المانیتور؛

«مذاکرات برجام» مقامات صهیونیست را به جان هم انداخته است

مقامات بلندپایه امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در این زمینه که احیای توافق هسته‌ای یا نبود آن، کدامیک در راستای منافع آن‌ها است، نمی‌توانند به نتیجه برسند.
کد خبر: ۵۲۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸ - 31May 2022

«مذاکرات برجام» مقامات صهیونیست را به جان هم انداخته استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه خبری تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به قلم «بن کسپیت» تحلیلگر صهیونیست از اختلاف جدید بین مقامات این رژیم در زمینه توافق هسته‌ای پرده برداشت که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم.

این موضوع یادآور اختلاف عمیق ۱۰ سال پیش بین سران اسرائیل است؛ زمانی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «ایهود باراک» وزیر جنگ در پی متقاعد کردن کابینه امنیتی با هدف حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران بودند، اما موفق نشدند.

اینک بعد از گذشت یک دهه گویی تاریخ در حال تکرار است، اما اینک توان نظامی اسرائیل به دلیل توسعه و پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش یافته‌است. از این جهت نیرو‌های نظامی اسرائیل با بودجه‌های کلان در صدد افزایش توان خود هستند.

دو گروه ناهمسوی اسرائیل چه دیدگاهی دارند؟

یک گروه بر این باور است که احیای برجام «بهترین گزینه در میان گزینه‌های بد» است و طرف دیگر، مذاکرات وین و دستیابی به توافق را «فاجعه» می‌داند.

ژنرال «درور شالوم» سرتیپ بازنشسته و رئیس سابق بخش تحلیل و تحقیق اطلاعات نظامی اسرائیل به تازگی عازم واشنگتن شده و آنجا تصمیم ایالات متحده را مبنی بر خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ را یک خطای راهبردی دانسته‌است. وی در حال حاضر ریاست دفتر سیاسی- نظامی وزارت جنگ این رژیم را عهده‌دار است؛ سمت سیاسی بسیار حساس و تأثیرگذاری که ارتباط مخفیانه با نهاد‌های نظامی سراسر جهان در دایره اختیارات شالوم به شمار می‌رود.

با گذشت ۱۰ سال از آن اختلاف کهنه، اما تا کنون ارزیابی‌های حاکمان صهیونیست محقق نشده‌است چرا که نه نظام جمهوری اسلامی فروپاشیده و نه فشار تحریم آمریکا به توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور منجر شده‌است. افزون بر آن، برخلاف خوشبینی نتانیاهو و همفکران او، ترامپ دستور حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را صادر نکرد.

شالوم و طیف فکری همسو با او با همین استدلال تاکید می‌کنند که ایران بیش از هر زمانی در مرحله آستانه هسته‌ای (بمب اتم) قرار دارد و به نظر می‌رسد هیچ قدرتی در جهان قادر به توقف این روند نیست.

بلندترین صدای مخالف را «دیوید بارنیا» دارد؛ فردی که به عنوان جایگزین «یوسی کوهن» به عنوان رئیس جدید موساد انتخاب شده‌است. او احیای برجام را «فاجعه‌بار» می‌داند که باعث خواهد شد در عرض چند سال تمامی محدودیت‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برداشته‌شود.

به نظر می‌رسد که دیدگاه «نفتالی بنت» نخست وزیر با بارنیا هسمو باشد همان گونه که پیشتر نتانیاهو نیز با بارنیا هم عقیده بود، اما «بنی گانتز» وزیر جنگ که از سوی نیرو‌های نظامی به او اطلاعات داده می‌شود، دیدگاه دیگری دارد. «یائیر لاپید» وزیر خارجه هم دیدگاهی میانه دارد و نظرات «آویو کوخاوی» رئیس نیرو‌های نظامی اسرائیل (IDF) به رئیس موساد نزدیک‌تر است.

در مجموع مقامات تصمیم‌گیرنده در رژیم صهیونیستی اگرچه در ظاهر تلاش می‌کنند که اختلافات خود را در ارتباط با ایران کم‌اهمیت جلوه داده و از رسانه‌ای شدن آن جلوگیری کنند، اما وقتی پای گزینه نظامی وسط می‌آید، اختلافات علنی می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها