به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو ۱۷ شهریور اظهار داشت: پنج شنبه هفته پیش هجمهای به سامانههای شهرداری تهران وارد شد، دشمنان طراحی کرده بودند که بعد از ظهر آن روز بتوانند به دوربینهای ما دسترسی داشته باشند و تا شب این دسترسی را به سیستمهای نرم افزاری و اطلاعات توسعه دهند.
وی افزود: از همان لحظه که این اختلال رخ داد، تیم ما مستقر و بسیج شدند و همین موضوع منجر به این شد که دشمنان در ادامه کار خود ناکام بمانند.
شهردار تهران اعلام کرد: سامانهها را بر اساس احتیاط قطع کردیم. تقریباً تمامی سامانهها از روز سه شنبه آماده بودند اما به واسطه دریافت ضرایب امنیتی و اینکه خدای نکرده بد افزاری نباشد، از صبح شنبه وارد مدار شدند.
زاکانی گفت: از پنج شنبه تحویل گیری سامانهها صورت گرفته است و از امروز به صورت رسمی در اختیار همه قرار گرفت.
وی به بازطراحی شهر تهران، اظهار داشت: پایتخت ۱۱ خط مترو دارد که از این تعداد هفت خط به بهره برداری رسیده و چهار خط، یا راهاندازی نشده و یا برای مثال خط ۱۰ در ابتدای راه قرار دارد و خط ۱۱ نیز در مرحله تنظیم تفاهمنامه است.
شهردار تهران با بیان اینکه ۱۳۸ ایستگاه در این چهار خط پیش بینی شده است، تصریح کرد: برای افق ۱۴۲۰ برنامه ریزی شده که تا ۱۹ سال آینده، تهران از خدمات پیشبینی شده برای مترو بهرهمند شود و توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه گلوگاه اصلی این طرح، منابع مالی است، تصریح کرد: بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این رویکرد مورد نیاز است و اگر قرار باشد سال ۱۴۲۰ طرح تکمیل شود، عدد نجومی را به خود اختصاص خواهد داد.
زاکانی با تأکید بر اینکه برای کاهش فاصله زمانی و دادن این وعده به مردم که طرح ۲۰ ساله در طول پنج سال به نتیجه برسد باید منابع را تأمین کنیم، گفت: ما در حال حاضر مشکل فنی و عمرانی، شرکت های مرتبط و مواردی از این قبیل نداریم، مشکل ما منابع مالی است.
وی ادامه داد: امسال برای مترو شش هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده اما اعتبار مورد نیاز برای تکمیل هفت خط و راهاندازی چهار خط دیگر، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است.
شهردار تهران با بیان اینکه خلق امکان با محیط پیرامونی ایستگاهها انجام میشود، خاطرنشان کرد: تیرماه سال قبل شورای عالی شهرسازی الزام کرد که شهرداری تهران، بافت پیرامونی ایستگاه ها را تغییر دهد و الگوی جدیدی را تعریف کند که در کشورهای دیگر این الگو مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت چشمگیری داشته است.
وی با اعلام اینکه ما این طرح را ناظر به نوسازی شهری قرار دادیم، تصریح کرد: اگر ۳۲۵ نقطه در شهر تهران را به صورت کانونی مورد توجه قرار دهیم و ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر پیرامون آن را بررسی کنیم و بارگذاری انجام دهیم، کسانی که در این محدوده زندگی می کنند، منتفع شده و ارزش افزوده برای املاک آنها در نظر گرفته خواهد شد.
زاکانی گفت: با طرح مورد نظر، امکانی ایجاد می شود که مردم با ما مشارکت کنند و از این مشارکت استفاده میشود تا انتفاع عمومی با توسعه مترو حاصل شود. از طرفی مشکل حمل و نقل و آلودگی هوا نیز مدیریت خواهد شد چراکه با این اقدام به جای ۱۴۳ ایستگاه ۳۲۵ ایستگاه و به جای هزار و ۵۰۰ واگن چهار هزار واگن خواهیم داشت و مردم تسهیلات ویژه ای را دریافت خواهند کرد.
زاکانی تأکید کرد: با دو بانک وارد مذاکره شدیم و از طریق تسهیلات بانکی و همکاری با پیمانکاران، در نیمه دوم سال ۶ ایستگاه را افتتاح خواهیم کرد و اگر منابع بیشتری تأمین شود تعداد ایستگاه های بیشتری نیز احداث خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه یکی از اولویتها و ضرورتهای طرح های ما، مناسب سازی است، خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه عنوان شده مولفههای استاندارد در این ایستگاه و برخی ایستگاهها هنوز تدوین نشده است؛ سازمان های بیمه گر به دلیل همین موضوع بیمه نمی کنند.
وی افزود: آسانسورها خریداری شده اما به دلیل عدم تنظیم مولفه ها هنوز بارگذاری نشده است. در حال پیگیری هستیم که با تنظیم چارچوب ها، امکان فراهم شده و عقد قرارداد سازمان های بیمه گر انجام شود تا بتوانیم خدمات رسانی را در این زمینه انجام دهیم.
وی با اشاره به انجام روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر با مترو در تهران، یادآور شد: در افق ۱۴۲۰ با توسعه ایستگاه ها، ۱۰ میلیون جابجایی صورت خواهد گرفت و اگر بتوانیم در سال ۱۴۰۵ این اقدام را انجام دهیم، مردم آسایش و بهره مندی ویژه ای را تجربه خواهند کرد و منابع آن نیز از سوی مردم تأمین شده و سود آن نیز به آنها از طریق توسعه زیرساخت ها پرداخت خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه قرارگاهی در ماههای اخیر تشکیل شده و به زودی رویکرد جدیدی را در شهر دنبال خواهیم کرد، گفت: سه یا چهار ماه پیش، این پیشنهاد آماده و ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه ۳۷۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه متروی هفدهم شهریور هزینه شده تصریح کرد: اجرای آن هفت سال به طول انجامیده و امکان تقاطعی با خط ۶ مترو را فراهم می کند. پیوستگی بین سایر خطوط را نیز با فعالیت این ایستگاه شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/ 241