کارگردان میکروتئاتر «سومین روز تابستان»:

«سومین روز تابستان» به دور از شعارزدگی دوران دفاع مقدس را به نمایش گذاشته است

«پورقاسمی» گفت: در بحث دفاع مقدس، میکروتئاتر «سومین روز تابستان» جزو کار‌هایی است که به دور از شعارزدگی، غیرمستقیم و به صورت صادقانه مخاطب را با دوران دفاع مقدس آشنا می‌کند.
کد خبر: ۵۲۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵ - 09June 2022

«سومین روز تابستان» به دور از شعارزدگی دوران دفاع مقدس را به نمایش گذاشته استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «محسن پورقاسمی» نویسنده و کارگردان میکروتئاتر «سومین روز تابستان» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: نمایش «سومین روز تابستان» توسط گروه نمایش صحنه با مشارکت مدیریت هنری و سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در قالب میکرو تئاتر برای اولین بار در سطح استان همدان اجرا خواهد شد.

وی افزود: افتتاحیه این نمایش با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از روز جمعه ۲۰ خرداد ساعت ۱۹ به مدت ۱۵ شب در مجتمع شهید آوینی آغاز خواهد شد و با توجه به اینکه این اثر برای جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هم پذیرفته شده است، در سومین روز تابستان در سالن اصلی در بخش مسابقه نوجوان اجرا می‌شود.

پورقاسمی متذکر شد: پیش‌بینی می‌شود علاوه بر استقبال گسترده مردمی در زمان اجرا این اثر نیز در کسب جوایز متعدد، در جشنواره‌های مختلف بتواند موفقیت‌هایی را کسب کند.

وی در خصوص نمایش‌های میکرو تئاتر گفت: این نوع نمایش حدود دو دهه است در دنیا مرسوم شده است، به خاطر اینکه ابزاری را به کارگران و نویسنده می‌دهد که با فراغ بال ترکیبی از سینما و تئاتر را بر روی صحنه بیاورد و اتفاقاتی که نمی‌شود در صحنه زنده و حتی با نمایش عروسکی به نمایش گذاشت در میکروتئاتر به نمایش گذاشته می‌شود.

کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با اشاره به بازی حرفه‌ای و تخصصی «سید مهرداد کاووسی» بازیگر اصلی این اثر افزود: عوامل اجرایی این نمایش شامل «محسن پور قاسمی» نویسنده و کارگردان، «رضا عباسی» آهنگساز، «طیبه انجدانی» طراحی و ساخت عروسک، «بهنام فراهانی» «احسان ازادجو» و «مهدی رسولی» بازیسازان، «اعظم ترابی» مشاور کارگردان، «فاطیما پورقاسمی» دستیار کارگردان، «پوریا آنجدانی» طراح صحنه، «محمد عرفان روضانی» و «پوریا انجدانی» اجرای صحنه، «امیرحسین شاه قدمی» مدیر صحنه، «یاسر بیگ زاده» نور و صدا، «سمیر احسان بخش» «احسان ازادجو» «بهنام فراهانی» و ستیا شریفی‌نیا به عنوان آکسسوار هستند.

وی با بیان اینکه مشاور سینمایی این اثر «امین لطفی» است، گفت: از زحمات «حسین صفی»، «بهنام میرزایی»، «کیانوش بهروزپور»، «عباس چایانی» و مدیریت و کارکنان مجتمع شهید آوینی کمال تشکر را دارم.

پورقاسمی بیان داشت: قصه مربوط به دهه شصت و زندگی روزمره چند نوجوان است داستان صلی درباره شرط عجیبی است که بچه‌ها برای برنده شدن در مسابقه فوتبال می‌گذارند و به جهت اینکه دهه شصت دهه خاطره‌انگیز ونوستالژیکی است، خاطرات این را دهه را به نمایش درآوردیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه دهه شصت مقارن با ایام جنگ تحمیلی بود سعی شده است در این اثر به‌طور غیرمستقیم اتفاقات و ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس را به نمایش بگذاریم.

کارگردان میکروتئاتر «سومین روز تابستان» تصریح کرد: وقتی تئاتر را به سمت تئاتر موضوعی و سفارشی می‌بریم اسیر شعارزدگی می‌شویم و به‌جای اینکه قصه روند اصلی خودش را پیدا کند ما با یک سری شعار مواجه می‌شویم، در این کار سعی کردیم دو وجه را با هم پیش ببریم، یکی وجه هنری داستان و دیگری وجه دفاع مقدس که عنصر اصلی در دهه شصت است و آن اتفاقاتی که در ان دهه افتاد.

وی افزود: قصه ما یک مقطع خاص زمانی را روایت می‌کند و روایتگر ما با یک ماشین زمان که توپ پلاستیکی است تماشاگر را به ۳۵ سال پیش می‌برد و یک مقطع را کالبد شکافی می‌کند و ما در آن مقطع با داستان زندگی چند نوجوان آشنا می‌شویم و در آن ایام بمباران و اینکه کسی از محل عازم جبهه و شهید شود طبیعی بوده است.

پورقاسمی متذکر شد: در بحث دفاع مقدس این اثر جزو کار‌هایی است که به دور از شعارزدگی و به صورت صادقانه مخاطب را با دوران دفاع مقدس آشنا می‌کند.

در ادامه این نشست «سید مهرداد کاووسی» بازیگر این اثر اظهار داشت: این اثر بسیار متفاوت با کار‌های قبلی‌ام بود و با توجه به اینکه امروز بسیار سخت است قشر کودک و نوجوان را با هنر نقالی و پرده‌خوانی سنتی آشنا کرد، در این شیوه علاوه بر اینک یک شیوه تئاتر نو است روایتگری مدرن را به تصویر کشیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار