چرا صهیونیست‌ها قبرس را برای برگزاری رزمایش نظامی انتخاب کرده‌اند؟

در پی افزایش تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی، این رژیم بزرگترین رزمایش خود در قبرس را برگزار می‌کند که به ادعای مقامات تل آویو با هدف افزایش توان نیرو‌ها برای مقابله با محور مقاومت است، اما خشم ترکیه از این مانور نشان می‌دهد که مقابله با فعالیت‌های حفاری انرژی این کشور در مدیترانه هم در این رزمایش بی تاثیر نبوده است.
کد خبر: ۵۲۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۸ - 03June 2022

چرا صهیونیست‌ها قبرس را برای برگزاری رزمایش نظامی انتخاب کرده‌اند؟ / انتشار جمعه 13 خردادگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رژیم صهیونیستی که از زمان تاسیس خود همواره در ترس و وحشت از فلسطینی‌ها و محور مقاومت به سر برده است، در هفته‌های اخیر نگرانیهایش افزایش یافته است، تا جایی که برای آماده نشان دادن خود دست به رزمایش‌های نظامی زده است. در همین راستا، صد‌ها سرباز نیرو‌های دفاعی اسرائیل، برای مشارکت در هفته آخر رزمایش یک ماهه این رژیم، جهت شبیه سازی حمله به مواضع حزب‌الله لبنان و مراکز اتمی ایران راهی قبرس شدند.

بر اساس گزارش الوقت، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که این رزمایش نظامی به صورت مشترک با ارتش قبرس برگزار خواهد شد و هدف از آن افزایش آمادگی نیرو‌ها و رشد توانایی هایشان در ماموریت‌های اجرایی در عمق خاک دشمن است. حضور بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش این رژیم در مانور قبرس نشان می‌دهد که این رزمایش برای صهیونیست‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

ارتش صهیونیستی همچنین اعلام کرده است که شرکت کنندگان در این مانور، در مناطق شهری و روستایی واقع در کوهستان تمرین خواهند کرد. نیروی هوایی اسرائیل، در هفته آخر این رزمایش نظامی که «ارابه‌های آتش» نامیده شده، حمله هوایی به مراکز اتمی ایران را نیز شبیه سازی می‌کند.

درباره علت انتخاب قبرس به عنوان مکان این رزمایش، صهیونیست‌ها ادعا کرده اند که مناطق کوهستانی این کشور بسیار شبیه به جنوب لبنان است که حزب الله در آن فعالیت دارد. برگزاری چنین رزمایشی که گفته می‌شود بزرگترین رزمایش در دهه‌های اخیر است، پس از آن انجام می‌شود که مقامات نظامی ایران در واکنش به تحرکات اخیر صهیونیست‌ها علیه مقاومت و ترور یکی از فرماندهان ایرانی گفته اند که انتقام سختی از تل آویو خواهند گرفت. بنابراین، اسرائیل از ترس واکنش ایران سعی دارد توان نظامی نیروهایش را بالا ببرد.

حال با در نظر گرفتن این موضوع که ارتش صهیونیستی هنوز در حل معضلات امنیتی خود در جوار مزرهایش با لبنان و سوریه و غزه ناتوان و عاجر مانده است چگونه می‌تواند ادعای دفاع از تمامیت ارضی سایر کشور‌ها را داشته باشد؟

بر این اساس انتخاب قبرس به عنوان بخشی از این مانور، نشان می‌دهد دلایل دیگری هم در پس این رزمایش‌ها قرار دارد چرا که بسیاری از مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی مشابه جنوب لبنان است و می‌توانستند این رزمایش را در این مناطق انجام دهند و از نزدیک به حزب الله این پیام را بدهند که برای مقابله با هر گونه تهدیدی آمادگی دارند.

مقابله با زیاده خواهی ترکیه در مدیترانه

علاوه بر محور مقاومت، بازیگران دیگری هم هدف رزمایش صهیونیست‌ها هستند. به همین منظور، مانور اسرائیل در قبرس نگرانی مقامات ترکیه را در پی داشته است و مقامات تل آویو گفته اند که این اولین بار نیست که نیرو‌های ارتش اسراییل در قبرس تمرین‌های نظامی انجام می‌دهند، اما با توجه به نزدیکی مجدد آنکارا به تل آویو و حساسیت پیش آمده در این خصوص میان مقامات ترک، مقامات اسراییل پیام‌هایی برای مقامات بلندپایه ترکیه ارسال کردند مبنی بر اینکه این موضوع صرفا یک تمرین نظامی است و هیچ معنا و مفهوم دیگری ندارد.

اگرچه تل آویو مدعی است که این رزمایش تنها جنبه نظامی دارد، اما باتوجه به تنش‌هایی که بین قبرس جنوبی و ترکیه وجود دارد، برگزاری آن در چنین شرایطی از ابعاد زیادی قابل بررسی است. باتوجه به اینکه روابط ترکیه و اسرائیل در یک دهه گذشته تنش آلود شده بود، مقامات صهیونیستی برای مقابله با سیاست‌های ترکیه در دریای مدیترانه سعی کردند با دشمنان انکارا روابط استراتژیکی برقرار کنند و قبرس جنوبی یکی از این مناطقی بود که تل آویو روی آن متمرکز شده است.

اسرائیل در این مدت به منظور خط و نشان کشیدن برای آنکارا، مانور‌های زیادی را با قبرس برگزار کرده است و حتی وابسته نظامی تل اویو در قبرس مستقر است که سیاست‌های امنیتی دو طرف را هماهنگ می‌کند. همکاری‌های نظامی بخش مهمی از روابط تل آویو و قبرس را تشکیل می‌دهد همچنانکه رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز چهارشنبه در دیدار با رئیس ستاد ارتش قبرس گفت که رزمایش "فراتر از افق" که در خاک قبرس برگزار می‌شود، در اصل چالش برانگیز است، زیرا به نیرو‌ها اجازه می‌دهد مجموعه‌ای از عملیات‌ها را که مظهر آمادگی ارتش اسرائیل برای انواع سناریو‌های تهدید در میدان جنگ است، تمرین کنند. همچنین یک مرکز آموزشی وجود دارد که صهیونیست‌ها نیرو‌های قبرسی را برای آماده شدن در مقابل تهدیدات آموزش می‌دهند. اینکه بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل می‌گوید این رزمایش عمق ائتلاف راهبردی میان تل آویو و قبرس است، به خوبی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها منافع بلندمدت و راهبردی در قبرس دارند که در آینده زوایای پنهان آن بیشتر آشکار خواهد شد.

علاوه بر همکاری‌های نظامی، اهداف اقتصادی هم در افزایش مناسبات دوجانبه تاثیرگذار بوده است. اسرائیل و قبرس در سال‌های اخیر اقدامات زیادی در جهت افزایش همکاری‌های گسترده انجام داده اند. از جمله می‌توان به پیشبرد برنامه ساخت کابل برق زیر آبی ۲۰۰۰ مگاواتی و هم چنین احداث یک خط لوله گاز ۱۹۰۰ کیلومتری اشاره کرد.

قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپا تنش‌های زیادی را با ترکیه بر سر کشتی‌های اکتشافی ترکیه در دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل قبرس داشته است. ترکیه بر حق خود مبنی بر اکتشاف و استخراج نفت و گاز در دریای مدیترانه و در آب‌هایی که متعلق به خود می‌داند، تاکید دارد و قبرس هم نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده است. با این وجود، توسعه همکاری‌های اقتصادی و نظامی بین اسرائیل و قبرس نشان می‌دهد که مقابله با زیاده خواهی ترکیه در مدیترانه در راس برنامه‌های مشترک قرار داشته است و اختلافات درباره استخراج گاز و خط لوله در این منطقه موجب افزایش تنش میان اسرائیل و ترکیه شده است.

اگرچه ترکیه در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا روابط خود با رژیم صهیونیستی را بهبود دهد، اما این روابط سیاسی مانع از این نخواهد شد که تل آویو از همکاری‌های خود با قبرس دست بردارد و به نظر می‌رسد این روابط ناگستنی است، همچنانکه، اظهارات مقامات اسرائیلی هم این مسئله را تایید می‌کند. در همین راستا، اورن آنولیک، سفیر اسرائیل در قبرس جنوبی دو ماه پیش در واکنش به اخبار مندرج در روزنامه‌های ترکیه، مبنی بر گنجاندن قبرس شمالی در پروژه خط لوله انرژی بین اسرائیل و ترکیه، آن را تکذیب کرد و گفت که «چنین ایده‌ای در دستور کار اسرائیل قرار نگرفته است. رابطه اسرائیل، یونان و قبرس جنوبی رابطه‌ای منحصر به فرد و کاملا متفاوت با سایر کشورهاست. هر اتفاقی که در روابط ترکیه و اسرائیل بیفتد، حتی اگر این روابط بهبود هم بیاید، تاثیری در روابط اسرائیل با قبرس جنوبی و یونان نخواهد داشت». با توجه به این اظهارات، می‌توان گفت بخش دیگری از اهداف صهیونیست‌ها در برگزاری رزمایش نظامی در خاک قبرس به سمت ترکیه نشانه رفته است.

اتحاد گسترده اسرائیل با قبرس در مدیترانه تا حدی سیاست‌های ترکیه در این منطقه را خنثی می‌کند، چرا که صهیونیست‌ها منافع اقتصادی زیادی در این منطقه آبی دارند. راه اندازی پروژه خط لوله گاز «ایست مد»، که گاز طبیعی اسراییل را از طریق قبرس و یونان به اروپا منتقل خواهد کرد، برای صهیونیست‌ها اهمیت به سزایی دارد و مقامات این رژیم تلاش می‌کنند تا سایه تهدیدات ترکیه در مدیترانه را به حداقل برسانند تا با امنیت بیشتری منابع انرژی خود را به اروپا انتقال دهند. از آنجاکه نیاز‌های اروپا به منابع انرژی پس از بحران اوکراین افزایش یافته است، حضور اسرائیل در قبرس و توسعه همکاری‌های نظامی و اقتصادی بیش از پیش تقویت خواهد شد، زیرا منابع گازی اسرائیل یکی از مسیر‌های جایگزین اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه است که در آینده اهمیت آن افزایش خواهد یافت.

در حالی که صهیونیست‌ها به قدرت نظامی خود در منطقه می‌بالند، اما این رژیم ناتوان‌تر از آن است که بتواند امنیت سرزمین‌های خود را با برگزاری رزمایش‌های نظامی فرامنطقه‌ای تامین کند و تجربه شکست‌های پی در پی از گروه‌های فلسطینی که از لحاظ ادوات نظامی قابل مقایسه با اسرائیل نیستند، به خوبی نشان می‌دهد که ارتش تا بن دندان مسلح هم در برابر محور مقاومت کاری از پیش نخواهد برد و صهیونیست‌ها تا نابودی رژیم جعلی خود در ترس و وحشت زندگی خواهند کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار