کتاب «آنسوی خط» از استان همدان، شایسته تقدیر از سوی سازمان اسناد دفاع مقدس شد

کتاب «آنسوی خط» با روایت خاطرات سرهنگ پاسدار «علی‌اصغر عزیزی» از رزمندگان دفاع مقدس استان همدان، به عنوان کتاب برتر تاریخ شفاهی سال ۱۴۰۰، از سوی سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس شایسته تقدیر شد.
کد خبر: ۵۲۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ - 30May 2022

کتاب «آنسوی خط» از استان همدان، شایسته تقدیر از سوی سازمان اسناد دفاع مقدس شدبه گزارش خبرنگار  دفاع‌پرس از همدان، کتاب «آنسوی خط» با روایت خاطرات سرهنگ پاسدار «علی‌اصغر عزیزی» از رزمندگان دفاع مقدس استان همدان از سوی سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس به عنوان کتاب شایسته تقدیر سال ۱۴۰۰ شناخته شد.

مصاحبه و تدوین این اثر توسط «عباس نوری» انجام و به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در ۲۳۲ صفحه و شمارگان هزار در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است.

این کتاب دوران کودکی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور این رزمنده در جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده است.

«علی‌اصغر عزیزی»، فرمانده آموزشگاه قدس همدان، در سال ۱۳۴۱ در همدان متولد شد. او در دوران تحصیل در دبیرستان، در بسیاری از وقایع و حوادث انقلاب اسلامی در همدان حضور فعال داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت بسیج درآمد و در اردیبهشت ۱۳۶۰ به سپاه همدان پیوست. از طرف واحد عملیات سپاه همدان به عنوان محافظ سید کاظم اکرمی (نماینده وقت مجلس شورای اسلامی) به مجلس رفت.

با اتمام ماموریت، در ۱۸ مهر همان سال، برای اولین بار در جبهه سرپل ذهاب حاضر شد و به عنوان مسئول دسته به فعالیت پرداخت.

وی بعد از مدتی به همراه چند تن از جمله سید حسین سماواتی و حسن علافیان، برای گذراندن دوره عمومی مخابرات به مقر سپاه منطقه هفت اعزام و پس از پایان دوره، به عنوان مسئول مخابرات سپاه سقز به آنجا رفت. او به همراه سپاه سقز به فرماندهی مصطفی طیاره و سپس سید رضا حسینی (بعد از شهادت طیاره) در چند عملیات عمق‌بخشی شرکت کرد.

عزیزی که شکل‌گیری شخصیتش را مدیون دونن از فرماندهان خود یعنی شهید حسن مرادیان و سپس شهید محمد بروجردی می‌داند با زمزمه تشکیل تیپ ویژه شهدا در اسفند ۱۳۶۰ و فروردین ۱۳۶۱، با درخواست محمد بروجردی به عنوان مسئول مخابرات تیپ ویژه انتخاب و در چند مرحله از مراحل آزادسازی جاده پیران‌شهر- سردشت حضور یافت.

وی در این کتاب به ماجرا‌هایی می‌پردازد که طی آن ۵ تن از فرماندهان تیپ ویژه؛ محمد بروجردی، ناصر کاظمی، محمود کاوه، علی قمی و محمدعلی گنجی‌زاده را درک می‌کند.

عزیزی پس از حضور در حسینیه جماران و ملاقات با امام خمینی در ۳ آذر ۱۳۶۱ و با اتمام ماموریتش در تیپ ویژه، به واحد مخابرات تیپ ۳۲انصارالحسین همدان معرفی و مشغول فعالیت شد.

او که در شکل‌گیری، توسعه و تجهیز واحد مخابرات سپاه سقز و تیپ ویژه نقش به سزایی داشت، این‌بار با همکاری مسئولین مخابرات سپاه همدان، در راه‌اندازی و توسعه مخابرات و همچنین تعمیرگاه مخابرات تیپ انصارالحسین نقشی اساسی ایفا نمود.

عزیزی به همراه تیپ انصارالحسین (ع) همدان (به عنوان نیرو و بعداً مسئول) واحد مخابرات، در عملیات‌های مختلفی از جمله والفجر ۵، پدافندی جزایر جنوب، عاشورا، سومار، بدر، ایذایی و تکمیلی والفجر ۸ شرکت داشت.

او در اردیبهشت ۱۳۶۵، این‌بار مسئولیت مخابرات سپاه استان را بر عهده گرفت و مدت کوتاهی نیز در سپاه دیواندره به فعالیت پرداخت.

از مسئولیت‌های وی پس از جنگ تحمیلی نیز می‌توان به فرماندهی آموزشگاه قدس استان اشاره نمود. وی اینک به عنوان ریاست هیات مدیره بنیاد فرهنگی، هنری سردار شهید حاج حسین همدانی نقش‌آفرینی می‌نماید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار