نقد و بررسی بودجه دفاعی سال 95

وجود تهدیدات متعدد، مؤید این مطلب است که مقامات کشورمان باید فارغ از هرگونه مباحث سیاسی و با توجه به تأکیدات رهبری، به تقویت بنیه دفاعی کشور بپردازند.
کد خبر: ۵۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ - 18January 2016

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: بودجه سال 1395 روز گذشته از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ که در این رابطه موضوع میزان بودجه دفاعی کشور مسئله ای مهم محسوب میشود.

دلیل اهمیت بودجه دفاعی و بهویژه چرایی لزوم افزایش این بودجه را باید با توجه به شرایط کنونی منطقه غرب آسیا مورد بررسی قرار داد.

مدتهاست که در نزدیکی مرزهای شرقی کشور حضور تعدادی گروهک تروریستی که از سوی آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه حمایت می شوند، را شاهدیم. علاوه بر این کشور افغانستان نیز که سالهای طولانی طعم تلخ حضور طالبان را در کام داشته، چندی است که میزبان تفکر داعشی، و مرکزی برای پرورش تروریستهای داعش شده است.

به آن سوی مرزهای غربی نیز که مینگریم حضور آشکار داعش در عراق و گروهکهای تروریستی همچون پ.ک.ک و زیرمجموعه هایی از این گروهک را می بینیم و روزی نیست که اخباری از جنایات تکفیریها یا سایر گروهکهای تروریستی در منطقه منتشر نشود.

همه این موارد به همراه آتش افروزی کشورهای مرتجع منطقه و حامیان غربی آنان در سوریه، یمن و بحرین، و همچنین کشیده شدن ناامنی به کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه، نشان دهنده لزوم تقویت بنیه دفاعی و امنیتی کشور بوده و بر این اساس اهتمام به افزایش بودجه دفاعی کشور، نکتهای مهم و قابل تأمل است.

«امنیت» نعمتی است که در کلام معصوم(ع) از آن به عنوان نعمتی پنهان یاد شده است؛ به این معنا که تا از بین نرود و یا تا به خطر نیافتد وجود آن احساس نمی شود.

با توجه به مسائل فوق و وجود تهدیدات متعدد، از حضور گروههای تروریستی تکفیری در کشورهای همسایه گرفته تا دشمنی های آشکار و اظهارات گستاخانه مقامات برخی کشورهای منطقه علیه ایران اسلامی ضروری به نظر می رسد که مقامات جمهوری اسلامی ایران فارغ از هرگونه مباحث سیاسی و با توجه به تأکیدات رهبری، به تقویت بنیه دفاعی کشور برای مقابله با تهدیدات بپردازند.

گزارش ذیل ضمن مقایسه بودجه دفاعی کشور در سال 94 و بودجه پیشبینی شده برای سال 95، به بازخوانی مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم افزایش بودجه دفاعی کشور در قالب سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه پرداخته است.

نهم تیرماه امسال حضرت آیتالله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامهای به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند.

این سیاستهای کلی بر پایه محورهای سه گانه «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم سازی فرهنگی» و در 80 بند تنظیم شده که یکی از سرفصلهای آن به موضوع «دفاعی و امنیتی» اختصاص دارد و در بند نخست این فصل، بر افزایش بودجه دفاعی به میزان 5 درصد تأکید شده است.

متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور را میتوانید اینجا بخوانید.

بخش مربوط به امور دفاعی و امنیتیِ سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه کشور نیز به شرح زیر است:


«52- افزایش توان دفاعی در تراز قدرت منطقه ای در جهت تأمین منافع و امنیت ملی با تخصیص حداقل 5 درصد بودجه عمومی کشور برای بنیه دفاعی.

53- ارتقاء توان بازدارندگی کشور با:

1-53- توسعه توان موشکی و فناوریها و ظرفیت تولید سلاحها و تجهیزات عمده دفاعی برترساز با توان بازدارندگی و متناسب با انواع تهدیدات.

2-53- گسترش هوشمندانه و مصونسازی پدافند غیرعامل با اجرای کامل پدافند غیرعامل در مراکز حیاتی و حساس کشور.

3-53- افزایش ظرفیتهای قدرت نرم و دفاع سایبری و تأمین پدافند و امنیت سایبری برای زیرساختهای کشور در چارچوب سیاستهای کلی مصوب.

54- تقویت کمّی و کیفی بسیج مستضعفان.

55- تأمین امنیت پایدار مناطق مرزی با انسداد کامل نرم افزاری و سخت افزاری، توسعه و تقویت یگانهای مرزبانی، مشارکت دهی مرزنشینان در طرحهای امنیتی، توسعه فعالیتهای اطلاعاتی و تقویت دیپلماسی مرزی.

56- برنامه ریزی برای کاهش جرم و جنایت با هدف کاهش 10 درصدی سالانه مصادیق مهم آن.

57- مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردانها در چارچوب سیاستهای کلی ابلاغی و مدیریت مصرف با هدف کاهش 25 درصدی اعتیاد تا پایان برنامه.

58- پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار.»

در جدول زیر بودجه های پیش بینی شده برای نهادهای نظامی کشور را مشاهده می کنید. (ارقام به میلیون ریال است)

بر این اساس ملاحظه می شود که بودجه دفاعی کشور مبلغی بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

این در حالی است که امسال به نسبت سال گذشته تهدیدات بیشتری را علیه کشورمان شاهدیم و با توجه به افزایش سطح تهدیدات -که در پی اظهارات خصمانه حکام مرتجع منطقه و با چراغ سبز استکبار جهانی صورت میگیرد- انتظار این بود که بودجه دفاعی کشور و به خصوص بودجه پیش بینی شده برای سپاه پاسداران که مأموریتهای حساس و خطیری را در حراست از انقلاب اسلامی به عهده دارد، افزایش می یافت.

مقایسه بودجه دفاعی سالهای 94 و 93 (ارقام به میلیون ریال است)

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از این در گفت و گویی به لزوم افزایش بودجه دفاعی کشور اشاره داشته و گفته بود: "حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری تأکید کردند که اگر به نیروهای مسلح توجه نشود عرض یک ساعت همه چیز از دست میرود. ما هم نمی گوییم که باید همه چیز را به نیروهای مسلح بدهند، بلکه حداقل چنین دیده شود که ما تهدیدهای زیاد و دشمنان بسیاری داریم."

* میزان بودجه نظامی کشورهای مخالف جمهوری اسلامی

آمریکای جهانخوار به دلیل اقدامات خصمانه متعددی که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی علیه ایران انجام داده، همواره به عنوان دشمن شماره یک ملت ایران محسوب میشود و گزینه تهدید نظامی را هیچگاه و حتی در جریان مذاکرات هسته ای از روی میز خود کنار نگذاشته است.

ایالات متحده علاوه بر در اختیار داشتن انواع مختلفی از سلاحها و تجهیزات نظامی، به سلاحهای غیرمتعارف و هسته ای نیز مجهز است.

این کشور بالاترین مبلغ بودجه نظامی را در بین همه کشورهای جهان به خود اختصاص داده و کنگره آمریکا مبلغ 612 میلیارد دلار را بابت بودجه دفاعی این کشور در سال 2016 به تصویب رسانده است.

بر اساس آماری که درباره توان نظامی کشورهای جهان در سایت globalfirepower منتشر شده، آمریکا رده نخست، انگلیس رده پنجم، و ترکیه رده دهم را به خود اختصاص داده اند و ایران نیز در رده بیست و سوم قرار گرفته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار