رئیس بسیج جامعه زنان مطرح کرد؛

الگوی «زن سوم نه شرقی، نه غربی» الگوی تمام‌نمایی برای برون‌رفت از بحران‌های جامعه زنان

اصلانی با ناکید بر توجه به الگوی «زن سوم نه شرقی، نه غربی» گفت: «هویت» بحثی است که دشمن به شدت برای تخریب آن برنامه‌ریزی کرده است.
کد خبر: ۵۲۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸ - 08June 2022

دشمن روی بحث «برنامه‌ریزی» کرده استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در نشست هم‌اندیشی «نقش و مسئولیت دختران شهدا در جهاد تبیین» که روز گذشته (سه‌شنبه) به میزبانی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با حضور «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، «عصمت سپهری» مدیرعامل کانون پیام‌آوران بشارت، «مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان و جمعی از دختران شهدا در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، «مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان اظهار داشت: هر قطره از خون شهدا باعث آگاهی‌بخشی به جامعه و برای تاریخ است  است، اما اینکه ما شهادت شهدا و خونی که در این راه نثار اسلام و انقلاب می‌کنند را تبیین کنیم، از جمله وظایف همیشگی ماست. این آگاهی‌بخشی برای تاریخ است و باعث می‌شود که ما راه را گم نکنیم.

وی درمورد هویت دختر امروز گفت: یکی از موضوعاتی که امروز به آن نیاز داریم، بحث «هویت دختران» است. در بخش‌های مختلف نیازمند تبیین هویت دختران هستیم. نگاه قرآن به دختر زیباست و ما با بیان این جایگاه هویتی در دختران می‌توانیم گام‌های اساسی برداریم تا دختران هویت خود را در موضوعات جعلی دنبال نکنند. دختر نزد پروردگار هویت و جایگاه مهم و رفیعی دارد.

اصلانی افزود: ما برای آنکه هویت دختر را احیا کنیم و آن را با تکیه بر چیزی که در عالم تکریم رقم خورده است برگردانیم، باید بتوانیم این موضوعات هویتی را برای او مشخص کنیم. می‌توانیم بسیار هنرمندانه به آموزه‌های قرآنی‌مان توجه کنیم و در غالب مستند، کار‌های رسانه‌ای آن را احیا کنیم.

رئیس بسیج جامعه زنان با اشاره به وظیفه دختر امروز اظهار داشت: وظیفه و رسالت دختر امروز تنها در حوزه احیای هویت خودش نیست. تمام دختران جهان دچار یک بی‌هویتی ناشی از روش‌های استعماری هستند. زیرساخت‌هایی که در غرب از بین رفته‌اند، به سختی ممکن است احیا شوند مگر با نگاه عمیق دین‌مدارانه و توحیدمحور بتوان آن را ترمیم کرد.

وی در این مورد که تعریف هویت دختر در جامعه امروز ذیل جهاد تبیین گفت: اینکه امروزه بتوانیم هویت دختر را به رخ جامعه جهانی بکشیم که ما دخترانمان را اینگونه تعریف می‌کنیم، یکی از موضوعات جهاد تبیین است. این، هویت دختری است که در آینده نقش‌های ویژه‌ای را در جامعه برعهده می‌گیرد. زن امروز و دختر امروز هم می‌توانند در دنیایی که همه دارند بر اساس جنسیت زن برنامه‌ریزی می‌کنند و تبرج جدی و مدرن را به زن تحمیل می‌کنند، عَلَم توحید را برافراشته کنند و به سمت روشنگری جهانی پیش بروند.

اصلانی در مورد ایجاد هویت جهانی در گام دوم انقلاب اظهار داشت: در گام دوم انقلاب اسلامی، ما باید از هویت‌سازی خود عبور کنیم و به سمت ایجاد هویت جهانی پیش برویم؛ اما در حال حاضر تحت تأثیر پروپاگاندای تبلیغاتی سنگینی که علیه دختران به راه افتاده است و جلوه‌گری‌هایی که روز به روز به اشکال مختلف به دختران القاء می‌شوند، نمی‌توانیم با آن‌ها مقابله کنیم. طراحی این بن‌مایه‌های جدی که با این حرکت‌ها مقابله کنند، از جمله وظایف و رسالت تشکیلات است و بوسیله تشکیلات می‌توانیم با برنامه‌ریزی و تعریف سناریو این کار را انجام دهیم. می‌توانیم در هر زمان، مسئله‌ای را برای حل آن در تشکیلات مد نظر قرار دهیم و همه با توجه به حوزه کاری خود پیرامون آن بحث کنند و این کار به حل آن مسئله کمک می‌کند.

رئیس بسیج جامعه زنان در مورد اهمیت هویت گفت: «هویت» بحثی است که دشمن به شدت برای (تخریب) آن برنامه‌ریزی کرده است. ما باید از انقلاب و تجربه‌نگاری انقلاب استفاده کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد می‌فرمایند: «تجارب متراکم انقلاب اسلامی باید به نسل‌های بعد منتقل شوند.» یکی از تجارب ارزشمند دختران در دهه ۶۰ اعتماد به نفس بود. آن‌ها آنقدر اعتماد به نفس داشتند که هیچ بن‌بستی برای آن‌ها وجود نداشت.

وی افزود: در بحث تجربه‌نگاری و گفت‌وگوی نسلی، باید بنشینیم و در مورد این مسئله صحبت کنیم که اعتماد به نفس دختران در دهه ۶۰ از کجا آمده بود و چرا دختران ما در امروز این اعتماد به نفس را ندارند که این کار در نتیجه باعث می‌شود تا دختران امروز هر نوع الگویی را در خود پیاده کنند و این کار به این خاطر است که اعتماد به نفس در آنها پایین است.

اصلانی درمورد مدیریت جلوه‌گری گفت: مقام معظم رهبری در مورد «مد» می‌فرمایند: ««مد» چیز بدی نیست و ما باید از مد به ضرورت آن استفاده کنیم.» دختران همیشه در سنینی نیازمند جلوه‌گری هستند. این جلوه‌گری در قدیم مدیریت می‌شد و به اندازه ظرفیت جامعه و ضرورتی بود که به حریم خانواده لطمه وارد نکند. جلوه‌گری از ضرورت جوانی است؛ اما دختر انقلاب این ضرورت را تبدیل به یک هدف آرمانی کرده بود و آن را در مسیری خرج می‌کرد که برای همیشه برای خودش و جامعه سودمند بود و هیچ‌گاه از اینکه آن مسیر را انتخاب کرده است، پشیمان نخواهد بود.

رئیس بسیج جامعه زنان در مورد «ظرفیت‌سازی» برای نوجوانان اظهار داشت: در راستای دستیابی به جامعه‌سازی که بیشتر اوقات رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن صحبت می‌کنند؛ امروز ما در مرحله «دولت‌سازی» هستیم و بعد از آن «جامعه‌سازی» حاصل می‌شود، باید تلاش کنیم که نگاه جوانان و دختران جوان به سمت جامعه‌سازی باشد و در حد ضرورت به سمت خودآرایی و جلوه‌گری که در ذات دوران نوجوانی است، برویم. اگر این مسائل تبیین شوند و به نوجوانان یاد بدهیم که چگونه به موقعیت‌های طلایی در زندگی خود جهت دهند، باعث ظرفیت‌سازی در زندگی آن‌ها می‌شود و به دردشان می‌خورد. ظرفیت‌سازی باید با استفاده از این هیجانات و در این دوران طلایی اتفاق بیافتد. فراز و فرود‌های زندگی در این دوران برای فرد ایجاد ظرفیت‌سازی می‌کنند؛ اما اگر این ظرفیت‌سازی در این دوران اتفاق نیافتد، جوان با مسائل و مشکلات مادی شکسته می‌شود و احساس عقب‌نشینی می‌کند. 

وی در رابطه با زن و خانواده گفت: وظیفه اصلی و اولیه بانوان در بحث جهاد تبیین، موضوعات مرتبط با حوزه «زن و خانواده» است. مثل موضوع هویتی و تبیین الگوی سوم زن نه شرقی، نه غربی. همانگونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «امروز دنیا نیازمند تبیین الگوی زن مسلمان ایرانی است»، الگوی زن نه شرقی، نه غربی است که باعث می‌شود تا ما بحران زن را پشت سر بگذاریم. بیاییم و شاخصه‌های الگوی زن نه شرقی، نه غربی را بررسی کنیم و بدانیم که مؤلفه‌های این الگو کجاست و ابعاد آن چیست.

اصلانی ادامه داد: زمانی با هیئتی از کشور‌های اروپایی جلسه‌ای داشتیم و زمانی که برای آن‌ها الگوی زن نه شرقی، نه غربی که حضرت آقا در مورد آن می‌فرمایند را تبیین کردیم، آن‌ها ما را تحسین کردند و گفتند: «ما احساس می‌کنیم که راه حل برای برون‌رفت بحران زن غربی در امروز، نگاه به الگوی «زن نه شرقی، نه غربی» است. ما الگوی زن شرقی را قبول نداریم برای اینکه تاریخ‌ساز نیست و جایگاهی در تاریخ ندارد. زن غربی هم به این دلیل که گرفتار وضعیت نابسامان ابزارانگارانه است، مورد قبول نیست.»

رئیس بسیج جامعه زنان در مورد الگوی سوم زن گفت: (الگوی ایده‌آل برای برون‌رفت از بحران زن، الگویی است) که نه شامل عزلت‌گزینی و بی‌تفاوتی است و نه شامل زن غربی که جلوه‌گری‌های جنسی بر انسانیت او غالب است؛ بلکه این الگو، الگوی «زن سوم نه شرقی و نه غربی» است. کشورهای غربی که این جلسه را با آنها داشتیم، الگوی «زن سوم نه شرقی، نه غربی» را الگوی تمام‌نمایی برای برون‌رفت از بحران زن می‌دانند. ما می‌توانیم این موضوعات را به عنوان نظام مسائل حوزه زنان لیست کنیم و آن‌ها را الویت‌بندی کنیم و بر این اساس به آن‌ها بپردازیم و به صورت مسئله‌محور پیش برویم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار