دفاع پرس بررسی می‌کند

«گزینه‌های روی میز» ایران در مقابل آمریکا؛ از انهدام ناوهای هواپیمابر تا موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی

آمریکایی‌ها اگر چه بارها از گزینه‌های روی میز خود صحبت کرده‌اند؛ اما گزینه‌های روی میز ایران فراتر از تصور آنها است.
کد خبر: ۵۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 14September 2015

«گزینه‌های روی میز» ایران در مقابل آمریکا؛ از انهدام ناوهای هواپیمابر تا موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: این روزها مقامات آمریکایی درحالی صحبت از «گزینههای روی میز» میکنند که تا حدودی از توان دفاعی ایران و قابلیتهای منحصر به فرد آن اطلاع دارند؛ اما همچنان و علیرغم آگاهی از این توانمندیهای سربازان اسلام تهدیداتی را علیه کشورمان مطرح میکنند.

از این رو برای یادآوری توانمندیهای سپاه اسلام به گوشههایی از این توانمندیها اشاره میکنیم.

* فیلمبرداری از ناو هواپیمابر

آمریکاییها بارها ادعا کردهاند که توسط ماهوارههای خود میتوانند حتی پلاک خودروهای عبوری در کشورمان را هم ببینند، و همچنین در ادعاهای دیگری از وجود توپهای لیزی در ناوهای هواپیمابرشان سخن گفتند و برپایه این ادعا تأکید داشتند چنانچه پرنده یا شناوری به نزدیک آنها برسد بلافاصله بهعنوان یک هدف متخاصم، شناور یا پرنده مورد اشاره را مورد اصابت قرار میدهند؛ اما علیرغم این همه ادعا باید دید که چرا وقتی یکی از پهپادهای سپاه به مدت 50 دقیقه از فاصله 500 متری از پیشرفتهترین ناو هواپیمابر به نام «یو اس اس جورج بوش» پرواز کرده و تصاویری از این شناور پیشرفته مخابره میکرد، آمریکاییها نتوانستند با توپهای لیزری و یا هر اسلحه دیگری آن را مورد هدف قرار دهند؟!

* کابوس قایقهای تندرو سپاه برای یانکیها

نیروی دریایی آمریکا در حالی بیش از 25 فروند ناو در خلیج فارس دارد که در صورت وقوع جنگ، این شناورهای چند صد تنی امکان تحرک و جابجایی سریع در برابر قایقهای تندروی سپاه را ندارند؛ به همین دلیل است که ژنرال «فاکس» یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی به صراحت میگوید: «من صبح و ظهر و شب به قایقهای تندروی ایرانی نگاه میکنم و فکرم به آنها مشغول است».

بنا به گفته کارشناسان نظامی غرب، نیروی دریایی ایران برای حمله به ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس از تاکتیک «زنبوری» استفاده میکند؛ که طی آن بیش از 20 فروند قایق تندرو از هر جهت به ناو دشمن حمله کرده و با این شیوه، سامانه دفاعی ناو را از کار میاندازند.

این هراس زمانی افزایش مییابد که ایران از سامانه موشکی «حوت» و «خلیج فارس» که به دلیل سرعت بالای آن قابلیت رادارگریزی دارند، برخوردار است؛ به همین دلیل این موشکها، بهعنوان کابوسی برای شناورهای چند صد تنی آمریکا در خلیج فارس تبدیل شدهاند.

وحشت ارتش آمریکا از قایقهای تندروی سپاه، موضوعی کاملا آشکار است. بنابر نوشته «نیویورک تایمز» وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در رزمایشی شبیهسازی شده و محرمانه که آن را در سال 2002 اجرا کرد، متوجه شد که در جنگ احتمالی آمریکا با ایران، نیروی دریایی آمریکا حداقل 16 کشتی جنگی اصلی خود را از دست خواهد داد.

* ساخت آر کیو 170 ایرانی

آمریکاییها بارها اعلام کردهاند که از پهپادهای جاسوسی رادارگریز متعددی برخوردارند، که «آرکیو 170» نمونه پیشرفتهای از این پهپادها محسوب میشود. به همین دلیل آنها به تصور اینکه ایران نیز مانند کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان توانمندی کشف و رهگیری چنین پهپادهایی را ندارد، این پهپاد ذیقیمت خود را به سوی آسمان ایران گسیل داشتند؛ اما جوانان این انقلاب با اقدامی جسورانه نهتنها این پرنده فوق پیشرفته آمریکایی را رهگیری کردند، بلکه توانستند آن را با کمترین خسارات وارده سالم بر زمین بنشانند.

از این گذشته همین جوانان با اتکا به شعار «ما میتوانیم» توانستند در آبان 1393 با مهندسی معکوس، نسخه اولیه و کاملا ایرانی این پهپاد را به پرواز در بیاورند. البته به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این نیرو یکی دیگر از پهپادهای مدرن ارتش آمریکا را نیز در اختیار دارد که 7 RQ-Shadow نام دارد.

پرندهای که هدفیابی، تخمین خسارت وارده در میدان نبرد، ارسال زنده تصاویر و دیدهبانی ازجمله تواناییهای آن محسوب میشود. به عبارت دیگر این پهپاد میتواند یک خودروی تاکتیکی نظامی را در شب و یا روز از فاصلهای در حدود 3.5 کیلومتر و ارتفاع 2400 متری تشخیص داده و تعقیب کند.

دستیابی به تکنولوژی ساخت این نوع از پهپادها هم گوشه دیگری از توانمندیهای جوانان کشورمان را به رخ ارتشهای به اصطلاح قدرتمند جهان کشیده است؛ زیرا نمونه ایرانی این نوع پهپادها با عنوان «سهند» که شباهت قابل توجهی با «شدو» دارد، در نیروهای مسلح کشورمان استفاده میشود.

* هراس دشمنان از اقدامات تلافیجویانه ایران

فرماندهان ارتش ایالات متحده آمریکا در حالی از اقدام نظامی علیه ایران دم میزنند که میدانند در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه کشورمان، پاسخی دندانشکن دریافت خواهند کرد. نمونه کوچکی از اقدام تلافیجویانه ایران در قبال اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را میتوان در انهدام کاروان نظامیان صهیونیست در مزارع شبعا توسط نیروهای حزبالله لبنان مشاهده کرد.

در عملیات «شبعا» حزبالله لبنان در پاسخ به حمله تروریستی صهیونیستها در «قنیطره» بخشی از توانمندیهای خود را به نمایش گذاشتند؛ به نحوی که رزمندگان جبهه مقاومت، از موشکهای پیشرفته «کورنت» در این عملیات استفاده کردند و توانستند در منطقهای کاملا امنیتی و حفاظت شده، کاروان ارتش رژیم صهیونیستی را منهدم سازند و با این کار وحشت دو چندانی را بر پیکره ارتش به اصطلاح قدرتمند رژیم اشغالگر قدس وارد سازند.

حال با توجه به این نمونه کوچک، آمریکاییها میدانند چنانچه به کشورمان تجاوز کنند، پاسخ ایران فراتر از جوابی خواهد بود که حزبالله لبنان به صهیونیستها داد، و این موضوعی است که روزنامه آمریکایی «کریستینساینسمانیتور» نیز به آن اشاره دارد.

این روزنامه با نقل سخنانی از حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی عنوان کرده «هیچ کسی نمیتواند حجم واکنش ایران را پیشبینی کند و آمریکاییها باید بدانند که اگر به ایران حمله کنند منافعشان در تمام نقاط دنیا به خطر میافتد و ایرانیها هر ضربه را با دو ضربه پاسخ میدهند.»

در همین خصوص «آلکس واتانکا» کارشناس امور خاورمیانه و مسائل ایران در گروه اطلاعاتی «جین» در این خصوص اذعان میکند "هر چند ایرانیها نمیتوانند آمریکا را وارد جنگ کلاسیک کنند، ولی ابزارهای دیگری در اختیار دارند که میتوانند پاسخ ما را بدهند. احتمال دیگر این است که درگیری ایران و آمریکا قیمتهای نفت را تا بالاترین حد ممکن بالا ببرد همچنانکه ایران میتواند خطوط صادرات نفت را در خلیج فارس مسدود کند."

بنابراین اظهارات منطقه خلیج فارس محیط بسیار مناسبی است که اهداف آمریکایی بسیاری را در خود جای داده است و ایران قادر است هزاران موشک (11 هزار) در دقیقه نخست به سوی آن شلیک کند و با همین میانگین آن را ادامه دهد.

از سوی دیگر بنا بر آنچه روزنامه «ساینس مانیتور» عنوان کرده: «اسرائیل  نیز در تیررس موشکهای شهاب 3 است و علاوه بر این حزبالله لبنان پس از جنگ 33 روزه (در تابستان سال 2006) حدود 30 هزار موشک دیگر به ذخیره موشکی خود افزوده است؛ زیرا حزبالله طرف دیگری در جنگ است که میتواند هر نقطه از اسرائیل مثل تاسیسات هستهای «دیمونا» را هدفگیری کند.»

علاوه بر موشک معروف شهاب3، موشک سوخت جامد «سجیل» نیز با بهرهگیری از فناوریهای نوین و پیشرفته میتواند با سرعتی سرسامآور از سامانه پدافندی گنبد به اصطلاح آهنین اسرائیل عبور کرده و نقاط هدف را در سرزمینهای اشغالی منهدم کند.

* سامانههای پدافندی ایران

ایران با استفاده از دانش بومی اکنون از سامانههای پدافندی و راداری متعددی برخوردار است؛ که میتوانند هر پرنده را قبل از ورود به مرزهای هوایی کشورمان حتی اگر رادارگریز باشند شناسایی کرده و اخطارهای قانونی را به آنها اعلام کند؛ که نمونه این اقدام را در شناسایی و دادن اخطار به هواپیمای فوق پیشرفته یو2 میتوان دید.

حال با توجه به این که این هواپیما در طول پروازهای شناسایی خود در بیشینه ارتفاع پروازی خود یعنی حدود 21 کیلومتری از سطح زمین پرواز میکند، رادارهای ایرانی به توان رصد ارتفاع های بالا دست پیدا کرده و امروزه ارتفاع پروازی، دیگر معضلی در برابر رادارهای ایرانی نخواهد بود و این نشان میدهد که در دور تا دور کشورمان دیواری مستحکم، نفوذناپذیر و در عین حال نامرئی کشیده شده است و از آسمان ایران در برابر تهدیدات گوناگون حفاظت میشود.

امروزه کشورمان از انواع مختلفی از رادارهای پیشرفته برخوردار است؛ که میتوانند عمق سه هزار کیلومتر و ارتفاع 100هزار پا را رصد کنند. بنا به گفته امیر سرتیپ اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) رادارهای سه هزار کیلومتری ایرانی میتوانند حتی استارت زدن هواپیماهای بیگانه در این فاصله را رصد کنند.

در مقابل سامانههای راداری کشورمان، آمریکا به کشورهای منطقه سامانههای پدافندی با قیمتهایی بسیار گزاف تحویل داده که نمونه این سامانهها را در عربستان میبینیم.

رژیم سعودی با خرید حجم زیادی از تسلیحات که از کشورهای مختلف ازجمله آمریکا انجام داده، هماکنون از تسلیحات بسیاری برخوردار است؛ اما علیرغم بهرهگیری سعودیها از انواع مختلف تجهیزات نظامی، عربستان در برابر موشکهای «اسکاد» گروههای مقاومت مردم یمن، توانایی رهگیری و انهدام را ندارد.

این در حالی است شاید اکنون بتوان گفت که موشکهای «اسکاد»، جزو موشکهای پیشرفته محسوب نمیشوند؛ اما ایران با در اختیار داشتن موشک پیشرفته شهاب 3 با برد دو هزار کیلومتری که سرعت آن به 5500 کیلومتر بر ساعت میرسد، از قدرت دفاعی بسیار بالایی برخوردار است.

در پایان لازم این نکته را هم یادآور شویم، همانگونه که ملوانان انگلیسی را علیرغم برخورداری آنها از فناوریهای پیشرفته ناوبری و حمایت ناوهای انگلیسی، به دلیل تجاوز به مرزهای دریایی کشورمان به اسارت گرفتیم، چنانچه هر متجاوز دیگری هم بخواهد چنین اقدام مشابهی انجام دهد، قطعا با جواب محکمی از سوی دلاورمردان کشورمان مواجه میشود.

گزارش از رحیم محمدی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها