عربستان به رسمی کردن رابطه با صهیونیست‌ها نزدیک‌تر شد

یک روزنامه آمریکایی از حرکت عربستان سعودی در مسیر رسمی کردن رابطه با رژیم موقت صهیونیستی خبر داده است.
کد خبر: ۵۲۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱ - 06June 2022

عربستان به رسمی کردن رابطه با صهیونیست‌ها نزدیک‌تر شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، یک رسانه آمریکایی جزئیات جدیدی از تلاش‌های عربستان سعودی برای توافقات امنیتی با رژیم صهیونیستی و برقرار کردن روابط رسمی با این رژیم منتشر کرده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته عربستان سعودی در حال انجام گفت‌وگوهای جدی با اسرائیل برای برقراری روابط تجاری  با این رژیم و رسیدن به توافقات امنیتی جدید با تل‌آویو است.

با آنکه عربستان سعودی به صورت رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و ادعا می‌کند با این رژیم روابط دیپلماتیک ندارد در سال‌های گذشته به توافقات امنیتی محرمانه‌ای با تل‌آویو دست پیدا کرده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد عربستان سعودی مذاکرات محرمانه‌اش با اسران اسرائیل را که می‌تواند به تغییر شکل سیاست‌های خاورمیانه منجر شود، توسعه داده است.

طبق این گزارش، عربستان سعودی و اسرائیل با وساطت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای رسیدن به توافقاتی هستند که می‌تواند به هواپیماهای تجاری اجازه استفاده از حریم هوایی فلسطین اشغالی را بدهد. منابع مطلع به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال فته‌اند این توافقات همچنین امکان کنترل عربستان سعودی بر دو جزیره راهبردی دریای سرخ را فراهم خواهد کرد.  همزمان، ریاض هم امکان سفر شماری از تاجران اسرائیلی به عربستان را فراهم کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده اقدامات عربستان سعودی در حالی انجام می‌شود که ریاض احساس می‌کند رابطه با اسرائیل در میان عموم مردم این کشور عربی رو به گسترش و افزایش است.

چند منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده‌اند «خالد بن سلمان»، پسر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در سفر اخیرش به واشنگتن به مقام‌های آمریکایی گفته که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند نظر مردم به ویژه افراد زیر ۳۰ سال به سمت حمایت از رابطه با اسرائیل تغییر کرده است.

روزنامه آمریکایی نوشته با آنکه ممکن است اعلام برقراری روابط دیپلماتیک چند سال دیگر طول بکشد، گام‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی اخیر می‌تواند باعث تسریع تلاش‌های دیرینه برای پایان دادن به تنش‌های میان دو طرف شود.

گفت‌وگوهای میان عربستان و رژیم صهیونیستی، طبق تحلیل وال‌استریت‌ژورنال، یکی از مولفه‌های کلیدی ترمیم روابط واشنگتن-ریاض است. دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً از تلاش‌های سلفش، «دونالد ترامپ» بابت ایجاد رابطه میان اسرائیل و کشورهای عربی استقبال کرده است.

با آنکه عربستان سعودی بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ ادعا کرده با این رژیم ارتباط ندارد، در چند دهه گذشته همکاری‌هایی میان ریاض-تل‌آویو وجود داشته است. این همکاری‌ها از سال ۲۰۲۰  که چند کشور عربی روابطشان با رژیم صهیونیستی را علنی‌سازی کردند به شدت افزایش پیدا کرده‌اند.

مقام‌های سعودی و اسرائیلی می‌گویند درباره روابط دو طرف اکنون مسئله این نیست که آیا عربستان، اسرائیل را به عنوان همسایه خواهد پذیرفت یا خیر بلکه مسئله این است که این اقدام چه زمانی اتفاق خواهد افتاد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هفته گذشته گفت: «ما معتقدیم می‌توانیم با عربستان سعودی روابطمان را عادی‌سازی کنیم. این در راستای منافع ما است.»

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و حاکم غیررسمی این کشور در مصاحبه‌ای اخیراً گفت که او از همکاری با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. او به مجله آتلانتیک گفت: «ما به اسرائیل به چشم دشمن نگاه می‌کنیم. آنها را یک متحد بالقوه می‌بینیم که می‌توانیم با یکدیگر منافع متعددمان را دنبال کنیم.»

یک مقام سعودی به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «اگر حماس برای محافظت از خودش با ایران ارتباط می‌گیرد چرا ما نباید برای محافظت از خودمان در برابر ایران با اسرائیل ارتباط داشته باشیم؟»

طبق گفته مقام‌های اسرائیلی و سعودی محتمل‌ترین گام در مرحله بعد در جهت حرکت دو طرف به سمت عادی‌سازی روابط صدور مجوز برای عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی عربستان خواهد بود. 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها