی را در قالبی نیکو و آراسته و برحسب علاقه و رغبت مردم در جامعه نهادینه کنند که یکی از این شخصیت‌های جامع و برجسته رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.

امام جمعه تبریز گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با بصیرتی مثال‌زدنی و تحسین‌برانگیز به جامعه ما بصیرت دادند و با بینشی شایسته، آموزه‌های نابی را در باب حجاب و عفاف در اختیار جامعه قرار داده‌اند که این آموزه‌ها نیازمند بررسی مفصل و تبیین گسترده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «آل‌هاشم» با اشاره به برخی از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه عفاف و حجاب و سخنان ایشان طی سال‌های گذشته در این حوزه، ادامه داد: ایشان با تبیین مفهوم حجاب، برداشت‌های نادرست را از آن جدا می‌کنند.

وی یادآوری کرد: ایشان می‌فرمایند اسلام می‌خواهد رشد اجتماعی، فکری و فرهنگی زنان به حد اعلا برسد و می‌فرمایند مفهوم حجاب به معنای منزوی کردن زن و حجاب به معنای عدم حضور آن در فعالیت‌های اجتماعی نیست؛ بلکه اسلام ارتباط میان زن و مرد در محیط خارج از خانه را منوط و مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند.

امام جمعه تبریز با اشاره به سخنان شهید «مطهری» در این راستا، گفت: اسلام محیط اجتماع را صرفا برای کار و فعالیت مناسب می‌داند و می‌خواهد محیط خانه و اجتماع را تفکیک کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «آل‌هاشم» با اشاره به آیات و روایات، گفت: اسلام تاکید دارد حجاب تنها برای زن نیست؛ بلکه شامل زن و مرد است و تنها به پوشش اکتفا نمی‌کند.

وی اظهار داشت: حفاظ و حجابی بین زن و مرد وجود دارد و این به معنای این نیست که زنان، عالم جداگانه‌ای نسبت به مردان دارند؛ بلکه زنان در کنار مردان فعالیت اجتماعی می‌کنند؛ اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده باید حفظ شود و این نکته اصلی در الگوسازی اجتماعی است.

امام جمعه تبریز گفت: در دیدگاه اسلام خانواده یعنی زن و مردی که براساس عقل و تعهد شرعی و قانونی زیر یک سقف زندگی می‌کنند؛ اما فرهنگ غرب ناقض این دیدگاه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «آل‌هاشم» وضع فعلی حجاب در جامعه را نامطلوب دانست و ادامه داد: عدم تبیین صحیح معنا و اهمیت حجاب وضع فعلی را به وجود آورده و بررسی موانع و و مشکلات عفاف و حجاب در استان و ارائه برنامه‌ها و ایده‌ها و برنامه‌ها و راهکار‌های مناسب و همچنین عملی نمودن این پیشنهادات، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تشکیل کارگروه زیست عفیفانه در شورای فرهنگ عمومی کشور

حجت‌الاسلام «مهدی بیاتی» دبیر کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست، با اشاره به تصویب مصوبه‌ای با عنوان تشکیل کارگروه زیست عفیفانه در شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: در این زمینه سه راهبرد را انتخاب کرده‌ایم که راهبرد اول، بحث پایه چرخش گفتمانی از مساله حجاب است و چرخش گفتمانی یعنی به‌جای صحبت از حجاب، از امنیت و آرامش خانواده صحبت کنیم و به نظر می‌رسد که این مسئله از نکات بسیار مهم است.

«بیاتی» با تبیین دسترس‌پذیری به پوشاک عفیفانه در سطح اجتماع به عنوان راهبرد دوم، افزود: معنی این راهبرد این است که زنان و دختران ما برای به دست آوردن پوشاک عفیفانه به دردسر نیافتند.

وی درباره راهبرد سوم نیز اظهار داشت: اثرپذیری تعزیر و درمان افراد فوق هنجارشکن (مانکن) که ادامه راهبرد اول خواهد بود و افراد فوق هنجارشکن تفهیم تخلف شده و به مراکز کلینیکی و اصلاحی ارجاع داده می‌شوند که در قالب مشاوره، مددکاری، کارگاه تبیینی به تقویت روحیه خودکنترلی و قانون‌پذیری آن‌ها پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار