دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

فراز و فرود‌های «دافوس آجا» در طول تاریخ/ اهداف و چشم‌انداز دانشگاه جنگ ارتش

نیل به جایگاه برتر علمی در بین دانشگاه‌های نظامی منطقه جنوب غرب آسیا، نظریه‌پردازی و تولید دانش تخصصی مبتنی بر آخرین تحولات نظامی منطقه و جهان، تعامل و همکاری آموزشی و پژوهشی گسترده با مؤسسات علمی برتر داخل و خارج از کشور از جمله مهمترین چشم انداز‌های دافوس آجا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۲۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۸ - 08June 2022

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از قدیمی‌ترین موسسات آموزش عالی کشور است که سنگ بنای آن در سال ۱۳۱۲ شمسی در محل فعلی (میدان پاستور) با عنوان دانشگاه جنگ نهاده شد.

در ابتدای تأسیس این دانشگاه، گروهی پنج نفره از افسران فرانسوی به سرپرستی سپهبد «فرانسوا ژاندار» به‌عنوان کادر هیئت علمی و به‌منظور برنامه‌ریزی آموزشی و تدریس به استخدام ارتش ایران درآمدند. این گروه تحت فرماندهی یکی از امرای ارتش ایران به نام سرلشکر «امان‌الله جهانبانی» فعالیت خود را آغاز کرد.

در اواخر سال ۱۳۱۷ شمسی به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و خروج فرانسوی‌ها، افسران ایرانی دانش‌آموخته دانشگاه جنگ جایگزین افسران فرانسوی شدند و مسئولیت طرح‌ریزی آموزشی و تدریس را به عهده گرفتند. در سال ۱۳۲۲ شمسی، به علت مشکلات ناشی از جنگ جهانی دوم، دانشگاه جنگ به‌طور موقت تعطیل شد و این دوره رکود، چهار سال به طول انجامید.

در سال ۱۳۲۶ دانشگاه جنگ مجدداً بازگشایی شد. در این مدت، تجدید نظر کلی در طول دوره و آموزش‌ها صورت گرفت و نام این مرکز فرهنگی-نظامی به دانشگاه فرماندهی و ستاد تغییر یافت.

بررسی فراز و فرود‌های دافوس آجا در فرآیند تاریخ/ اهداف و چشم انداز دانشگاه فرماندهی و ستاد

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و لزوم تجدید نظر و بازنگری مدارک آموزشی، دانشگاه برای مدتی تعطیل شد تا اینکه با شروع جنگ تحمیلی، استادان دانشگاه برای طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌ها و کسب تجارب عملی به صحنه جنگ شتافتند؛ بنابراین تعطیلی دانشگاه تا سال ۱۳۶۱ ادامه یافت.

در این سال به دلیل نیاز به افسران طراح و علی‌رغم تنگنا‌ها و علاقه افسران به حضور مستمر در جبهه‌های جنگ، دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی زمینی بازگشایی شد و در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و فشرده به آموزش فرماندهان همت گماشت و آنان را برای فرماندهی یگان‌های عملیاتی در رده تیپ و بالاتر آماده کرد.

در سال ۱۳۶۹ و پس از تدوین و تصویب قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران و اوامر مؤکد فرماندهی معظم کل قوا و تدبیر ریاست ستاد مشترک وقت ارتش، دانشکده‌های فرماندهی و ستاد نیروی زمینی، نیروی هوایی و دریایی در یکدیگر ادغام شده و با نام دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس آجا) تحت یک فرماندهی و در تابعیت ستاد مشترک وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

بررسی فراز و فرود‌های دافوس آجا در فرآیند تاریخ/ اهداف و چشم انداز دانشگاه فرماندهی و ستاد

دافوس چشم‌انداز و اهداف مهمی را در حوزه نظامی‌گری، دانش‌افزایی، تخصص‌محوری و نظام‌مند کردن افسران ارشد رده‌های میانی به بالا در نظر گرفته است.

نیل به جایگاه برتر علمی در بین دانشگاه‌های نظامی منطقه جنوب غرب آسیا، نظریه‌پردازی و تولید دانش تخصصی مبتنی بر آخرین تحولات نظامی منطقه و جهان، تعامل و همکاری آموزشی و پژوهشی گسترده با مؤسسات علمی برتر داخل و خارج از کشور از جمله مهم‌ترین چشم‌انداز‌های دافوس آجا است.

داشتن نیروی انسانی تلاشگر، علاقه‌مند و توأم‌کننده علم و عمل، دارای مهارت و دانش تخصصی برای آموزش افسران واجد شرایط خدمت در مشاغل میانی و بالای ارتش جمهوری اسلامی ایران، توانا در توسعه آموزش‌های مداوم در راستای ره‌نامه عملیات ارتش با تکیه بر تجربیات دفاع مقدس و سایر جنگ‌ها در منطقه و جهان از جمله دیگر موارد مورد توجه کادر آموزشی و مدیریتی این دانشگاه است.

بررسی فراز و فرود‌های دافوس آجا در فرآیند تاریخ/ اهداف و چشم انداز دانشگاه فرماندهی و ستاد

دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر برای مقابله با تهدیدات نوپدید و ترکیبی، با تکیه بر تحقیق و پژوهش علمی در راستای ایجاد آموزش‌های متناسب با نوع تهدیدات، گام‌های مناسبی برداشته است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار