اهداف سفر مقامات آمریکایی به رام‌الله؛ از ایران تا حفظ امنیت رژیم اشغالگر

رام‌الله در چند هفته اخیر شاهد حضور چندین مقام آمریکایی بود که بنا به اظهار تحلیلگران، این سفرها اهداف خاص خود را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۵۲۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳ - 12June 2022

اهداف سفر مقامات آمریکایی به رام‌الله؛ از ایران تا حفظ امنیت رژیم اشغالگربه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رام‌الله طی چند هفته اخیر شاهد حضور بی سابقه مقامات وزارت خارجه آمریکاست؛ «باربارا لیو» معاون وزیر خارجه آمریکا دیروز (شنبه) با «محمود عباس» دیدار کرد؛ پیش از آن «هادی عمرو» فرستاده ویژه آمریکا در پنجشنبه گذشته با مقامات فلسطینی دیدار داشت و قبل از وی نیز دیدارهایی میان مقامات آمریکایی و مقامات تشکیلات خودگردان در هفته‌های اخیر انجام شد.

خبرگزاری فلسطین «صفا» در گزارشی در همین باره نوشت، بنا به گفته منابع رسانه‌ای، محور سفرهای مقامات آمریکایی حول ایجاد راه‌حل‌هایی به منظور جلوگیری از تنش، گشایش افق‌های سیاسی، تعمیق همکاری دوجانبه آمریکا با رام‌الله و تل‌آویو و نیز «جلوگیری از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران» است.

در ادامه این گزارش آمده، اما تحلیلگران معقدند که سفرهای دوره‌ای مقامات آمریکایی به دلایل دیگری است و به گشایش افق‌های سیاسی در منطقه ربطی ندارد. «عمر رحال» تحلیلگر سیاسی در این باره گفت، اقدامات آمریکا کمتر از حد انتظار است و در چارچوب حفظ امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و نیز حفظ کابینه شکننده این رژیم صورت می‌گیرد.

وی افزود، آمریکا و دولت «جو بایدن» که در تبلیغات انتخاباتی از موضوعات بسیاری از جمله راهکار دو دولتی صحبت می‌کرد، کاری انجام نداده و اینها در حد جوهر روی کاغذ باقی مانده است. شهرک‌سازی متوقف نشده و تعرضات اسرائیلی، یاغی گری شهرک‌نشینان و به شهادت رساندن فلسطینی‌ها روز به روز درحال بیشتر شدن است.

رحال تأکید کرد، مسائلی مانند گشایش کنسولگری آمریکا در قدس شرقی، خط زدن «ساف» از لیست تروریسم، راهکار دو دولتی و توقف تجاوزات اسرائیلی محقق نشده است. مسأله فلسطین اولویت رئیس‌جمهور آمریکا نیست به همین دلیل دولت آمریکا مقاماتی در حد معاون یا دستیار وزیر به رام‌الله می‌فرستد.

وی افزود، مسأله ثابت در سیاست خارجی آمریکا حفاظت از «برتری نظامی اسرائیل در منطقه» و اینکه رژیم اسرائیل دست برتر را برای حفاظت از منافع آمریکا داشته باشد، است.

اما «جهاد حرب فیری» دیگر پژوهشگر فلسطینی معتقد است که سفر مقامات آمریکایی به رام‌الله اهداف اقتصادی دارد و مربوط به تسهیلاتی است که تل‌آویو ادعا می‌کند می‌خواهد به فلسطینی‌ها ارائه کند.

وی حصول پیشرفت در روند سیاسی را با توجه به عدم تمایل طرف اسرائیلی برای بازگشت به مذاکرات سازش بعید دانست و گفت، تحرکات فعلی آمریکا در رام‌الله به منظور بهبود زندگی فلسطینی‌ها بنا به ادعای آمریکایی‌ها قبل از سفر جو بایدن به منطقه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها