یادداشت/ سمانه کمالی باغستانی

«دهه کرامت» فرصتی برای ترویج فرهنگ متعالی رضوی

دهه کرامت می‌تواند فرصتی برای تبیین شیوه زندگی پر از سخاوت حضرت معصومه و امام رضا (ع) باشد و شایسته است در جشن‌های دهه کرامت، فرهنگ بزرگ رضوی بیش از گذشته برای نسل جوان و نوجوان ایران اسلامی و حتی جوانان دیگر کشورهای اسلامی ترویج شود.
کد خبر: ۵۲۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۶ - 07June 2022

گروه استان های دفاع‌پرس- سمانه کمالی باغستانی؛ دهه پیش رو مزین شده به دهه کرامت. دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه (س) در آغاز ماه ذی‌القعده آغاز و در روز میلاد برادر بزرگوارشان امام رضا (ع) در یازدهم همین ماه به پایان می‌رسد.

نامگذاری این ایام با عنوان «دهه کرامت»، علاوه بر اینکه نوعی تکریم است، می‌تواند انگیزه‌ای برای شناخت بیشتر آن بزرگان علم و معرفت باشد.

«كرامت» به معنای بزرگواری بوده و دهه كرامت فرصتی مناسب است تا مردم ایران اسلامی از بركات و آثار آن بهره‌مند شوند. از نشانه‌های ظهور و بروز کرامت، بخشش به دیگران است؛ بخشیدنی بی‌منت و بدون درخواست و بی‌آنکه شأن فرد شکسته شود.

با مطالعه تاریخ در می‌یابیم که زندگی تمام اهل‌بیت (ع) سراسر بخشش بوده است؛ بنابراین دهه کرامت تداعی‌کننده بخشش و کرامت ائمه اطهار (ع) است و بدون تردید تمام مفاهیم سازنده‌ای که ما در فرهنگ اسلامی داریم، در این دهه تداعی می‌شوند؛ چراکه حرم حضرت معصومه و امام رضا (علیهماالسلام) کانون دعا، قرآن و نیایش و... هستند.

«کرامت» در لغت به معنای «سخاوت»، «شرافت» و «عزّت» است و دهه کرامت یادآور تمام خوبی‌هاست؛ تداعی‌کننده فرهنگ عشق و ایثار، مهر و وفاداری و ویژگی‌های والای انسانی؛ اما آن‌گونه که شایسته جامعه اسلامی است، فرهنگ کرامت و بخشندگی در بین آحاد جامعه گسترش پیدا نکرده و علی‌رغم انتشار هزاران كتاب درباره زندگى اهل‌بیت (ع)، به زندگی حضرت معصومه و امام رضا (علیهماالسلام) آن‌گونه که شایسته است، پرداخته نشده است.

دهه کرامت می‌تواند فرصتی برای تبیین شیوه زندگی پر از سخاوت حضرت معصومه و امام رضا (علیهماالسلام) باشد و شایسته است در جشن‌های دهه کرامت، فرهنگ بزرگ رضوی بیش از گذشته برای نسل جوان و نوجوان ایران اسلامی و حتی جوانان دیگر کشورهای اسلامی ترویج شود؛ لذا باید کیفیت این‌گونه جشن‎ها را ارتقاء داد تا همگان بیشتر با زندگی این ۲ اسوه کرامت و بخشندگی آشنا شوند.

انتهای پیام/ ک

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار